تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۸۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم آبادان در مجلس خبر داد ؛
عدم اجرای صحیح طرح آبیاری و زهکشی آبادان
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: متأسفانه فقدان مدیریت یکپارچه سبب عدم کسب نتایج مطلوب و مناسب از اجرای طرح آبیاری و زهکشی در آبادان شده است.

سید حسین دهدشتی ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت نخیلات آبادان اظهار کرد: 18 سال است که از اجرای طرح آبیاری و زهکشی نخیلات آبادان می‌گذرد و با وجود صرف هزینه‌های فراوان و تلاش‌های زیاد، اما اکنون برخی از مزارع غرق در آب‌اند و برخی دیگر فاقد آب هستند.

وی با بیان اینکه در بخشهایی که از آب تأمین شده به واسطه اجرای طرح مذکور استفاده نشده، بهره‌وری لازم را نیز در بر نداشته است، ادامه داد: استفاده از آب رودخانه اروند به دلیل شوری قابل بهره برداری نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه نبود مدیریت یکپارچه سبب عدم کسب نتایج مطلوب از اجرای طرح آبیاری و زهکشی (آنهم نه به طور کامل) در آبادان شده است، یادآور شد: اجرای ناتمام این طرح دستاوردهای خوبی را برای کشاورزان منطقه در پی نداشته است.

این مسئول بیان کرد: امید می‌رود تا با توجه به سهمیه‌ای که از اجرای طرح 500 هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری، به آبادان اختصاص داده شده و تلاش و پشتکار جهاد نصر و با توجه به تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای این امر شاهد رونق، توسعه و احیای کشاورزی در منطقه باشیم.

دهدشتی اضافه کرد: ما تجربه تلخی در بحث فاضلاب آبادان و خرمشهر داریم که به رغم انجام کارهای زیاد اما به دلیل نبود مدیریت خود مشکلات زیادی را بر مردم متحمل ساخته است که امیدواریم این تجربه تلخ را در اجرای طرح احیای نخیلات شاهد نباشیم.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر یک جو بی‌اعتمادی میان مسئولان و کشاورزان منطقه به دلیل عدم پرداخت خسارت به کشاورزان وجود دارد که باید با برنامه ریزی و دخالت آنان در امور این جو بی‌اعتمادی را از میان برداشت.

نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به اینکه برای این منظور تشکیل ستادی با تفویض اختیار در جهت برقراری ارتباط مستمر با کشاورزان ضروری به نظر می‌رسد، عنوان کرد: موضوع تشکل‌های بهره‌بردار باید مورد توجه خاص قرار گیرد و پروژه در حال اجرا است، اما موضوع گردآوری، آموزش و واگذاری کار‌ها با بهره‌برداران انجام نشده است.

دهدشتی با بیان اینکه رودخانه بهمنشیر 70 درصد از آب شرب مصرفی و آب کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند، متذکر شد: به دلیل پایین بودن دبی آب رودخانه، آب دریا به درون رودخانه بهمنشیر بازگشت پیدا می‌کند که قرار بود سدی در پایین دست برای مهار آب دریا و جلوگیری از ورود آب شور آن به داخل رودخانه انجام شود که متاسفانه تاکنون به طور جدی به این موضوع پرداخته نشده و هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

وی در پایان از سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی انجام این کار هرچه سریع‌تر در جهت تعیین تکلیف موضوع اقدام کند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار