تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۶۷۴۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
65 درصد مخزن سد عظیم گتوندعلیا پر شد
با شروع فصل گرما و خشکسالی، نقش نیروگاه‌های برق‌آبی در تأمین بار پیک برق سراسری مشهودتر شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت آب و نیروی ایران؛ اما در این شرایط حجم ذخایر آبی پشت سدهای کشور نیز به‌طور متوسط 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است. برای نمونه آب رهاشده از سدهای بزرگ حوضه کارون جهت تولید برق در زمان پیک ، خوشبختانه توسط سد گتوندعلیا ذخیره و امکان استفاده دوباره از آن وجود دارد.هم‌اکنون در سد گتوندعلیا به میزان سه میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده است.

مهندس غلامحسین سمندگانی مدیر امور مهندسی برق و مکانیک طرح گتوندعلیا با اعلام این خبر در مورد اهداف و منافع این طرح بزرگ برای کشور گفت: ازجمله اهداف اصلی اجرای این طرح، ذخیره‌سازی بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب ، کشاورزی و صنعت استان خوزستان ، همچنین تولید سالانه چهار هزار و 250 گیگاوات ساعت برق پاک بوده است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، این هدف را نیز برآورده می‌سازد که طغیان‌های فصلی رودخانه کارون به‌طور کامل کنترل‌شده و اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی آن برای همیشه از آسیب سیلاب‌ها و خشکسالی مصون بمانند. مهندس سمندگانی افزود: با ایجاد این مخزن بزرگ آبی، استفاده و بهره‌برداری‌های مختلف از قبیل آبیاری زمین‌های کشاورزی، تولید محصولات آبزیان و پرورش ماهی، ایجاد جاذبه‌های گردشگری، گسترش و تنوع‌بخشی به محیط‌زیست منطقه فراهم‌شده و امکان بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان به وجود آمده است.
وی مجموع تولید این نیروگاه از زمان راه‌اندازی چهار واحد تاکنون را به میزان سه هزار و 735 گیگاوات ساعت و ارزش ریالی برق تولیدی آنرا نیز حدود 2500 میلیارد ریال برآورد نمود.نیروگاه گتوندعلیا درمجموع دارای هشت واحد شامل چهار واحد 250 مگاواتی فاز اول و چهار واحد160 مگاواتی فاز توسعه ( در دست ساخت ) است .
به گفته مدیر امور مهندسی برق و مکانیک طرح گتوندعلیا ، این نیروگاه بیشترین میزان تولید انرژی را در میان نیروگاه‌های برق‌آبی کشور داراست و می‌تواند ضمن برطرف ساختن محدودیت تولید نیروگاه‌های بالادست در زمان نیاز شبکه سراسری، امنیت شبکه برق کشور را تضمین نموده و در کنترل فرکانس و پایداری شبکه سراسری نقش منحصربه‌فردی ایفا نماید.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
رویا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
0
0
آهـــــــــــای مسئول خوزستانی با شمــــــا هستم ، شما نمیخواد به فکر طرح ها و هدف های بزرگ برای کشور باشی . شما فقط لطف کن به فکر استان و مظلومیت خوزستان باش .
خوز نیوز اگر بازم بخوای گزینشی کامنت هارو انتخاب کنی من دیگه به به این سایت سر نمیزنم .
ناشناس
|
SPAIN
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
0
0
البته پر از نمک شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
0
0
منظورش اب شوره
:
:
:
آخرین اخبار