تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۶۷۹۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناس مرکز بهداشت خوزستان:
شایع‌ ترین علت بی‌ اشتهایی‌ کودکان کم‌ خونی ناشی از فقر آهن است
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بی اشتهایی را از مهم ترین اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان و شایع ترین علت آن را نیز کم خونی ناشی از فقر آهن ذکر کرد.

سید معصومه تقی زاده اظهار داشت: مواد غذایی آهن دار از جمله گوشت، حبوبات، مغزها، خرما، برگه آلو و زردآلو باید در برنامه غذایی این کودکان گنجانده شود.

وی افزود: اگر کودک بالاتر از دو سال سن داشته باشد در صورت استفاده از شیر پاکتی، حتما باید مصرف آن با مصرف غذاهای آهن دار فاصله داشته باشد.

تقی زاده با اشاره به این که تب و بیماری در کودکان نیز یکی دیگر از عوامل بی اشتهایی محسوب می شود گفت: باید دست و صورت کودک، قبل از غذا خوردن شسته شود و بعد از مصرف داروی تب بر، غذا مصرف کند.

این کارشناس تصریح کرد: بهتراست در دوره نقاهت بیماری، تعداد وعده های غذایی کودک تا دو وعده افزایش یابد تا وزن از دست رفته کودک جبران شده و مقوی سازی و مغذی سازی غذا صورت گیرد.

وی به رعایت نکردن نظم در غذا خوردن به عنوان دیگر علت بی اشتهایی در کودکان اشاره کرد و ادامه داد: وعده های اصلی غذای کودک باید در ساعات معینی داده شود و میان وعده ها نزدیک به وعده های اصلی نباشد چون می تواند منجر به بی اشتهایی شود.

تقی زاده اظهارداشت: اضطراب والدین و حساسیت به حجم غذای کودک و به زور و تهدید متوسل شدن نیز در بی اشتهایی کودکان موثر است.

این کارشناس گفت: ظرف غذای کودک را نباید بیش از حد پر کنید چون دچار اضطراب شده و از غذا خوردن اجتناب می کند.

وی اضافه کرد: تنوع نداشتن مواد غذایی، حساسیت کودک به یک ماده غذایی خاص، نرم کردن بیش از حد غذا و مصرف بیش از حد مایعات مانند شیر، آب و آب میوه می تواند به بی اشتهایی کودک منجر شود.

تقی زاده تصریح کرد: پرجنب و جوش بودن کودک نیز باعث می شود کودک نتواند برای مدت طولانی سر سفره غذا بنشیند و اگر پدر و مادر به زور متوسل شوند به لج بازی و حساسیت کودک منجر می شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان در خصوص راه های مقابله با غذا نخوردن و بی اشتهایی کودک اظهار داشت: از آنجایی که کودک از عادات غذایی خانواده تقلید می کند بنابراین اگر اعضای خانواده نسبت به ماده غذایی خاصی حساسیت دارند جلوی کودک نشان ندهند.

وی افزود: همزمان بودن ساعت صرف غذای کودک با افراد خانواده، کودک را به غذا خوردن تشویق می کند.

تقی زاده ادامه داد: استفاده از ظرف های شکیل و زیبا و اصرار و اجبار نکردن والدین به غذا خوردن نیز می تواند در افزایش اشتهای کودکان موثر است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: اگر کودکی واقعا بی اشتهاست والدین باید با کارشناس تغذیه مشورت کنند و کودک هرگز با هم سن و سالان خود مقایسه نشود چون روند رشد و اشتهای کودکان با هم متفاوت است.

وی در ادامه با اشاره به این که از مهم ترین عوامل بی اشتهایی نوجوانان به ویژه دختران مربوط به کم خونی فقر آهن و تغییرات روحی و روانی دوران بلوغ است خاطرنشان کرد: باید از رژیم های خودسرانه پرهیز کنند چون باعث کمبود ریز مغذی ها شده و در نتیجه باعث بی اشتهایی و کم اشتهایی می شود.
برچسب ها: کم خونی ، فقر آهن
:
:
:
آخرین اخبار