تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۷۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به منظور آبرسانی به شهرها و روستاهای استان؛ یک نيروگاه برق آبي در خوزستان به فروش می رسد
استاندار خوزستان از فروش يك نيروگاه برق آبي به منظور تامين بخشي از اعتبار پروژه طرح آبرساني غدير به مبلغ يك هزار ميليارد تومان خبر داد / اين پروژه آبرساني به 7 ميليون نفر جمعيت در افق سال 1410 را در برنامه دارد و تا 50 سال آينده آب با كيفيت براي تمام روستا‌ها و شهرهاي استان تامين مي‌كند
استاندار خوزستان از فروش يك نيروگاه برق آبي به منظور تامين بخشي از اعتبار پروژه طرح آبرساني غدير به مبلغ يك هزار ميليارد تومان خبر داد.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس از اهواز، سيدجعفر حجازي ظهر امروز در نشست خبري با رسانه‌ها، طرح آبرساني غدير به منظور آبرساني به شهر‌ها و روستاهاي استان را بزرگ‌ترين پروژه عمراني كشور دانست و اظهار داشت: اين پروژه آبرساني به 7 ميليون نفر جمعيت در افق سال 1410 را در برنامه دارد و تا 50 سال آينده آب با كيفيت براي تمام روستا‌ها و شهرهاي استان تامين مي‌كند.
وي ادامه داد: اين طرح در قالب شش خط انتقال بزرگ با استفاده از مخازن سد‌ها شامل سد دز، سد گتوند، سد كوثر و كارون 3 پيش‌بيني شده و اعتبار موردنياز آن 3 هزار ميليارد تومان برآورد شده است.
حجازي در مورد نحوه تامين منابع اعتباري اجراي اين پروژه گفت: سالانه 200 ميليارد تومان (معادل يك هزار ميليارد تومان طي پنج سال) از محل بودجه عمومي براي اين طرح پيش‌بيني شده است، همچنين يك هزار ميليارد تومان نيز از محل فروش اوراق مشاركت تامين مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 500 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي طرح آبرساني غدير به فروش رفته و پرداخت شده است، افزود: در سال جاري نيز فروش 560 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي اين طرح آبرساني در نظر گرفته شده است.
رئيس شوراي اداري استان خاطرنشان كرد: يك هزار ميليارد تومان ديگر هم از فروش يكي از نيروگاه‌هاي برق‌آبي بر اساس مجوزي كه در قانون بودجه 90 مبني بر مجوز فروش نيروگاه‌ها براي پرداخت مطالبات پيمانكاران داده شده انجام خواهد گرفت.
وي اظهار داشت: شهرستان‌هاي دشت‌آزادگان، شوش، اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان و باوي از خط دز آبرساني خواهند شد، شهرستان‌هاي گتوند، شوشتر و رامين از خط آب حيات و گتوند، شهرستان‌هاي جنوب شرق شامل رامشير، اميديه، هنديجان و ماهشهر از سد كوثر در كهكيلويه و بويراحمد و شهرستان‌هاي هفتكل، رامهرمز، صيدون، باغملك و ايذه از سد كارون 3 آبرساني خواهند شد.
حجازي اظهار اميدواري كرد: با تزريق منابع اعتباري تا پايان دولت دهم بخش عمده اين طرح به اجرا درآيد و تا پايان سال 91 انتقال آب به شمال شرق به اتمام برسد.
وي تاكيد كرد: هدف اين است كه مقطع ام‌الدبس تا اهواز تا پيش از تابستان سال 91 عملياتي شود و آب شرب اهواز ديگر از رودخانه كارون تامين نشود، كه به اين ترتيب EC (ميزان شوري آب) از 2 هزا و 400 (ميكروگرم بر ميكروموس) به 800 (ميكروگرم بر ميكروموس) معادل يك سوم EC كنوني كاهش مي‌يابد و مشكل كيفي آب شرب حل مي‌شود.

* اختصاص 710 ميليارد تومان اعتبار استاني
استاندار خوزستان گفت: يك هزار ميليارد تومان اعتبارات ملي براي خوزستان تامين شده كه پيش‌بيني مي‌شود با احتساب منابع اعتباري ديگر، به يك هزار و 500 ميليارد تومان افزايش يابد.
وي با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود 195 ميليارد تومان اعتبارات ملي استاني شده به 250 ميليارد تومان افزايش يابد، اظهار داشت: در سال جاري 532 ميليارد تومان اعتبار استاني به خوزستان اختصاص يافته كه با احتساب اعتبارات توسعه و بازسازي استان به 710 ميليارد تومان افزايش مي‌يابد.
حجازي گفت: اعتبارات خوزستان در سال جاري به طور متوسط 12 درصد نسبت به سال 89 افزايش خواهد يافت كه با افزايش قيمت نفت و اصلاح بودجه احتمالا 19 درصد ديگر نيز افزايش يابد.

* اجراي فاضلاب شهر‌ها تا سال 92
عالي ترين مقام دولت در خوزستان يكي از چالش‌هاي استان را فاضلاب شهر‌ها عنوان كرد و گفت: با وجود مصوبات سفر در سال‌هاي اخير به دليل محدوديت منابع قابل اجرا نبود.
به گفته وي، اعتبارات فاضلاب شهرهاي استان از 12 ميليارد تومان در سال به 36 ميليارد تومان در سال گذشته و امسال به 45 ميليارد تومان افزايش يافته با اين حال اين رقم اعتباري براي اجراي شبكه فاضلاب كافي نيست.
وي افزود: با دستور رئيس جمهور مقرر شد ظرف سه سال 900 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي اجراي فاضلاب شهرهاي استان فروخته شود.
حجازي خاطرنشان كرد: مقدمات فروش 300 ميليارد تومان اوراق مشاركت مربوط به سال گذشته در سال جاري در حال انجام است و اواخر امسال نيز 300 ميليارد تومان اوراق مشاركت به فروش مي‌رسد.
وي تاكيد كرد: تا سال 92 تمام طرح‌هاي فاضلاب شهرهاي استان به اتمام مي‌رسد.
وي همچنين در مورد گازرساني به شهر‌ها و روستاهاي استان اظهار داشت: با توجه به اينكه در خوزستان برخلاف ساير استان‌ها 90 درصد گاز به مصرف صنعت و حدود 5 درصد به مصارف خانگي اختصاص دارد، حجم مورد نياز گاز براي صنعت يكي از مشكلات استان بود، علاوه بر اين عدم گازرساني به روستا‌ها ازمشكلات بود كه با اقدامات صورت گرفته در سال‌هاي اخير بيش از يك هزار روستا گاز دار شدند.
حجازي افزود: با اجراي خط انتقال عسلويه به خوزستان و اجراي گاز بيدبلند2، پيش‌بيني مي‌شود تا سال 91 استان براي توسعه نيروگاه، ساخت نيروگاه و توسعه شهرك‌هاي صنعتي مشكلي نداشته باشد و بر اساس پيش‌بيني‌ها تا سال 1410 برنامه‌ريزي شده كه مشكلي بوجود نيايد.
استاندار خوزستان در ادامه توسعه و بازسازي شبكه برق را از امور ضروري در استان دانست و گفت: تا كنون 500 ميليارد تومان در بخش برق سرمايه‌گذاري شده و بايد 200 ميليارد تومان براي توسعه و بازسازي شبكه‌ها هزينه شود.
وي افزود: قرار است از محل فروش نيروگاه‌هاي حرارتي بين 200 تا 300 ميليارد تومان، معادل يك سوم ارزش نيروگاه‌هايي كه به فروش مي‌رود به خوزستان اختصاص يابد كه در حال حاضر 100 ميليارد تومان مرحله نخست در حال پرداخت به استان است.
حجازي تاكيد كرد: در صورت تحقق اعتبارات، پيش‌بيني مي‌شود تا پايان دولت دهم تمام كمبود شبكه برق استان اعم از توسعه شبكه، اصلاح شبكه و نياز شبكه به پست برق تامين و نيازهاي صنعتي و خانگي تا افق 1410 برطرف شود.

* 1. 7 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در خوزستان
رئيس شوراي اشتغال استان گفت: براي جهت دادن به اشتغال استان، آمار فارغ‌التحصيلان دانشگاهي با احتساب دانشگاه‌ها دولتي و آزاد از سال 90 تا سال 94 استخراج و مشخص شد چه رشته‌هايي بايد توسعه يابد.
وي اظهار داشت: سالانه 10 هزار نفر در مقطع كارداني، 55 هزار نفر در مقطع كار‌شناسي، 4 هزار و 200 نفر در مقطع كار‌شناسي ارشد و 2 هزار نفر در رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي فارغ‌التحصيل مي‌شوند.
به گفته وي، بر اساس آمار فارغ‌التحصيلان، جهت‌دهي و برنامه‌ريزي براي توسعه اشتغال استان انجام خواهد گرفت و بر همين اساس به جاي صنايع بالادستي توسعه صنايع مي‌ان‌دستي و پايين‌دستي در دستور كار است.
وي با اشاره به اينكه 2 هزار و 700 ميليارد تومان در قالب طرح‌هاي آمايش صنعت سهم خوزستان است، افزود: اين اعتبار از بانك صنعت و معدن اختصاص مي‌يابد كه از اين مقدار معادل يك هزار ميليارد تومان قرارداد براي اتمام واحدهاي نيمه‌تمام منعقد و 80 ميليارد تومان نيز پرداخت شده است.
حجازي اظهار داشت: براي واحدهاي ايجاد شده يك هزار و 500 ميليارد تومان قرارداد منعقد و 146 ميليارد تومان پرداخت شده است.
وي افزود: در بخش سرمايه در گردش نيز حدود 54 ميليارد تومان قرارداد منعقد شده و 53 ميليارد تومان تا كنون وصول شده است.
حجازي تاكيد كرد: با اختصاص سهم خوزستان در طرح آمايش صنعت (كه از سال گذشته شروع شده) ظرف سه چهار سال مي‌توان 16 هزار تا 20 هزار شغل با استفاده از نيروهاي فارغ‌التحصيل كارداني، كار‌شناسي و فني‌و حرفه‌اي ايجاد كرد.
رئيس ستاد سرمايه‌گذاري در خوزستان همچنين در مورد سرمايه‌گذاري خارجي در استان اظهار داشت: سال گذشته از 3. 8 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كه در كشور انجام شده 1. 7 ميليارد دلار در خوزستان بوده است.
وي افزود: 60 درصد سرمايه‌گذاري در بخش صنعت نفت، پالايش و پتروشيمي و 40 درصد ديگر نيز در صنايع پايين‌دستي فولاد، نيشكر و واحدهاي صنعتي مناطق آزاد بوده است.
به گفته وي، 33 پروژه با سرمايه‌گذاري خارجي در حال انجام است.
حجازي يكي از منابع سرمايه‌گذاري را منابع بانكي به ويژه در اشتغال خانگي عنوان كرد و افزود: تا كنون به اشتغال خانگي در استان توجه كمتري شده درحالي كه با سرانه كمتر مي‌توان اشتغال بيشتري را محقق كرد.
وي تصريح كرد: طرح‌هايي كه در حال حاضر آغاز شده مانند كارخانه خودروسازي، پتروشيمي مسجدسليمان و خوشه صنعتي پتروشيمي همچنين صنايع پايين دستي نيشكر شامل‌ام. دي. اف و كاغذ، واحدهاي پالايشگاه دوم خوزستان در آبادان مي‌تواند اشتغال بالايي در استان به‌وجود بياورد.
*120 هزار خانوار بي‌خانه، فاقد شرايط مسكن مهر
رئيس شوراي مسكن خوزستان تاكيد كرد: 35 هزار واحد مسكن مهر به صورت انبوه‌سازي تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد همچنين 8 هزار واحد در قالب خودمالك و بافت فرسوده به اتمام خواهد رسيد كه اين رقم را به 43 هزار واحد مي‌رساند.
وي با اشاره به اينكه هزينه ساخت مسكن در استان به نسبت ديگر استان‌ها گران‌تر است، گفت: در مسكن مهر آورده اعضا كم بوده به طوري كه اعضاي تعاوني‌ها به جاي 12 ميليون تومان آورده، تا كنون 6 ميليون تومان آورده داشتند كه باعث كندي اجراي پروژه مسكن مهر شده است.
حجازي با بيان اينكه طرح مسكن مهر تمام افراد فاقد مسكن استان را پوشش نمي‌دهد اظهارداشت: بر اساس پالايشي كه صورت گرفته 120 هزار خانوار از جمعيت استان با وجودي كه فاقد مسكن هستند شرايط پذيرش در اين طرح را ندارند به همين دليل اقداماتي در حال پيگيري است براي اينكه بتوان تهسيلاتي براي اين دسته از افراد فاقد مسكن تامين كرد.
به گفته وي، در سال 89 سه پروژه مسكن مهديس و پرديس در اهواز و يك پروژه در آبادان نيز نيمه‌تمام مانده بود كه اميدواريم با تامين تسهيلات اين واحد‌ها نيز به اتمام برسد.
وي اظهار اميدواري كرد: تا پايان دولت دهم پروژه تمام تعاوني‌هاي مسكن مهر به اتمام برسد همچنين بخشي از افراد فاقد مسكن نيز با تمهيداتي بتوانند از تسهيلات مسكن استفاده كنند.
:
:
:
آخرین اخبار