تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۸۰۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
ظرف 3 سال آینده طرح احیای نخیلات آبادان و خرمشهر به بهره‌برداری می‌رسد‌
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرف سه سال آینده بخش اصلی طرح احیای نخیلات شهرهای آبادان و خرمشهر به بهره‌برداری می‌رسد.

جهانگیر عرب روز پنجشنبه در دومین جلسه ستاد ملی راهبردی احیای نخیلات شهرهای آبادان و خرمشهر در محل فرمانداری ویژه آبادان بخش‌های اصلی این طرح را شامل تجهیز، نوسازی، انتقال و اشتغال عنوان کرد.

وی با اشاره به عزم جدی دولت، وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی و شهرستانی در بهبود وضعیت کشاورزی این مناطق افزود: با توجه به دینی که شهرهای آبادان و خرمشهر به واسطه هشت سال جنگ تحمیلی بر گردن تمام کشور دارند تصمیم گرفته شد تا موضوع احیای نخیلات کشاورزی این شهر‌ها به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد و از این رو با تشکیل ستاد ملی و استانی احیای نخیلات کار به طور رسمی و جدی آغاز و دنبال شد.

وی با اشاره به تشکیل دومین جلسه ستاد ملی راهبردی احیای نخیلات کشاورزی شهرهای آبادان و خرمشهر اظهار کرد: مقرر شد تا با مشورت خود مردم و بهره گیری از دانش و اطلاعات آنان موضوع تغییر الگوی کشت در  منطقه را مورد توجه و بررسی قرار دهیم تا این طرح به لحاظ فنی، علمی و عملی قابلیت اجرایی داشته باشد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مباحث تولید و بازرگانی مورد تاکید است تصریح کرد: مقرر شد تا مسئول تعیین شده در این بخش بررسی‌های خود را با انجام کارهای مشاوره‌ای در این خصوص ارائه دهد.

عرب با اشاره به اعتبار تخصیصی دولت در این بخش یادآور شد: مقرر شد تا موضوع ارائه درخواست موافقت نامه‌هایی به منظور دنبال کردن مشکلات طرح از قبیل تشکیل تشکل‌های بهره برداری که برخی از اراضی مالکانشان در منطقه نیستند و باید به لحاظ قانونی پیگیری شوند جهت اجرای درست و کامل طرح با کمترین مشکل انجام پذیرد.

به گفته وی در جهت اجرای طرح احیای نخیلات در خوزستان و به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر هیچ‌گونه مشکل و یا کمبود اعتباری وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوع کشت پایلوت تا سقف یک هزار و 200 هکتار قابل پیشنهاد و پیگیری است.

وی از اصلاح موافقت نامه با جهاد نصر در بحث مدیریت بهره‌برداری و تشکل‌ها، واگذاری سیستم‌های آبیاری به حوزه آب و خاک با هدف استفاده از اطلاعات و تجارت این واحد و پیگیری مبحث تشکیل تشکل‌های کشاورزی به عنوان دیگر مصوبات این جلسه نام برد.

* لزوم تشکیل ستاد عملیاتی طرح ملی راهبردی احیای نخیلات آبادان و خرمشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر لزوم تشکیل ستاد عملیاتی طرح ملی راهبردی احیای نخیلات شهرهای آبادان و خرمشهر تاکید کرد.

کیخسرو چنگلوایی در دومین جلسه ستاد ملی راهبردی احیای نخیلات شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: ستاد مذکور با عضویت نمایندگانی از جهاد نصر، جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق خوزستان و فرمانداری کار را با هدف پیشرفت برنامه‌ها در منطقه، هدایت و مدیریت می‌کنند.

وی افزود: به منظور کسب نتایج مطلوب از برنامه‌های ارائه شده در راستای اجرای طرح احیای نخیلات در این مناطق، نیاز است تا با هدایت مردم آنها را با خود همراه و همکار کنیم و برای این منظور ارائه آموزش‌های لازم به آنها بایستی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: به دلیل آنکه از یک سو به دلیل طولانی شدن مدت زمان اجرای طرح بسیاری از کشاورزان منطقه دچار ضرر و زیان شدند و از سوی دیگر نیز برخی قول‌ها و وعده‌های داده شده عملیاتی نشد این موضوعات سبب ایجاد جو بی‌اعتمادی در میان کشاورزان شده است لذا باید مسئله اعتمادسازی مردم به عنوان صاحبان اصلی طرح به طور مجدد صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بدون هماهنگی، همراهی و همکاری مجموعه جهاد نصر، جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق اجرای درست و کامل طرح عملی نخواهد شد و باید همگان پای کار بیایند و به فراخور وظایف محوله به آنها افدامات موثر و قابل قبولی انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: سازمان آب و برق خوزستان بایستی ظرف مدت یک هفته موضوع شبکه زهکشی و آبیاری را بر اساس جدول زمانبندی شده بررسی و رفع نواقص احتمالی برای راه‌اندازی طرح را پیگیری و ارائه کند.

چنگلوایی ادامه داد: سازمان آب و برق خوزستان همچنین باید آن بخش از کارهای نیمه تمام باقی‌مانده مرتبط با طرح را که جزو وظایف محوله به آن بوده، با اعلام مدت زمان مشخص تعیین و با تمام توان برای انجام و اتمام آنها بکوشد.

وی گفت: بخشی از واحدهای عمرانی شبکه توزیع انجام شده اما زهکشی آنها به اتمام نرسیده که این نیز باید مشخص گردد.

وی افزود: موضوع احداث سد انتهایی بهمنشیر باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، چراکه وجود یا نبود سد برای اجرای مناسب و درست طرح، طراحی‌های خاص و مشخص خود را می‌طلبد.

وی بار دیگر با تاکید بر حضور و همراهی مردم در اجرای طرح اظهار کرد: اگر مردم نباشند و انجمنی با عنوان آب‌بران نباشد، تلاش‌ها ثمربخش نخواهد بود.

به گفته وی این موضوع باید متناسب با واحدهای عمرانی، فرهنگ مردم و همراه با نظرخواهی از آنها و مشارکت و همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: تعاون روستایی به تنهایی قادر به پیشبرد برنامه‌ها در این زمینه نیست و در این راستا به تلاش و همکاری مسئولان محلی اعم از فرماندار، نمایندگان، دهیاران و بخشداران برای هدایت و همراهی مردم در تشکیل تشکل‌های تعاونی نیاز است.

چنگلوایی یادآور شد: موضوع تغییر کشت در برخی از مناطق با دریافت کمک‌های فکری و همراهی اهالی منطقه (کشاورزان) به شکل کسب نظرات آنها به طور رو در رو قابل اجرا خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر لزوم انجام لایروبی کانال اصلی انتقال آب توسط سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای فنس‌کشی کل اروند به هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به وجود اراده جمعی برای اجرای طرح 24 هزار هکتاری شهرهای آبادان و خرمشهر با افقی ارزشمند برای اهالی منطقه از آن به عنوان حق و مطالبه به جای مردم این دو شهر نام برد و گفت: تاکیدات و پیگیری‌های مستمر وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خوزستان برای اجرایی شدن این طرح، نشان از وجود یک عزم جدی در تحقق این طرح است که امید می‌رود با مشارکت و همراهی خوب و مطلوب جهاد نصر، جهادکشاورزی و سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولیان اصلی اجرای این طرح، هر چه زود‌تر شاهد به بار نشستن این تلاش‌ها باشیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار