تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۶۷۱۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از جلسه شورای شهر اهواز
اصلاح نرخ تاکسی بی سیم اهواز/ تعیین تکلیف املاک در اختیار نمایندگان مجلس

پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر اهواز، امروز دوشنبه در صحن شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه جانعلی خورشیدی، عضو شورا شهر در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: اهواز شهری است که بوی نفت و گاز و بوی کربن و فولاد و دود شرکت های لوله سازی و فولاد به صورت مداوم مشام شهروندانش را می آزارد و از سویی دیگر رنگ فقر و رشد نیافتگی در گوشه گوشه شهر نمایان است و از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب این شهر از کارهای انجام نشده، پر شده است. لذا از مدیران این شرکتها می خواهم سهم خود را در توسعه شهر و استخدام بیکاران به شورای شهر اهواز اعلام کنند.

وی ادامه داد: اینجا اهواز است؛ شهری که 8 سال مرکز و قلب تپنده دفاع مقدس بود، شهری که سردار هاشمی ها و شهدای دیگر در کوچه و برزنش عشق و جهاد را با هم آمیخته بودند و اکنون برای ساختن اهواز، به ده ها بلکه صدها مدیر با منش انقلابی و تفکر جهادی نیاز است.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: بحث ساماندهی و بازیافت زباله ها در شهر اهواز از نکات مهمی است که باید به آن توجه کامل داشت. با توجه به بازدیدهای میدانی که در مناطق مختلف داشته ام به نظر می رسد این مقوله مهم که با زندگی روزمره همه ما سروکار دارد، نیاز به بازنگری و الگوبرداری از نمونه های موفق در کلانشهرهای دیگر دارد. لذا از سازمان پسماند شهرداری درخواست میکنم زمینه فرهنگ سازی و فراهم کردن بستر مناسب جهت سامان دادن به تفکیک زباله ها، ساعت حمل، توجه به تراکم مناطق، و قرار دادن مخازن مناسب جهت گردآوری کیسه های زباله در محله های شهر اهواز اقدام لازم را انجام دهد.

خورشیدی افزود: به نظر می رسد مدت زمان بین گذاشتن زباله درب منازل و حمل آن بیشتر از حد استاندارد آن است. و سطلهای تفکیک زباله هم از منازل جمع آوری شدند. که در این شرایط باید هزینه دیگری پرداخت شود تا سطل ها در منازل جهت تفکیک و مدیریت زباله ها استقرار یابند.

وی بیان کرد: بعضی از مناطق شهر اهواز با توجه به گذشت حدود 10 ماه از آغاز به کار شورای شهر و شهردار و همچنین تعویض های مکرر شهرداران آن مناطق، تا کنون اقدام عملی و مفید در جهت رفع مشکلات عدیده آن مناطق و جلب رضایت مردم صورت نگرفته است. از جمله این مناطق میتوان به کوی رمضان، منبع آب، حصیر آباد، کوی رسالت، زیتون کارگری، کوی نبوت، و ... اشاره کرد که حداقل برخورداری از خدمات و شرایط مناسب را دارد. لذا از شهردار درخواست می کنم نگاه ویژه ای به مردم این مناطق و مشکلاتشان داشته باشد و تثبیت مدیریت در شهرداری کلانشهر اهواز باید در جهت بهتر شدن وضع شهر باشد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: همچنین به نظر می رسد بحث همسطح سازی پیاده روها، آسفالت، و روشنایی از عمده مشکلات مناطق ذکر شده است. که باید به صورت جدی به این مشکلات رسیدگی شود.

خورشیدی با درخواست از معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز در خصوص بحث آسفالت خیابان ها اظهار کرد: در سالی که به عنوان نهضت آسفالت در اهواز نامیده شده است، نظارت بر اجرای صحیح و زیربنایی آن بسیار ضروری است. اما در مواردی دیده شده متاسفانه زیرسازی مناسب قبل از آسفالت انجام نشده است که نتیجه آن هدر رفتن سرمایه مردم و انجام دادن پروژه های غیراصولی و دوباره کاری خواهد بود لذا تقاضا داریم شهردار نسبت به این مقوله حساس تر باشد و دستورات لازم را به سازمانها و نهادهای مربوطه ابلاغ کند.

در ادامه بر اساس دستور کار این جلسه، چند لایحه و طرح با حضور اعضای شورا مورد بررسی و رای گیری قرار گرفت. از جمله این مباحث لغو قراردادهای املاکی که از سوی شهرداری به عنوان دفتر در اختیار نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، بوده است. کمیسیون برنامه و بودجه به منظور اصلاح ساختار شهرداری این موضوع را در جلسه ای با حضو اعضای کمیسیون به بحث گذاشت و در نهایت بازپس گیری این املاک از سوی اعضای این کمیسیون رأی موافق گرفت.

رای کمیسیون در جلسه امروز شورای شهر نیز به بحث گذاشته شد و پس از اینکه مخالفان و موافقان طرح مباحث خود را در این زمینه مطرح کردند، و در نهایت این موضوع با اکثریت آراء تصویب شد.

در این جلسه حسین حیدری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اظهار کرد: سه ملک در اختیار نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی قرار دارد که یکی از املاک از ساختمان های شهرداری، یکی دیگر به صورت استیجاری و با پرداخت 3.5 میلیون تومان اجاره بها و یکی دیگر از این املاک با 70 میلیون تومان رهن کامل، از سوی شهرداری تهیه و مورد استفاده نمایندگان مجلس قرار گرفته بود. با توجه به اینکه در جهت اصلاح ساختار شهرداری لازم است املاک شهرداری به این نهاد برگردانده شود، لازم است قرارداد این املاک لغو شود.

وی گفت: این موضوع بار مالی برای شهرداری داشت لذا با توجه به اهمیت اصلاح ساختار شهرداری لازم بود این موضوع در کمیسیون مصوب شود.

همجنین در این جلسه، بحث بهسازی میدان فرودگاه مورد بررسی قرار گرفت. این موضوع در کمیسیون عمران شورای شهر به بحث گذاشته شد که در نهایت کمیسیون به آن رای موافق داد. این بحث امروز در جلسه شورا به رای گذاشته شد که پس از مطرح شدن دیدگاه های مخالفان و موافقان طرح، طرح با حداکثر آرا تصویب شد.

در جلسه امروز شورای شهر همچنین موضوع اصلاح نرخ تاکسی های بی سیم مسیرهای فرودگاه و راه آهن بررسی شد.

حسین حیدری، عضور شورای شهر در مخالفت با اصلاح نرخ تاکسی های بی سیم به منظور افزایش نرخ آنها، اظهار کرد: با توجه به نرخی که سازمان تاکسیرانی برای این تاکسی ها اعلام کرده، افزایش 60 درصدی نرخ آنها مورد قبول نیست.

همچنین مریم ابریشم کار در مخالفت با این موضوع گفت: بهتر است در این زمینه از الگوی تاکسیرانی در دیگر کلانشهرها استفاده کرد. نصب تاکسی متر در تاکسی های شهری می تواند رضایت مردم را از پرداخت بجای کرایه تاکسی را به همراه داشته باشد.

در نهایت موضوع اصلاح نرخ تاکسی های بی سیم در مسیرهای ذکر شده، با حداکثر آرا اعضای شورای شهر تصویب شد.

در ادامه جلسه علنی شورای شهر طرح استقرار ایستگاه های ورزش صبحگاهی در سطح شهر اهواز با اجرای شهرداری و همکاری اداره کل ورزش و جوانان خوزستان مورد بحث قرار گرفت. این طرح پیش از این در کمیسیون ورزش و جوانان شورای هر بررسی شده بود که اعضای کمیسیون به آن رأی موافق دادند.

طرح استقرار ایستگاه های ورزش صبحگاهی جهت اخذ مجوز برای همکاری با اداره کل ورزش و جوانان استان از سوی اعضای شورای شهر با حداکثر آرا تصویب شد.

همچنین در این جلسه موضوع اعطای مساعدت به برخی افراد و نهادها در زمینه فرهنگی و اجتماعی مورد بحث قرار گرفت. در این جلسه قربانعلی سعادت نیا رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: در بودجه سال 93 شهرداری اهواز مبلغ 41 میلیارد تومان به عنوان بودجه معاونت فرهنگی شهرداری در نظر گرفته شده است. لذا 30 میلیون تومان مجموع این مساعدت ها در مقابل بودجه فرهنگی شهرداری مبلغ ناچیزی است.

در ادامه جلسه با مطرح شدن دیدگاه های مخالفان و موافقان طرح در نهایت طرح با حداکثر آرا تصویب شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار