تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۸۰۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تغذیه با شیرمادر ، مرگ‌ومیر کودکان را تا 13 درصد کاهش می‌دهد
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: تغذیه با شیر مادر برای اساس آمادگی برای یادگیری را فراهم می کند و باعث افزایش ضریب هوشی کودکان و افزایش سطح یادگیری آنان می شود.

دکتر سینا نظری اظهار کرد: در همایش بزرگداشت هفته جهانی شیر مادر که در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با ارتقاء میزان تغذیه شیرخواران با شیر مادر، به آسانی می توان مرگ و میر کودکان را تا 13 درصد کاهش داد.

وی ضمن بیان شعار امسال هفته جهانی شیر مادر با عنوان "تغذیه با شیر مادر، یک عمر سلامتی" به بیان فواید مصرف شیر مادر توسط شیرخوار پرداخت و گفت: تغذیه با شیر مادر حق هر مادری است و از این طریق خونریزی پس از زایمان مادران کاهش یافته و همچنین این مهم بر فاصله گذاری بین تولدها و کاهش خطر مرگ و میر مادر نیز مؤثر است و باید از طریق جامعه و وضع قوانین حمایت از مادران، این مهم تحقق یابد.

نظری یادآور شد: تغذیه با شیر مادر برای عموم خانواده ها مقرون به صرفه بوده و در مقایسه با تغذیه مصنوعی بار مالی کمتری بر خانوارها تحمیل می نماید.

وی تغذیه با شیر مادر را بسیار مهم دانست و افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر همراه با درمان ضد تروویروس مادر و نوزادی می تواند احتمال انتقال بیماری از مادر به نوزاد را به سطح پایین تنزل داد.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: تغذیه با شیر مادر باعث تولید کمتر زباله های صنعتی، زباله های دارویی، زباله های پلاستیکی شده و با کاهش استفاده از چوب و سوخت های فسیلی در کارخانجات تولید کننده شیر مصنوعی همراه است.

وی افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر یکی از شاخص های عدالت در سلامت، در نظام نوین سلامت است.

نظری با بررسی وضعیت تغذیه نوزادان خوزستانی از شیر مادر گفت: با توجه به آمارهای موجود، 97.4 درصد از کودکان حداقل یکبار از شیر مادر تغذیه کرده اند.

وی بیان کرد: از سال 1371 در کشور بیمارستان دوستدار کودک راه اندازی شد که در حال حاضر 34 بیمارستان در استان خوزستان بیمارستان دوستدار کودک می باشند که 22 بیمارستان از آنها تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هستند.
:
:
:
آخرین اخبار