تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۸۰۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسکن خوزستان در چنبره / مشکلات زیرساختی و ناتوانی مالی افراد
تهیه مسکن و خانه دار شدن همواره به عنوان یک آرزوی بزرگ برای قشر عظیمی از مردم کشور و خوزستان است و هر چند مسکن مهر این امید را زنده کرد اما در چنبره مشکل آماده سازی زیرساخت ها و ناتوانی افراد در تامین سهم آورده گرفتار شده است.

خانه دار شدن از دیرباز به عنوان یکی از آرزوهای افراد مطرح بوده و با گذشت زمان تحقق این آرزو تا حدود زیادی دست نیافتنی و یا سخت شده است.

امروزه این امید تا جایی سخت شده که آمارها از طولانی شدن دوره انتظار اقشارکم درآمد جامعه برای خانه دار شدن تا 80سال حکایت دارد.

با شروع ساخت مسکن مهر در سراسر کشور که خوزستان هم متاثر از این موضوع بود بارقه امیدی در دل مردم دمیده شد و امید به خانه دار شدن را در دل مردم زنده کرد اما ظاهرا این طرح آنگونه که باید و شاید موفق نبوده است.

به گفته کارشناسان فراهم نشدن زیرساخت های لازم برای اسکان افراد در واحدهای مسکن مهر یکی از مهمترین دلایل بی میلی متقاضیان برای اسکان در واحدهای ساخته شده است.

هم اینک دو هزار واحد در شهر جدید رامین اهواز و سه هزار واحد دیگر در شیرین شهر به عنوان شهرهای جدید ساخته شده و آماده است اما نبود زیرساخت های لازم اعم از آب، برق، مسجد، مدرسه و خیابان باعث شده که رغبت آنچنانی برای سکونت در این شهرها وجود نداشته باشد.

یک کارشناس مسکن گفت: از آنجایی که نقشه های ارایه شده برای ساخت این واحدها متناسب با شرایط خوزستان نبود مسکن مهر عقب گردی 180درجه ای داشت.

عبدالهادی عیناوی افزود: قبل از اقدام به ساخت واحدها باید مردم را آماده رفتن به این واحدها می کردند که یکی از اقدام های ضروری در این زمینه فراهم کردن زیرساخت ها بود ؛ کاری که در شهرهای جدید اهواز و دیگر مناطق خوزستان صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: به دنبال موفق نبودن طرح ، مقرر شده است که دولت این واحدها را تکمیل کرده و تحویل متقاضیان دهد که قطعا موفق نخواهد بود و اگر بودجه ای قرار است تزریق شود باید برای آماده سازی زیرساخت ها هزینه شود وگرنه ساخت و ساز بیشتر هیچ راه درمانی نیست.

عیناوی با اشاره به آماده بودن پنج هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید اهواز گفت: دولت ابتدا باید با تزریق اعتبارات زیرساخت های لازم برای سکونت افراد دراین واحدها را آماده کند بعد سراغ ساخت واحدهای دیگر برود.

وی که از اعضای تعاونی مسکن مهر خوزستان است یکی از عوامل موثر در اتمام طرح مسکن مهر و حل مشکل موجود را استفاده از ظرفیت انبوه سازان عنوان و اضافه کرد: انبوه ساز برای ساخت و ساز نیاز به حمایت دارد و بدون تامین مالی نمی تواند کاری به انجام برساند.

این کارشناس مسکن گفت: درست است که دولت این واحدها را می سازد اما اگر مردم داخل خانه ها نروند بانک به پولش نمی رسد.

چندی پیش هم استاندار خوزستان در نشست اعضای شورای مسکن استان گفت: سیاست هایی که در بخش مسکن این استان اتخاذ می شود باید باعث ارزش افزوده و رونق اقتصادی شود.

عبدالحسن مقتدایی معتقد است: باید به دنبال یافتن دلایل رونق بود که یکی از اینها استفاده از ظرفیت و توانمندی انبوه سازان است.

وی همچنین اظهار کرد: مطالعه طرح جامع شهری اهواز باید اساسی تر باشد به گونه ای که طبق آن شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و دیگر ارگان های مرتبط با ساخت و سازها یک روش را دنبال کنند.

احمد سیاحی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان هم با تاکید بر ضرورت سنجش امکانات و استفاده از ظرفیت موجود برای ساخت و ساز در شهر اهواز گفت: فرهنگ مردم خوزستان به طور عمده سکونت در خانه های ویلایی است بنابراین ضرورت دارد این مساله هم در سیاست های بخش مسکن لحاظ شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان معتقد است اهواز بر اساس طرح جامع شهری و با توجه به این که نیازمند توسعه افقی و افزایش سطح نیست ظرفیت بارگذاری یک میلیون نفر جمعیت دیگر را هم دارد.

نصرالله دهقانی لازمه استفاده از این ظرفیت را ارزیابی دقیق طرح جامع شهری دانست.

رییس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن خوزستان هم می گوید: شکوفایی و رونق بخش مسکن این استان مستلزم بکارگیری انبوه سازان و استفاده از ظرفیت اینهاست.

سیاوش ساعی فر معتقد است در بخش مسکن خوزستان در پنج سال گذشته کار چشمگیری انجام نشده است و انبوه سازان باید به کار گرفته شوند تا در این بخش رونق حاصل شود.

وی با اشاره به عضویت 600 نفر از انبوه سازان در این انجمن اضافه کرد: انبوه سازان مشکلات بسیاری دارند که وقتی آنها را بیان می کنیم به مذاق برخی افراد خوش نمی آید.

ساعی فر افزود: باید به این درک برسیم که صنعت ساختمان ضرورت دارد دچار تغییراتی و به تبع آن شکوفایی شود.

وی تشکیل نشدن هیات چهار نفره به منظور بومی سازی مقررات ملی ساختمانم را یکی از معضلات اساسی در بخش مسکن خوزستان عنوان کرد و گفت: انبوه سازان برابر قانون 7 شهرداری ها مکلف شده اند در شهرهای داری انجمن صنفی انوبه سازان برای ساخت و ساز پروانه و گواهی نامه تایید صلاحیت بگیرند که این اقدام توسط دبیرخانه ای مستقر در انجمن باید انجام شود که چنین چیزی را در استان نداریم.

وی همچنین معتقد است: مشکل مسکن مهر خوزستان به اندازه تمام کشور است.

این کارشناس افزود: خانه هایی که در شهرهای جدید اهواز ساخته شده قابل سکونت برای انسان نیست و کاری که در این شهرها برای ساخت و ساز انجام شده اتلاف سرمایه های ملی بود و ضرورت داشت از نظر کارشناسی انجمن انبوه سازان در این زمینه استفاده شود.

وی گفت: پیمانکاران شیرین شهر و رامین نتوانسته اند واحدی واگذار کنند که بتوانند از این طریق مطالبات خود را وصول کنند، آیا از آپارتمانی که ارزش ندارد می شود درآمدی برای انبوه ساز ایجاد کرد؟

ساعی فر افزایش قیمت مسکن در خوزستان را بدون لحاظ هیات چهار نفره مقررات ملی ساختمان دانست و افزود: طبق مقررات ملی ساختمان هر گونه افزایش یا کاهش تعرفه خدمات مسکن تا 25درصد باید با نظر هیات باشد که این کار در خوزستان صورت نمی گیرد و لازم است هیات مزبور در استان در این ارتباط تشکیل جلسه دهد.

وی یاداوری کرد: اعضای این هیات را معاون استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل می دهد که تاکنون نشستی مشترک با هم در این ارتباط نداشته اند.

رییس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن خوزستان از مسوولان خواست که نرخ خدمات ساخت و ساز و مشارکت در ساخت پروژه های مسکن مهر برای انبوه سازان تعدیل یابد.

به گفته ساعی فر هم اینک نرخ ساخت و ساز در مسکن مهر سه میلیون ریال یا 33میلیون ریال به ازای هر متر است در حالی که انبوه سازان بیش از دو برابر این نرخ ها در ساختمان ها هزینه می کنند و اینها نیازمند حمایت هستند.

بر اساس آمار ارایه شده رسمی، خوزستان از نظر ساخت مسکن در رتبه پنجم کشوری قرار دارد اما این استان در مسکن مهر جزو 15استان نخست کشور است.

از سال 88 تاکنون، 49هزار و 515واحد مسکن مهر خوزستان بهره برداری شده است که از این تعداد 33هزار و 597واحد در شهرهای با جمعیت بالای 25هزار نفر ساخته شده اند.

11هزار و 921واحد هم واحدهای بهره برداری شده در شهرهای با جمعیت کمتر از 25هزار نفر و سه هزار و 997واحد دیگر مربوط به واحدهای ساخته شده در بافت فرسوده شهر است.

امید می رود با تحقق راهکاری موثر در ساخت مسکن بویژه مسکن مهر تمام مردم خوزستان که سال ها رنج و مشقت را تحمل کرده اند صاحب خانه شوند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار