تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۷۴۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مکان­یابی صحیح و احداث کتابخانه‌­ها در اهواز راهی به سوی توسعه فرهنگ مطالعه

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز گفت: مکان­یابی صحیح و احداث کتابخانه­‌های عمومی در شهرستان اهواز راهی به سوی توسعه فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی در سطح شهر می باشد.

منصور کوهی‌رستمی گفت: كتابخانه‌هاي عمومي، به عنوان يكي از مهمترين نهادهاي فرهنگی، نقش مهمي در افزايش سطح سواد و فرهنگ عمومی جوامع بر عهده دارند. محل استقرار كتابخانه‌هاي عمومي و نحوة توزيع آنها در سطح شهرها، مستقيم يا غير مستقيم، در ميزان مراجعه و استفاده افراد از كتابخانه های عمومی دخالت دارد. همجواري كتابخانه با كاربري‌هاي پر تجمع نظير، پاركها، مساجد، فرهنگسراها و موزه‌ها، مي‌تواند نقشي بسزا در افزايش اقبال مردمي نسبت به كتابخانه‌هاي عمومي ايفا نمايد. بنابراين، كتابخانه‌هاي عمومي، همچون ديگر كاربريهاي شهري، براي ارائة خدمات بهتر به شهروندان، بايد به نحو صحيح مكان‌يابي شوند.

وی افزود: در پژوهشی وضعيت كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان اهواز در قالب دو معيار مركزيت و سازگاري و با كمك سامانة اطلاعات جغرافيايي بررسي و ارزيابي گرديد. نتايج پژوهش نشان می­دهد بي توجهي به محل استقرار كاربري­هاي سازگار و ناسازگار موجب شده تا بخش عمده­ای از کتابخانه­های عمومی شهرستان اهواز به لحاظ موقعيت استقرار و نه منطقة استقرار در شرايط مناسبي قرار نگيرند. نقشة نهايي مناطق بهينه براي احداث كتابخانه‌هاي عمومي جديد در سطح شهرستان اهواز، حكايت از آن دارد كه بيش از نيمي از كتابخانه‌هاي فعلي شهرستان اهواز در مناطق بهينه واقع شده‌اند؛ در عين حال، همين كتابخانه‌ها به دليل همجواري با كاربريهاي ناسازگاري موقعيت مطلوبي ندارند.

كوهی‌رستمی افزود: در کنار اینکه بسیاری از مناطق پر جمعیت و مستعد وجود کتابخانه عمومی در شهرستان اهواز فاقد کتابخانه عمومی می­باشند؛ در حال حاضر سرانه فضای کتابخانه­ای شهرستان اهواز 1.61 متر مربع می­باشد یعنی به ازای هر صد نفر اهوازی 1 متر و 61 سانتی متر مربع فضای کتابخانه­ای وجود دارد که تا رسیدن به چشم انداز کتابخانه­های عمومی 1404 یعنی 8 متر مربع برای هر صد نفر اهوازی فاصله زیادی دارد. با توجه به کمبود فضای کتابخانه­ای با همکاری و هماهنگی­های به عمل آمده در سطح استان و شهرستان در کمیته برنامه­ریزی شهرستان اهواز در سال 1393 سه کتابخانه با اعتباری بالغ بر یازده میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و دو درصد نفت ساخته خواهد شد.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی اهواز گفت: در ساخت این سه کتابخانه بر اساس نقشه‌های بهینه تهیه شده، مناطق فاقد کتابخانه در اولویت قرار خواهند گرفت و با ساخت این سه کتابخانه فضای کتابخانه ای شهرستان اهواز رشد خوبی را شاهد خواهد بود.

وی تاکید کرد: در کمیته برنامه ریزی شهرستان بالغ بر چهل و دو میلیارد ریال جهت تجهیز و تعمیر کتابخانه‌­های موجود شهرستان نیز تخصیص یافت که امید است با توجه به دو مقوله مکان یابی مناسب و احداث کتابخانه­های عمومی، شاهد گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان اهواز باشیم.

كوهی‌رستمی خاطرنشان كرد: شهرستان اهواز در حال حاضر دارای 35 کتابخانه عمومی با زیربنای 19907 مترمربع می باشد که در کتابخانه های عمومی این شهرستان تعداد 439686 جلد کتاب برای استفاده مراجعه کنندگان وجود دارد و تعداد اعضای این شهرستان 36432 نفر می باشد.

:
:
:
آخرین اخبار