تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۶۷۸۴۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد همه جانبه از نحوه اجرای مصوبه افزايش كرايه تاكسي در اهواز
نرخ کرایه تاکسی های اهواز بازهم افزایش یافت، افزایشی که به علت ناهماهنگ بودن کرایه ها با خدمات ارائه شده به مسافران بار دیگر صدای اعتراض مردم را در آورده است. افزایشی که بعضی وقتها چند بار در یک سال و به طور غیر اصولی رخ می دهد. این بار اما افزایش قیمت بنا بر گفته مسئولین بر اساس نرخ نامه ای مصوب بوده ولی در نحوه اجرای این مصوبه از سوی رانندگان و تاکسی رانی انتقاد است.

خیابان های کلانشهر اهواز با داشتن بيش از يك و نيم ميليون نفر جمعيت خط كشي هاي ويژه اتوبوسراني، تاكسي، آمبولانس و دوچرخه ندارد. مسلما نداشتن اين خطوط ویژه، ترافيك سنگيني را در شهر ايجاد مي كند. قصه متروي اهواز نیز كه ديگر تكراري شده و ظاهرا به اين زودي ها نمي تواند در حمل و نقل شهري از آن استفاده كرد. با وجود اين مسائل بیشتر مردم برای سرعت بخشی در رسیدگی به امور روزانه خود و ساير علل مجبور به تردد با تاكسي های شهری هستند.

و اما داستان همیشگی افزایش بی حساب و کتاب نرخ کرایه تاکسی ها در اهواز سبب شده است که شهروندان اهوازی با توجه به وجود مشکلات اقتصادی برای استفاده از تاکسی ها دچار مشکلات خاصی در این راستا شوند.

پول هاي خرد بي بازگشت

مینا حمیدی نژاد يكي از ساكنان منطقه شهرك برق اهواز با اعتراض نسبت به افزايش نرخ تاكسي ها می گوید: ما هميشه با افزايش نرخ كرايه تاكسي ها در اهواز درگير هستيم. متاسفانه مشخص نيست كه اين افزايش كرايه ها بر چه اساس و قانوني اعمال مي شود و چرا هيچگونه نظارتي از سوي شهرداري يا شورا بر اين روند وجود ندارد. مثلا در چند سال گذشته با توجه به آخرين نرخنامه اي که در تاكسي ها و پايانه اول نادري نصب شده بود؛ نرخها در كل مناطق محدوده گلستان حدودا بين 500 تا 700 تومان بوده و این در حالی است که راننده ها به بهانه نداشتن پول خرد، كرايه هزار تومان از مسافران مي گرفتند و در جواب به اعتراض آنها با لحني بد و تند برخورد مي كنند.

وی افزود: در بسياري موارد هم مشاهده شده كه بيشتر راننده ها در ساعات پاياني شب مثلا ساعت 10 به بعد، ظهرها و بعضي از ايام سال مانند عيد نوروز كرايه ها را اضافه تر كرده و يا اينكه فقط به صورت دربستي اقدام به جابجايي مسافر مي كنند بدون اينكه نظارتي باشد و اين باعث شده كه مسافران زيادي ساعتها منتظر بمانند و یا در آخر به اجبار تن به خواسته رانندگان دهند.
 

کرایه هایی برابر با نرخ اجاره خانه

علی امیری یکی از ساکنان منطقه چهارصد دستگاه که جزو مناطق محروم اهواز است نیز اظهار می کند: اکثر رانندگان تاکسی های شهری برای مسافت های کوتاه، همان کرایه مسیر کامل را می گیرند که این نوعی اجحاف در حق مسافران به حساب می آید که اگر قرار باشد برای هر مسیر کوتاه بخواهیم هزار تومان پرداخت کنیم با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید در آخر ماه مبلغی به اندازه اجاره ماهانه یک منزل مسکونی از سوی مسافران به جیب رانندگان تاکسی می رود.

وی می افزاید: همیشه چه با رعایت قانون مصوب نرخ کرایه ها توسط شورا و فرمانداری و چه با تصمیم اختیاری رانندگان، شاهد افزایش کرایه ها هستیم. آیا مسئولان به این فکر کرده اند که در قبال این افزایش ها چه کسانی باید جوابگوی امکانات نامطلوب تاکسی ها مانند عدم استفاده از کولر، استفاده از ماشین های فرسوده درخط ها و تعدد مسافربران شخصی باشد؟

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز اما در این خصوص عنوان می کند: 12 هزار تاكسي شهری در حال ارائه خدمات به شهروندان اهوازی هستند که سه هزار و 890 تاكسي از این آمار تاکسی های زرد خورشيدي است و با توجه به بالا بودن جمعیت اهواز به عنوان یک کلانشهر با کمبود حدود هشت هزار تاكسي زرد خورشيدي روبرو هستیم.

موسی ممبینی با بیان اینکه بين هشت تا 9 هزار مسافركش شخصي نیز در اهواز فعالیت می کنند، می افزاید: با فعاليت تاكسي هاي غيرمجاز، امنيت تردد مسافران به خطر مي افتاد پس براي افزايش امنيت تردد مسافران لازم است كه مسافركش هاي شخصي را خارج كنيم و برخورد با این مسافركش هاي شخصي نيازمند دستور قضايي است و مسئوليت آن بر عهده نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي قرار دارد.

افزایش نرخ بر اساس تایید فرمانداری

وی در رابطه با افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در شهر اهواز توضیح می دهد: از سال 91 مشكل نرخ كرايه در اهواز وجود داشت كه خوشبختانه امسال این امر ساماندهي شده است. در این ساماندهی افزایش نرخ کرایه های تاکسی بر اساس تورم موجود و با توجه به عدم افزایش کرایه ها در سه سال اخیر لحاظ شده و این افزایش در قالب نرخنامه ای مصوب به رانندگان ابلاغ شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز در خصوص اعتراض برخی شهروندان به افزایش 100در صدی نرخ کرایه ها اظهار می کند: افزایش لحاظ شده بر اساس مطالعات صورت گرفته و بر اساس شرایط موجود و تایید فرمانداری بوده و هیچگونه امر غیرمعقولی در این رابطه وجود ندارد.


قیمت بالای تاکسی متر دلیل عدم نصب در تاکسی های شهری

ممبینی درباره لزوم نصب تاکسی متر در تاکسی های شهری عنوان می کند: نصب تاكسي متر بايد با هزينه هاي شخصي راننده باشد و به علت اینکه قيمت این دستگاه ها بالاي يك و نيم ميليون تومان است، این هزینه در تمكن راننده تاكسي ها نيست به همین دلیل با توجه به اینکه مطالعات این امر صورت گرفته اما هنوز شرایط لازم برای نصب این دستگاه ها وجود ندارد جز اينكه دولت كمك كرده و مبلغی از آن را بپردازد و يا دستگاه را با قيمت پايين تر در اختيار ما قرار دهد.

وي در پاسخ به اينكه چرا در برخي از شهرهاي ديگر اين دستگاه ها در تاكسي هاي شهري نصب شده است، می گوید: در شهرهاي ديگر به اين دليل كه مسافركش شخصي كمتر است راننده هاي تاكسي شهري درآمد بيشتري دارند صرفه اقتصادي نصب دستگاه براي راننده قابل توجيه تر از اينجا است. ولی با این اوصاف و با توجه به اینکه بيشترين گله مندي و يكي از اختلافات عمده ميان مسافر و راننده نبود پول خرد است، ما با تجهيز تاكسي ها به سيستم الكترونيك مشكلي نداريم و به روز شدن باعث موفقيت تمام مديران نیز مي شود بنابراين از مسئولين استان تقاضا دارم تا اعتبار و بودجه اي را به ما اختصاص دهند تا بتوانیم تاکسی ها را از حالت سنتي خارج کنیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز می گوید: براي فعاليت ماشين هاي پلاك اروند هيچ محدوديتي وجود ندارد و هركس بخواهد می تواند در بحث حمل و نقل درون شهري با ماشين هاي پلاك اروند سرمايه گذاري كند. اگر سرمايه گذاري بخواهد به اين مسئله ورود پيدا كند خطوط راه آهن، فرودگاه و تاكسي بي سيم كه درآمدهاي بالايي دارند را به آنها واگذار مي كنيم.

ممبینی در پایان با اعلام سامانه پيامك 30008778 و شماره 137 شهرداري تصریح می کند: یک کمیته انضباطی در تاکسیرانی شهرداری اهواز وجود دارد که به شکایات مردم رسیدگی کرده و بر اساس تخلفات اعلام شده رانندگان تخلف را از 20 تا 100 هزار تومان جريمه کرده و حتي در برخي مواقع به ابطال پروانه هم اقدام می کند.

سخنگوی شورای شهر اهواز نیز می کند: به عنوان یکی از اعضای شورای شهر اهواز با توجه به واقف بودن به مشکلات این شهر به طرح افزایش نرخ کرایه تاکسی های شهری رای مثبت نداده و اعتقاد دارم این افزایش قیمت ها زمانی می تواند منطقی باشد که بهبود خدمات را در شهر داشته باشیم و مردم اهواز اينقدر قدردان هستند كه وقتي تاكسي ها و اتوبوس هاي خوب ببينند حتي حاضرند بين دو تا سه برابر پول بدهند. افزايش نرخ ها زماني معني پيدا مي كند كه خدمات و سرويس دهي هم بهبود پيدا كرده باشند. وقتي ماشين ها به روز شوند، ايمني داشته باشند و با توجه به گرماي اهواز كولرها هم روشن شود آن وقت مي توانيم نرخ ها را افزايش دهيم.

برخورد با کار شکنی مسئولین متخلف

مریم ابریشم کار می گوید: افزايش نرخ کرایه تاكسي ها در كميسيون حمل و نقل تصويب شده و این کمیسیون پس از طراحی جدول نرخ کرایه تاكسي ها، از تاكسيراني تقاضا کرده كه اين جدول قيمت ها را در تمام تاكسي هاي شهري نصب كند. مصوبه هاي شوراي شهر بايد اجرا شود. عدم توجه به اين مصوبات خلاف قانون است و با فرد يا نهاد متخلف برخورد مي شود. در صورت مشاهده اين تخلف ابتدا تذكر داده مي شود و سپس در صورت لزوم وارد عمل شده و برخورد خواهيم كرد. ما نماينده مردم هستيم و حق مردم براي ما مهمتر است و كارشكني هاي مسئولين بي پاسخ نخواهد ماند.

وی می افزاید: رئيس هر كميسيون بايد بر اجرايي بودن مصوبه نظارت اوليه را داشته باشد. درست است كه ما تورم داريم اما تاكسيراني و اتوبوسراني جزو نهادهاي خدمت رسان هستند و در قبال ماليات دريافتي از مردم بايد كرايه اي بگيرند كه منصفانه باشد و مردم نسبت به دادن آن مايل باشند نه اينكه نرخ آنقدر بالا باشد كه مشاجره لفظي بين مسافر و راننده زياد مشاهده شود.

امکان نصب تاکسی متر با قیمت مناسب

سخنگوی شورای شهر در خصوص اینکه سازمان تاکسیرانی علت عدم نصب تاکسی متر در تاکسی ها را قیمت بالای آن عنوان می کند، می گوید: قيمت هر دستگاه تاكسي متر 500 هزار تومان است و قیمت مناسبی است که مسئولان شهرداري مي توانند در صورت عدم توانايي مالي رانندگان امکان تهیه آن را به صورت اقساطي فراهم کنند.

رئيس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر اهواز نیز تصریح می کند: اگر كرايه اي بيش از نرخ مصوب از مسافران گرفته شود خلاف قانون است و با فرد خاطي برخورد خواهد شد. در ايستگاه هاي مختلف بازرس داريم و اين بازرسان كار نظارت را برعهده دارند. براي حل مسئله پول خرد و تقاضاي فراوان نصب تاكسي متر نيز با مديريت تاكسيراني صحبت كرديم تا به عنوان پايلوت حداقل بين 100 تا 200 دستگاه را با كمك شهرداري نصب كنند.

غلامرضا سبزعلی می افزاید: نرخ جديد پيشنهادي از سوي شوراي شهر چندين بار به فرمانداري رفت و مدتي طول كشيد تا تائيد شود. ما بايد راننده هاي تاكسي را مانند كارمند دولت تصور كنيم. كارمندان هر سال افزايش حقوق خود را دارند. هزينه هاي ماشين اين راننده ها بسيار بالا رفته است؛ به عنوان مثال قيمت موتور ماشين از 800 هزار تومان به دو و نيم ميليون تومان افزايش پيداكرده است.

وجود بی قانونی در روند افزایش کرایه ها

فرماندار اهواز نیز در خصوص افزایش غیر اصولی کرایه ها در اهواز توضیح می دهد: با هر گونه افزايش خلاف مصوبه مخالف هستيم. دو ماه پيش در جلسه اي جدول نرخ كرايه ها را مصوب كرده و شورا در مرتبه اول اين افزايش را در قالب طرح ارائه كرد ولي به آنها اعلام كرديم كه طبق قانون شهرداري بايد لايحه بدهد چون نمي شود شورا طرح ارائه بدهد.

اسماعیل ارزانی بیرگانی می افزاید: بعد از اينكه لايحه اعلام شد نرخ توسط فرمانداري مورد تایید قرار گرفت. اكنون با توجه به اعلام های مردم و مشاهدات صورت گرفته، افزايش نرخ كرايه در برخي مسيرها را مغاير با جدول تاييد شده ديديم. ايرادي كه اكنون نسبت به تاكسيراني داريم اين است كه نرخنامه را در تاكسي ها نصب كنند تا مردم اطلاع پيدا كنند.

وی اظهار می کند: كرايه تاكسي در اهواز طي سه سال گذشته افزايش مصوب نداشته و راننده ها خودشان اقدام به افزايش نرخ كرده اند و اين كار رواج بي قانوني است. در صورتي كه اگر افزايش ها مصوب باشد ديگراين بي قانوني ها نيز پيش نخواهد آمد.

فرماندار اهواز تصریح می کند: مدير عامل تاكسيراني اهواز (ممبيني) اعلام كرده است كه اهواز داراي كمترين نرخ کرایه تاکسی است در صورتي كه اينطور نيست و برخي از شهرها قيمت پايين تري دارند. به گفته تاكسيراني يك سوم از تاكسي هاي شهري فعاليت نمي كنند.

ارزانی بیرگانی با بیان اینکه نزديك به 70 درصد از مراجعات و درخواست هاي مردم مربوط به حمل و نقل است، عنوان می کند: مسافركش هاي شخصي بايد ساماندهي شوند. براي اين ساماندهي بايد به آنها مهلت داده شود و شرايط آسان تري را در صورت حضور در طرح ساماندهي براي آنها فراهم كنيم و امكاناتي مثل كارت سوخت و استفاده بدون نوبت از جايگاه ها را در اختيار آنها قرار دهيم.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
0
0
چاره کار فقط نصب تاکسی متر و دستگاه کارت خوانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
0
به گفته تاكسيراني يك سوم از تاكسي هاي شهري فعاليت نمي كنند.

اصلا" نظم و نظارتی وجود ندارد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
0
1
بهتر ین و سودمند ترین کار انحلال سازمان تاکسیرانی وصرف بودجه ان برای اموری که خروجی مشخصی داشته باشد!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
0
0
فقط یک کار کوچک را انجام دهید ایجاد یک نرخ مشخص از ایستگاه راه اهن تا دیگر نقاط اهواز به خدا باعث تاسف است که وضعیت تاکسی راه اهن نرخهای انچنانی تصور هر شخص را نسبت به اهواز عوض میکند تاکسیرانی اهواز مدیریت نمیشود
شهروند زخم خمرده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
0
0
با سلام
من فقط به دوستانی که می گویند نرخ کرایه اهواز کمتر است یک مورد می آورم:
در تهران مسیر کرایه تاکسی میدان رسالت تا نیروی دریایی که تقریبا هم اندازه مسیر نادری تا فاز 1 پاد است 550 تومان است.حال ببینید نرخ کرایه های ما در اهواز را:
1-در طی مسیر فلکه جواد الائمه تا نبش باغ شیخ:1000
2-ترمینال آبادان تا فلکه پاداد:1000
3-چهاراه تا سه راه خرمشهر:1200 تومان است که آخه کجا دیگه 200 تومانی پیدا می شه برای همین شده 1500
4-وقتی شهرداری سال قبل در چهارراه نادری برای یک مسیر تابلو نصب کرده 4025ریال دیگه آخه چه انتظاری باید داشت.یکی نیست بگه دانشمندان نرخ کرایه باید بر اساس کیلومتر و روند بودن نرخ کرایه باشد.
5-جهت تاکسیران ها باید امکانات رفاهی مثل بیمه،چرخ،و یک سری امکانات دیگر قائل شد.
6-وقتی تاکسیرانی محترم متوجه نمی شوند که ساعت برگشت مردم در اهواز از ساعت 22 تا 23 است در فصل تابستان،آن وقت آن نظارت تاکسیرانی چهارراه نادری ساعت 21 تشریف می برند.البته نقش آن ها هم فقط گیردادن الکی و چای خوردن و جک تعریف کردن است
این است که شرایط این جوری
وقتی در شهری که از ساعت 21،آمدن باران،بازی فوتبال،عید و هزار بهانه دیگر یک نرخ وجودادرد،در شهری که تاکسی های زرد از ساعت 21 کار را تعطیل کرده و وظیفه خودر را به دربستی ها می دهند،در شهری که هریک بخش آن یک طور است واقعا دنبال چه می گردیم؟؟؟
:
:
:
آخرین اخبار