تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۶۷۹۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با دلالان ميوه در اهواز برخورد مي‌شود؟
رييس اتحاديه صنف بارفروشان اهواز گفت: معضل دلالان و دسته‌ دوم‌فروشان ميوه در اهواز كمرنگ‌تر از استان‌هاي ديگر است اما وجود دارد.

اكبر بديعي اظهاركرد: باید براي حل و كنترل اين معضل يك همكاري و تعامل بين سازمان بازرسي و اتحاديه خرده‌فروشان صورت بگيرد تا در اين زمينه برنامه‌ريزي هايي انجام شود.

وي افزود: اين مساله در بازار ميوه و قيمت اقلام تاثيرگذار است. تعدادي از كسبه بازار از اين دلالان خريد مي‌كنند و قطعا اين مساله در قيمت تمام شده ميوه در سطح شهر اهواز اثر مي‌گذارد.

بدیعی عنوان‌كرد: ‌اين مساله مي‌طلبد كه كسبه خرده فروش هم همكاري كنند و بارهاي مورد نياز خود را از اين دلالان تهيه نكنند. وقتي بستر آماده باشد دلالان‌ هم به‌وجود مي‌آيند اما اگر كسبه بستري براي دلالان آماده نكنند و از آن‌ها جنسي خريد نكنند، دلالی وجود نخواهند داشت.

رييس اتحاديه صنف بارفروشان اهواز گفت: فروشندگان سعي كنند بار ميوه را مستقيم از ميدان‌داران خريداري كنند تا دلالان رشد نكنند اما كسبه ممكن است بگويند كه هر وقتي براي بار به ميدان مي رويم بار نيست در حالي كه اين گونه نيست.

وي بيان‌كرد: ‌هر وقت كه كسي به ميدان اهواز بيايد بار به اندازي كافي وجود دارد و فراواني بار را شاهد هستيم.

بديعي اظهاركرد: ‌ما در چند سال‌گذشته كه پديده دسته دوم فروشي ميوه در حال به‌وجود آمدن بود اين موضوع را به مسوولان متولي گوشزد كرديم و گفتیم که بهتر است كه پيشگيري كنيم زیرا هزينه پيشگيري كمتر از درمان است. ما به عنوان اتحاديه بارفروشان آماده هرگونه همكاري جهت حل و كنترل اين مساله هستيم تا رشد پيدا نكند.

در اين باره عبدالرضا جمالي‌پور، رييس اتحاديه ميوه و تره‌بار اهواز نيز گفت: واسطه‌ها در كل نظم بازار را بر هم مي‌زنند و ميوه‌ها و بارها را با قيمت مورد نظر خود به كسبه عوض مي‌كنند.

وي افزود: تلاش ما اين است كه مصرف‌كننده ضرر نكند اما وقتي بازار ميوه در دست دلالان و واسطه‌ها باشد قطعا با قيمت بيشتري ميوه عرضه مي شود و ضرر اصلي را مصرف كننده خواهد ديد.

جمالي‌پور تصريح‌كرد: كاسب‌ها هر ساعتي به ميدان اهواز مراجعه مي‌كنند با نبود بار مواجه مي‌شوند و مشخص نيست بارها كي و چگونه توسط دست دوم فروشان و دلالان خريداري شده است.

وي عنوان‌كرد: كاسب‌ها و فروشندگان هم در اين شرايط مجبورند از دسته دوم فروشان و دلالان بار را خريداري كنند. اخيرا هم بارها توسط صاحبان بار و غرفه‌دار به صورت تلفني فروخته مي‌شود و كسبه وقتي به ميدان مراجعه مي‌كنند دست خالي مي‌ماند.

جمالي‌پور گفت: مسوولان ميدان ميوه و تره‌بار بايد به عنوان متولي عرضه ميوه و تره‌بار در اهواز در اين زمينه نظارت و كنترل بيشتري داشته باشند.

با دسته دوم فروشان ميوه برخورد خواهيم كرد

علي‌محمد رحماني‌زاده، معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با تاکید بر این‌که با هرگونه دسته دوم فروش ميوه در اهواز برخورد خواهيم كرد،گفت: فعاليت اين افراد غيرقانوني و موجب افزايش قيمت ميوه مي‌شود.

وي‌ افزود: هر دسته دوم فروشي كه جلوي غرفه‌ها اقدام به فروش ميوه كند و گران‌فروشي داشته باشد با آن برخورد شده و قطعا وی را جريمه مي‌كنيم. ما همچنين با غرفه داران و صاحبان بار كه با اين افراد و دسته دوم فروشان معامله داشته باشند برخورد خواهيم كرد.

رحماني‌زاده تصريح‌كرد:‌ دسته دوم فروشان هويت صنفي ندارند و ميوه را از میدان خريداري كرده و در نهايت به كسبه و خرده فروش ميوه را مي‌فروشند.

وي عنوان‌كرد: ‌ما با هرگونه تخلف در ميدان بارفروشان برخورد خواهيم كرد و در 3 ماهه نخست امسال بيش از 300 پرونده تخلف براي متخلفان در ميدان تشكيل شده است در حالي كه تعداد غرفه‌داران ميدان اهواز به 125 واحد مي‌رسد.

رحماني‌زاده گفت: ما بازرس مقيم در ميدان داريم و از اين طريق بر وضعيت قيمت ميوه نظارت مي كنيم. تخلفات كشف شده در ميدان در این مدت شامل دسته دوم فروش، گران‌فروشي و عدم رعايت ساعت كاري بوده است.

به اعتقاد مسوولان نظارتي استان علت بروز تخلفاتي همچون دسته دوم فروشي در ميدان اهواز پايين بودن ظرفيت ميدان است و اهواز نيازمند ميدان جديدي با ظرفيت بالاتري است. به گفته اين مسوولان، مساحت ميدان ميوه در استان اصفهان 198 هكتار است در حالي كه مساحت ميدان كلان‌شهر اهواز 10 تا 15 هكتار است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار