تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۶۷۷۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قدم در دشت بی‌پایان نرگس بهبهان از دیروز تا امروز
نرگسزار بهبهان تشنه اعتبارات
نیاز است مسئولان ملی و استانی برای رهایی نرگسزار بهبهان از مشکلات ریز و درشت اعتباری و امکاناتی تلاش کنند تا اندک هکتاری که از باقیمانده‌های این دشت بر جای مانده است نیز حفظ شود.

قدیمی‌ترین نرگسزار ایران متعلق به شهرستان بهبهان است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و در حال حاضر برای حفظ بقای خود به توجه ویژه مسئولان نیاز دارد. در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ درباره آن و شناسانده نشدنش، تاکنون از خاستگاه آن «دشت‌های بهبهان»، اطلاعات کافی منتشر نشده است.

گل‌دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد. در اصل هر وقت گل نرگس وجود دارد سرمای مطبوعی هم در کنار آن ادامه دارد.

این دشت همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود رهنمون می‌کند و با وجود اینکه مورد کم لطفی‌هایی هم قرار می‌گیرد اما میزبان بسیار دلربا و دلچسبی است.

نیاز است مسئولان ملی و استانی برای رهایی نرگسزار از مشکلات ریز و درشت اعتباری و امکاناتی تلاش کنند تا اندک هکتاری که از باقیمانده‌های این دشت بر جای مانده است نیز حفظ گردد و بتوان انواع این گل که به جرات می‌توان گفت اسم و رسم جهانی دارد را رونق بخشید و توسعه داد.

در این زمینه سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان حرف‌هایی برای گفتن دارد.



*حفظ گل نرگس به‌عنوان نماد بهبهان


علی کارگرزاده اظهار کرد: گل نرگس گیاهی خود رو و دارای ریشه‌ای پیازی است که هر ساله با نزولات آسمانی در فصل پاییز آغاز به سبز شدن کرده و رشد می‌کند.

وی ادامه داد: پس از طی دوره رشد، فصل گل‌دهی این گیاه خودرو آغاز می‌شود و در فصل سرمای سال یعنی در دی و بهمن آغاز به رویش می‌کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان اضافه کرد: وسعت نرگسزار بهبهان را بالغ بر 700 هکتار دانسته‌اند که اکنون از آن همه دشت نرگس در بهبهان فقط 21 هکتار آن بر جای مانده است.

وی افزود: علت این امر نیز  فعل و انفعالات کشاورزی و پیشرفت صنعت و مکانیزه شدن بوده است و با توجه به این امر باید همت و عزمی ملی برای حفظ این خاستگاه ایجاد شود.

کارگرزاده با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی برای جلوگیری از نابودی نرگسزار گفت: اداره جهاد کشاورزی به منظور حفظ این گیاه بومی و ارزنده در ترویج کاشت آن و اعطای خدمات به نرگس کاران شهرستان اقدام کرده و نتایج مطلوبی را بازپس ستانده است.

وی با اشاره به اشیای به دست آمده از مقبره کیدین هوتران خاطرنشان کرد: تعدادی دکمه طلا به شکل گل نرگس وجود دارد که خود گویای رازهایی در مورد رویش نرگس در این منطقه است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان بیان کرد: در عرف عامیانه گل نرگس را ره آورد سفر با برکت حضرت امام رضا(ع) به طوس می‌دانند که شبی در بهبهان بیتوته فرموده‌اند و پیاز نرگس را برای برکت این منطقه به مردم این دیار هدیه داده‌اند.

وی توضیح داد: گل نرگس بهبهان دارای چند نوع نرگس پرپر، پنجه گربه‌ای، شهلا و مسکینک است و بیشترین سطح زیر کشت آن به گل نرگس شهلا اختصاص داده شده اما از نظر کیفیت بو و عطر نرگس نوع مسکینک مرغوب‌تر است.

کارگرزاده تاکید کرد: این گل با نام علمی نارسیس در صنعت عطرسازی استفاده وافری دارد که سال‌های گذشته شرکت‌های عطرسازی با خرید محصولات این نرگسزار از آن در تولیدات خود استفاده می‌کرده‌اند.

وی افزود: چند سال است که به علت اینکه برای آن شرکت‌ها مقرون به صرفه نیست، محصولات رویشی این مزرعه گل، پس از برداشت به صورت روزانه بسته بندی می‌شود و به شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، اهواز و دیگر شهرهای کشور برای فروش در بازار ارسال می‌گردد.



*نرگسزار فرصتی ناب برای استان و کشور


در ادامه این توضیحات یکی از شهروندان بهبهانی نیز اظهار کرد: نرگسزار نه تنها ظرفیتی ناب برای شهرستان بهبهان است بلکه استان و کشور نیز می‌توانند از اقتصاد صادرات و بحث گردشگری آن سود چشمگیری را نصیب شوند.

وی افزود: اگر مسئولان به بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان با توجه به وجود آثار با قدمت و فراوانی در طبیعت خوزستان توجه کنند دیگر نیازی به هزینه کرد فراوان برای ساخت اماکن فرهنگی و تفریحی ندارند و از همین امکانات موجود می‌توانند بیشترین بهره را ببرند.

این شهروند بهبهانی ادامه داد: نرگسزار بهبهان روز به روز رو به افول است و حیف است چنین مکانی را که خدا در دامن طبیعت و برای استفاده ما نهاده است تا چند سال دیگر به دلیل بی‌توجهی مسئولان نداشته باشیم.

وی بیان کرد: گل نرگس بهبهان به دلیل کیفیت بالایی که داراست در سال 1992 در جشنواره گل در کشور هلند به عنوان گل سرسبد دنیا شناخته شد و این موضوع همواره باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

این شهروند خوزستانی در پایان با اشاره به خواص دارویی گل نرگس اضافه کرد: این گل علاوه بر استفاده‌های صنعتی و تزئینی دارای خاصیت دارویی است و استشمام بوی آن برای رفع سرماخوردگی و سردردهای شدید کاربرد بسیار مفیدی دارد.



باید در میان این گل‌ها قدم بزنی تا بتوانی عطر و طراوتشان را بشنوی و قصه جان کندشان در این دشت را، که چگونه گذر زمان از وسعت آن کاسته است.

و ای کاش مسئولان می‌دانستند که این دشت لاله‌وار نرگس برای زنده ماندن بیشتر از آب، نیازمند توجه و اعتبارات است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار