تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۶۸۲۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حسین عبدی:
پس از جام جهانی 98 فوتبال‌مان فروپاشید!
بازیکن سابق تیم ملی می‌گوید حضور نیافتن بازیکنان ایران در سطح اول فوتبال باشگاهی دنیا ناشی از نداشتن تماس مستمر در عرصه‌های مختلف با فوتبال روز جهان است.

حسین عبدی با ابراز تاسف از معرفی نشدن فوتبالیست‌های ایرانی به عنوان لژیونر در لیگ‌های برتر جهان خاطرنشان کرد: برای داشتن بازیکنان لژیونر در فوتبال اروپا باید به صورت مستمر با فوتبال روز جهان در ارتباط باشیم که این اتفاق در سال‌های اخیر رخ نداده است.

او افزود: استانداردهای فوتبال ایران از نظر فنی، ساختار باشگاه‌ها، مسائل مدیریتی و... با استانداردهای روز جهان فاصله دارد. انتظار می‌رفت در آوردگاه جام جهانی شماری از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران بتوانند خود را به عنوان لژیونر در فوتبال اروپا معرفی کنند که این اتفاق رخ نداد.

بازیکن سابق تیم ملی با بیان اینکه بازی‌هایی که تیم ملی در مقابل حریفان خود انجام داد، چنان نبود که بتواند نظر باشگاه‌های برتر اروپایی را جلب کند، خاطرنشان کرد: بازیکنان ما در برابر نیجریه برنامه خاصی را نداشتند. در برابر آرژانتین نیز شاهد یک هیجان در فوتبال ملی‌پوشان‌مان و تلاش برای گل نخوردن بودیم و واقعیت فوتبال ما در مقابل بوسنی نمایان شد.

عبدی اضافه کرد: این اتفاق غیر قابل پیش‌بینی نبود. تیم‌های بزرگ به دنبال بازیکنان خارجی هستند که بتوانند در تیم‌شان بزرگی کنند. ما از فوتبال روز دنیا فاصله گرفته‌ایم و این واقعیتی غیر قابل کتمان است.

او با اشاره به اینکه در سال‌های پس از جام جهانی 98 شاهد حضور پرشمار بازیکنان ایرانی در لیگ‌های مختلف اروپایی بودیم گفت: در سال 98 فوتبال ما صاحب لیگ حرفه‌ای به معنای کنونی نبود و ما با یک فوتبال آماتوری چهره‌های خوبی را به فوتبال روز دنیا معرفی کردیم.

بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس تصریح کرد: بعد از جام جهانی 98 و سال‌های شکوفایی فوتبال ایران شاهد یک فروپاشی در این ورزش بودیم. متاسفانه با ورود گسترده دلالان به فوتبال دیگر فوتبال ایران نتوانست خود را در سطوح بالا معرفی کند.

عبدی به حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: بسیاری از بازیکنان ما بین پیشرفت و عوامل مالی ترجیح می‌دهند به سمت به دست آوردن پول بروند. حتی بسیاری از بازیکنان ما وقتی می‌بینند در ایران می‌توانند پول بیشتری را به دست بیاورند، رغبتی برای حضوردر لیگ‌های دیگر پیدا نمی‌کنند.

او همچنین به حضور دژاگه و قوچان نژاد در لیگ‌های عربی اشاره کرد و افزود: حضور آن‌ها در این لیگ‌ها یک مسئله کاملا شخصی است و نمی‌توان در این زمینه به آن‌ها خرده‌ای گرفت اما این اتفاق قطعا به فوتبال ملی ایران لطمه خواهد زد. لیگ کشورهای عربی سبب تضعیف فوتبال بازیکنان ما خواهد شد.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه در جام ملت‌های آسیا کار دشواری در پیش خواهیم داشت گفت: شاید با این شرایط نتوانیم عملکرد چندان مطلوبی را در جام ملت‌ها به نمایش بگذاریم.

عبدی اضافه کرد: متاسفانه هنوز باشگاه‌های ما به سطحی از حرفه‌ای بودن نرسیده‌اند که بتوانیم شاهد حضور بازیکنان‌مان در لیگ‌های کشورهای باکیفیت فوتبال خوب باشیم. بسیاری از باشگاه‌های ما دولتی هستند و حتی یک زمین هم برای بازی کردن ندارند. وقتی اینچنین باشد فضا برای رقابت کم می‌شود و ایده‌های جدید امکان بروز و ظهور پیدا نمی‌کنند.

او با بیان اینکه هنوز سازوکارهای لیگ فوتبال ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم نام آن را حرفه‌ای بگذاریم اظهار کرد: تا وقتی که تمامی بحث‌ها بر روی پول باشد و مربی‌ها و افراد بادانش نتوانند در این فوتبال حضور داشته باشند، نمی‌توانیم نام این فوتبال را حرفه‌ای بگذاریم. این دقیقا مانند آن است که یک لوله پوسیده داشته باشیم و بارها بر روی آن رنگ و لعاب بزنیم تا شاهد پوسیدگی آن نباشیم. ما نباید خود را گول بزنیم. سطح فوتبال ایران همین چیزی است که مشاهده می‌کنید.

بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس در پاسخ به این سوال که چرا لیگ فوتبال ایران در سال‌های اخیر بالاتر از کشورهایی چون عربستان و ژاپن ا یستاده نیز گفت: معیارهای AFC برای انتخاب متفاوت از آن چیزی است که فکر می‌کنید. برای AFC مدیریت و همچنین میزان پیشرفت اهمیت دارد. لیگ‌هایی مثل ژاپن در حال حاضر در جایگاهی هستند که شاهد پیشرفت‌های ناگهانی از آن‌ها نیستیم.

عبدی افزود: برای مثال در کشوری چون ژاپن با چشم‌اندازی که در نظر گرفته‌اند آن‌ها می‌خواهند در سال 2044 به قهرمانی جهان برسند و به همین منظور حرفه‌ای‌گری را از سال 92 آغاز کرده‌اند.

او تصریح کرد: اگر دیدگاه‌های مدیران‌مان نسبت به فوتبال عوض نشوند و افراد جدیدی نیایند تا این تفکرات پوسیده را کنار بزنند مطمئن باشید هیچ تغییری در آینده نخواهیم کرد اما امیدوارم تا شاهد آرمانگرایی و صداقت در فوتبال ایران باشیم تا بتوانیم در 20 سال آینده چشم‌انداز خوبی برای فوتبال ایران داشته باشیم.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: حسین عبدی ، تیم ملی
:
:
:
آخرین اخبار