تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۷۱۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهار و پاییز فصل‌های احتمال بروز وبا در خوزستان
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به هشدار مرکز مدیریت وزارت بهداشت در خصوص بیماری وبا گفت: همه ساله در فصل تابستان با گرم شدن هوا و ایجاد شرایط مناسب، رشد میکروب های بیماریهای منتقله از آب و غذا به خصوص وبا مشاهده می شود و نیاز است سیستم بهداشتی آمادگی مقابله با این بیماری را کسب کند.

همایون امیری اظهار کرد: هشدارهایی که در خصوص بیماری ها داده می شود غالبا به منظور حفظ آمادگی سیستم بهداشتی است و اگر یک سیستم آماده و پویا باشد می تواند در برخورد با یک بیماری یا اپیدمی بیماری به موقع عمل کند.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان، انتظار است بیماری وبا در مناطقی که دمای هوا در آنها بالای 40 درجه است، بروز کند و البته این احتمال در خوزستان نمی رود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که در استان خوزستان در بهار و پاییز انتظار بروز بیماری وبا را داریم، افزود: شرایط آب و هوایی مناسب برای بیماری های منتقله از آب و غذا در دو فصل بهار و پاییز ایجاد می شود. البته در سال جاری و در بهاری که بهار پشت سر گذاشتیم، موردی از بیماری وبا در خوزستان مشاهده نشد.

امیری عنوان کرد: مجاورت هر استانی با کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق که دارای موارد بروز بیماری های مختلف هستند، یک تهدید به شمار می رود. با توجه به این شرایط، اگر موردی از یک بیماری در کشور عراق که در مجاورت خوزستان قرار دارد، مشاهده شود؛ طبیعتا کسانی که از مرز چذابه یا شلمچه وارد خوزستان و کشور می شوند با کنترل علایم بیماری، مراقبت می شوند.

وی ادامه داد: البته وضعیت نابسامان بهداشتی در کشورهای مجاور چه در زمینه بیماری وبا یا بیماریهای دیگر یک تهدید برای ما محسوب می شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماری وبا یک بیماری اسهالی است و منحصرا انسان را مبتلا می کند و علایم آن ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده انسان ترشح می شود.

وی افزود: تقریبا در 75 درصد افرادی که به وبا مبتلا می شوند، اصلا علایم خاصی دیده نمی شود و دچار عفونتی ساده و بدون علایم می شوند. 20 درصد افراد مبتلا به این بیماری، دچار اسهال ساده می شوند و حدود 5 درصد از آنها علایم شدید از جمله عطش فراوان، استفراغ شدید و مداوم، تب بالا، بی حالی شدید و عدم توانایی و از دست دادن فراوان آب و املاح بدن را بروز می دهند.

امیری اظهار کرد: استفاده از آب آشامیدنی سالم و یخ سالم از احتمال ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند. افراد دقت کنند از مصرف آب در مکاتهایی که آب غیرآشامیدنی مشخص شده و برای آبیاری فضاهای سبز استفاده می شود، خودداری کنند.

:
:
:
آخرین اخبار