تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۶۸۱۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت‌الله سید علی شفیعی :
علم به وسیله کتاب ارج و ارزش پیدا می‌کند
با وجود این همه وسایل ارتباط جمعی پیشرفته و کم حجم از نظر علمی و فنی که به ترویج علم و دانش می‌پردازند، اما کتاب و کتابداری هیچگاه از بین نمی‌رود دلیل این است که کتاب در ذات و فطرت انسان وارد شده و هرگز فراموش شدنی نیست
آیت‌الله سید علی شفیعی روز یک‌شنبه در جلسه فرهنگی با حضور مسئولان و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز اظهار کرد: این جلسه فرهنگی اقدامی بسیار ارزشمند و ابتکاری است چرا که پیرامون بحث کتاب، کتابخانه و کتابداری بوده و از موضوعات مورد علاقه‌ام است.

وی افزود: همه ما انسان‌ها از جمله علما، دانشمندان، نخبگان در برابر عظمت علم و کتاب به مانند کودکی هستیم که باید در تلاش برای آموختن باشیم.

وی با بیان اینکه از هر فرصتی باید استفاده کرد و از معنویات کتاب در زندگی و در علم بهره برد، اضافه کرد: اما نکته مهم در خصوص شما این است که در کتابخانه‌هایی شاغل هستید که بر اساس نیازها و خواسته‌های عموم مردم و جامعه به‌ویژه نسل جوان تاسیس می‌شود و نیازهای اطلاعاتی عامه مردم از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و ... را با هر مرتبه علمی مرتفع می‌کند.

وی خطاب به مسئولان و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز تصریح کرد: امور گفته شده نشان از عظمت کار شما و باعث افتخار است.

شفیعی با اشاره به اینکه تاریخ کتاب تمام نمی‌شود و این سررسیدنامه ابدیت دارد خاطرنشان کرد: همانطور که می‌بینید با وجود این همه وسایل ارتباط جمعی پیشرفته و کم حجم از نظر علمی و فنی که به ترویج علم و دانش می‌پردازند، اما کتاب و کتابداری هیچگاه از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: دلیل این است که کتاب در ذات و فطرت انسان وارد شده و هرگز فراموش شدنی نیست.

این روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: من به سهم خود کتابخانه‌های زیادی را دیده‌ام، کتابخانه‌هایی که در جهان کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بوده؛ از جمله کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه ملک، کتابخانه علامه امینی و ... که جزو کتابخانه‌های معروف هستند.

شفیعی اضافه کرد: یکی از نکات مهم که به این کتابخانه‌ها اعتبار زیادی بخشیده، وجود نسخه‌های خطی در کتابخانه‌ها به عنوان اسناد تاریخی و علمی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات علمی، فرهنگی و تاریخی با این اسناد تاریخی برطرف می‌شود، تصریح کرد: علم به وسیله کتاب باقی می‌ماند، علم به وسیله کتاب ارج و ارزش پیدا می‌کند، علم در درازمدت و با کتابت بر جامعه اثر می‌گذارد و یکی از ابزارهای نشر علم نشر کتاب، فصلنامه، سالنامه و... است.

وی با بیان اینکه عامل سعادت و هدایت یک جامعه کتاب است و عامل بازدارنده از ضلالت و گمراهی در هر جامعه کتاب است گفت: امروزه کتاب نقش موثری در افکار عمومی جامعه و در مقابله با دشمنان ایفا می‌کند، چرا که از طریق کتاب و علم، دانش و آگاهی می‌توان در برابر دشمن ایستاد و با آنها مقابله کرد.

شفیعی در ادامه تاکید کرد: وظیفه شما مسئولان امر کتاب و کتابخوانی در این راستا بسیار سنگین و حیاتی است، شما باید کتاب را به بطن جامعه و در بین آحاد مردم وارد کنید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: وظیفه شما این است که علم و کتاب را با توجه به نیازهای هر منطقه از استان به آن منطقه برده و جامعه‌ای آگاه و با علم و دانش بسازید.

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) به مسئله کتاب و کتابخوانی اهمیت بسیار زیادی می‌دادند، اظهار کرد: امامان بزرگوار ما به بحث کتاب و علم اندوزی بسیار اهمیت داده و علم خود را از طریق نوشتن کتاب و دست نوشته در جامعه گسترش می‌دادند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) بالغ بر 13 کتاب نوشته‌اند که ما معتقدیم امام زمان(عج) با ظهور خود آنها را آشکار می‌کند و این نشان از اهتمام ائمه اطهار به کتاب است.

این روحانی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از این کتاب‌ها قرآن کریم است تصریح کرد: کتاب‌های آسمانی قبل از قرآن کریم از طریق گفتمانی و گفتاری انتقال داده و دچار تحریف شده‌اند اما پیامبر اسلام آیات قرآن را پس از نزول دیکته کرده و به چهار نفر از اصحاب خود از جمله حضرت علی (ع)، زید بن ثابت، عبدالله بن مسعود و ابی بن کعب که نوشتن و خواندن می‌دانستند داده‌اند تا قرآن کتابت شود.

وی گفت: به همین دلیل است که امکان دستبرد به قرآن نبود و کاملا از تحریف محفوظ ماند.

شفیعی عنوان کرد: انتظار ما از شما کتابداران این است که در چارچوب مبانی انقلابی و اسلامی و ایرانی در خصوص مسئله کتاب و کتابخوانی تلاش کنید و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کار شما در ظاهر یک شغل اما در باطن یک عبادت بزرگ است.

*مدیریت علمای دین در کتابخانه‌ها بر میزان مراجعات می‌افزاید

منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کتابخانه‌­های عمومی اهواز در جلسه فرهنگی با آیت‌الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مسئولان و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز، ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه، با نگاهی به تاریخچه کتابخانه‌های دوران اسلامی، حضور آیت‌الله شفیعی را در رأس یک کتابخانه عمومی در سطح شهرستان اهواز، فرصتی استثنایی دانست.

وی افزود: پس از ظهور اسلام با توجه به تأکید بسیار فراوان بر مقوله علم و علم اندوزی مباحث مربوط به کتاب، کتابت، کتابخانه و ایجاد مراکز علمی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفت و به دنبال آن بزرگترین مراکز علمی، فرهنگی و کتابخانه­ای به نام بیت‌الحکمه بغداد تاسیس و دوره‌های بعدی نیز کتابخانه‌های فراوانی تاسیس شدند.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز تصریح کرد: کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی ابتدا در نجف راه‌اندازی و سپس به قم منتقل شد که در حال حاضر از بزرگترین و عظیم‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است و در استان خوزستان نیز کتابخانه سید نعمت‌الله جزایری از نمونه‌های بارز اینگونه کتابخانه‌ها بوده که توسط یک عالم دین اداره و مدیریت می‌شده است.

کوهی رستمی اضافه کرد: ویژگی بارز کتابخانه‌های این دوره حضور و مدیریت علمای دین و دانشمندان در این گونه کتابخانه‌ها بوده است که با حضورشان توانستند بر غنای کتابخانه و میزان مراجعه به کتابخانه‌ها بیافزایند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق در شهرستان اهواز افتاده است و با افتتاح کتابخانه شهید سید مرتضی شفیعی شاهد حضور حضرت آیت‌الله شفیعی در رأس مدیریت این کتابخانه عمومی هستیم.

این مسئول در پایان عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد این کتابخانه را به کتابخانه‌ای مجهز و مدرن و کتابخانه‌ای الگو در سطح کشور تبدیل کنیم.
:
:
:
آخرین اخبار