تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۷۹۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میزان‌شوری‌آب‌درهنديجان 12هزارميكرموس است
مدير اداره جهاد كشاورزي هنديجان گفت:‌ ‌در حال حاضر EC یا میزان شوری آب در هنديجان بيش از 12 هزار ميكرموس است كه اين ميزان اصلا براي كشت مناسب نيست.

كامبيز محسني افزود: قرار بود امسال چهار هزار هكتار از اراضي شهرستان به كشت تابستانه اختصاص داده شود كه به علت مشكلات آبي اين مساله محقق نشد و در حال حاضر سطح زيركشت حدود 800 هكتار است. از سوی دیگر قرار بود در شهرستان كشت محصول ذرت داشته باشيم كه اين مساله به دليل شوري آب منتفي شد.

وی افزود: كشت محصولات تابستانه تنها در 800 هكتار خلاصه شده و اين ميزان كمتر از 15 درصد و يا يك‌پنجم ميزان برنامه امسال براي كشت تابستان است.

محسني تصريح‌كرد:‌ كشاورزان ما براي تهيه زمين و نهاده‌هاي كشت جهت محصول ذرت هزينه‌هايي را متحمل شده‌اند اما كشتي صورت نگرفت و نقدينگي آن‌ها از بين رفت و بذر ذرت خريداري شده كه خيلي گران بود نیز روي دست‌شان ‌مانده است.

وي عنوان‌كرد:‌ ‌هر سال 1000 هكتار محصول كنجد در تابستان كشت مي‌شد كه اين ميزان امسال به 150 هكتار رسيده و 15 درصد میزان کشت هر ساله كنجد است. برنامه امسال كشت علوفه شامل سورگوم و يونجه بود و از آنجايي كه اين محصول در ارديبهشت‌ماه و در شرايط آبي مناسب كشت شد مشكلي در زمينه آن نداشتيم.

مدير اداره جهاد كشاورزي هنديجان گفت: علاوه بر این مشكل، دبي آب كاهش و تبخير در مسير انتقال آب تا زمين افزايش يافته است كه اين كاهش دبي و میزان بالای تبخير، ‌سطح شوري را بيشتر مي‌كند.

وي افزود: در حال حاضر نخیلات شهرستان در فصل باردهي و ثمردهي هستند و ما با مشكل تامين آب و كيفيت آب مواجه هستيم و كيفيت آب بر كيفيت محصول تاثير خواهد گذاشت.

محسني اظهاركرد: ‌علاوه بر نخليات، ما با پديده مسموميت دامي و اسهال و مشكلات گوارشي دام در شهرستان به دليل كيفيت و شوري آب روبه‌رو هستيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار