تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۶۷۵۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک کارشناس:
مصرف دخانیات در خوزستان رو به افزایش است
کارشناس برنامه دخانیات مرکز بهداشت خوزستان گفت: میزان مصرف دخانیات به ویژه قلیان در کشور و استان، به صورت روز افزون رو به افزایش است.

مهندس فرهاد صفدری روز یکشنبه اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار در سال 88، شیوع کشوری دخانیات به صورت کلی در کشور 10 و هشت دهم درصد اعلام شد که میزان شیوع در مردان 20 و چهار دهم درصد و زنان یک درصد می باشد.

وی افزود: همچنین میزان شیوع استانی دخانیات به صورت کلی هفت و هفت دهم درصد اعلام شد که میزان شیوع در مردان 14 و 9 دهم درصد و زنان سه دهم درصد است.

صفدری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، میزان روی آوری قشر جوان به ویژه زنان به قلیان افزایش یافته است تصریح کرد: متاسفانه در فصل تابستان، این قشر از جامعه برای پر کردن اوقات فراغت خود به فضای سبز و مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان روی می آورند.

کارشناس برنامه دخانیات مرکز بهداشت خوزستان به مشکلات جدی که جوانان را درگیر کرده است ادامه داد: یکی از راه‌های درگیر کردن جوانان، آغشته کردن توتون، تنباکو و معسل قلیان به شیشه و کراک است که این نوع مواد مخدر به شدت اعتیاد آور هستند و بوی آنها قابل تشخیص نیست.

وی گفت: همچنین برخی افراد سودجو، توتون، تنباکو و معسل قلیان را به مواد الکلی آغشته کرده و به مردم عرضه می کنند که دریافت دوز تنفسی الکل بسیار سمی و خطرناک بوده و یکی از عوارض جدی آن کوری می باشد.

صفدری اضافه کرد: متاسفانه مصرف قلیان در یک برهه زمانی کوتاه مدت مانند تابستان، بسیاری از افراد را به مصرف کنندگان مواد دخانی حرفه ای تبدیل می کند.

کارشناس برنامه دخانیات مرکز بهداشت خوزستان در خصوص اقدامات مرکز بهداشت اظهارداشت: کلینیک‌های ترک دخانیات در قالب مرکز شماره یک مربوط به بهداشت شرق و مرکز شماره 10 مربوط به بهداشت غرب فعال هستند.

وی ادامه داد: این مراکز با داشتن پزشکان مجرب و توانمند، خدمات درمانی و مشاوره روانشناختی به صورت رایگان ارائه می دهند.

صفدری تصریح کرد: نتایج حاکی از فعالیت‌های این کلینیک‌ها، درصد موفقیت بالایی را به ویژه به صورت ترک دائمی نشان می دهند.

کارشناس برنامه دخانیات مرکز بهداشت خوزستان گفت: بر طبق قانون، عرضه و استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی شامل پارک‌ها، فضای سبز، ترمینال، تاکسی و خطوط واحد، قهوه خانه و رستوران ها ممنوع و کنترل موضوع با متولیان است.

وی افزود: بر اساس قانون، نظارت بر اماکن عمومی و معرفی اماکن متخلف نیز به عهده مراجع بهداشت واگذار شده است.

صفدری اظهارداشت: مجری قانون در اماکن عمومی مسقف مانند قهوه خانه، رستوران های سنتی، هتل ها و اماکن مشابه، نیروی انتظامی و در فضای سبز و پارک ها، شهرداری است.

کارشناس برنامه دخانیات مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: کنترل کردن عرضه قلیان در پارک ها نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد.
:
:
:
آخرین اخبار