تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۶۷۲۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعالیت‌های نفتی بلای جان تالاب هورالعظیم
مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محيط زيست، شيلات و آبزيان، با اشاره به انجام فعاليت‌هاي نفتي در تالاب هورالعظيم، گفت: اگر این فعاليت‌ها به همین شكل ادامه پيدا كند قطعا براي تالاب مشكل‌ساز خواهد شد، كما اينكه اكنون هم مشكلات زيادي ايجاد شده است.

جاسم مرمضي اظهار كرد:‌ تالاب‌هاي با ارزش استان به دليل كم‌آبي و همچنين نارسايي در مديريت اين تالاب‌ها، امروز در وضعيت خوبي نيستند.

وي افزود: موضوع آب مشكل كل استان است و گريبان تالاب‌ها را هم گرفته است. به هر حال مسئولان مربوطه در فكر اين هستند كه در كميته تالاب‌هاي استان راهكاري براي تامين حق‌آبه تالاب‌ها پيدا و اجرا کنند.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محيط زيست، شيلات و آبزيان تصریح کرد: حفاظت از تالاب‌ها مساله بسيار مهمي است و به دليل جايگاه‌ خاص تالاب‌ها از نظر اقتصادي، زيست محيطي و ساير جنبه‌ها، حفاظت از تالاب‌ها اهميت ويژه‌اي دارد، لذا بنا به اين ضرورت و همچنین با هدف احيا و حفظ تالاب‌ها، كارگروه‌ خاص تالاب‌ها در استان تشكيل شد و موضوعاتي از جمله حفاظت از تالاب‌ها، احياء، تامين حق‌آبه و مديريت آن‌ها مطرح و ساماندهي مي‌شوند.

وي ادامه داد: وضع تالاب هورالعظيم هرچه زودتر باید تغيير كند. فعاليت‌هاي نفتی كه در محدوده این تالاب در حال انجام است در حقيقت براي تالاب مخرب است، زیرا بخشي از این تالاب به دلیل انجام اقدامات مرتبط با استخراج نفت، خشك شده است. همچنین جاده‌هايی غيرضروري ایجاد شده در محدوده تالاب، بخش‌هاي مختلف اكوسيستم آن را قطع کرده و مانع گردش طبيعي آب در تالاب شده است.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محيط زيست گفت: مسئولان فعال در بحث نفت بايد برنامه فعاليت‌هاي خود را در اين تالاب‌ساماندهي كرده و جدول زمان‌بندي پايان فعاليت‌هاي خود را تعيين كنند. البته در طول فعاليت‌ها هم مي‌توانند رويكرد ديگري را در اقدامات خود اتخاذ كنند؛ به طور نمونه ایجاد جاده‌هاي عريض و طويل که بخش‌هايي از تالاب‌ را خشك كرده‌اند، ضرورتی نداشت و باید از موارد جايگزين مانند ایجاد پل يا جاده‌هاي كم‌عرض استفاده شود. متاسفانه اين امر تاكنون از سوي فعالان حوزه نفتي رعايت نشده است. خشك كردن بخش وسيعي از تالاب با هدف ایجاد جاده‌هاي عريض و طويل، کاری غيرضروري بوده و اين رويه باید تغيير كند.

مرمضي با بيان اينكه استخراج نفت قطعا سال‌ها به طول مي‌انجامد، افزود: به هر حال اقدامات مرتبط با فعالیت‌های نفتی در محدوده تالاب در حال انجام است، با این وجود مسئولان مربوطه مي‌توانند فعاليت‌هاي خود را با حداقل زيان به تالاب ادامه دهند و براي اين امر راهكار وجود دارد، ولي متاسفانه تاکنون به این موضوع توجه نشده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار