تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۶۸۳۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان سومين قطب توليد برنج کشور
استان خوزستان از لحاظ کشت و توليد برنج بعد از استان هاي گيلان و مازندران، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

جمعيت خوزستان بيش از چهار و نيم ميليون نفر است و اگر سرانه مصرف برنج در استان ۳۶ کيلوگرم براي هر نفر در سال باشد، نياز استان حدود ۱۶۰ هزار تن برنج در سال است.

معاون بهبود محصولات کشاورزي جهاد کشاورزي خوزستان مي گويد: چند روزي است که کشت برنج در ۶۱ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان آغاز شده که از اين ميزان ۹ هزار هکتار به صورت نشايي در مناطق کوهستاني و بقيه در مناطق دشت استان به صورت کشت مستقيم انجام مي شود.

قاسمي نژاد مي افزايد: شوش، شوشتر، اهواز، ايذه، باغملک و دشت آزادگان از عمده شهرستان هاي برنج خيز استان است .

وي اضافه مي کند: سالانه به صورت ميانگين بين ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن انواع برنج شامل دانيال، عنبربو، شفق، کادوس، چمپا، شيرودي تابش و فجر در خوزستان توليد مي شود.

بنابر اعلام انجمن برنج خوزستان، به علت کيفيت بالاي ارقام برنج استان همچون دانيال و شفق، اين محصولات مورد استقبال استان‌هاي همجوار مانند چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد، اصفهان، ايلام و کرمانشاه قرار گرفته است .

کياني کارشناس کشاورزي مي گويد: شهرستان باغملک با ۶ هزار هکتار کشت برنج از نظر نشايي بيشترين سطح کشت برنج را در استان دارد.

اما کشاورزان خوزستاني براي توليد برنج با مشکلاتي نيز روبرو هستند.

بهمني برنج کار خوزستاني مي گويد: کشاورزان زيادي در کشت و توليد برنج فعاليت دارند و چند ماه از زمان کاشت تا برداشت بر سر زمين هاي خود فعاليت مي کنند اما هنگام عرضه محصول به بازار مردم به علت ارزاني برنج خارجي و پايين بودن درآمد خود به سمت خريد آن مي‌روند.

سياحي کشاورز شادگاني نيز مي گويد: کيفيت برنج عنبربو و بقيه برنج ‌هاي خوزستاني خيلي بهتر از محصول تايلندي است در حالي که بازار به تصرف برنج‌هاي خارجي به خصوص هندي و پاکستاني درآمده است.

وي مي افزايد: برنج‌هاي وارداتي مدت‌ها در انبارهاي کشور مبدا نگهداري مي‌شوند، اين برنج‌ها به طور قطع مشکل کيفيتي دارند و حتي تاريخ مصرف برخي از آنها گذشته است.

اين کشاورز ادامه مي دهد: بعضي وقت‌ها توليد هر کيلو برنج پاي کشاورز هزار و ۵۰۰ تومان تمام مي ‌شود و کشاورز مجبور است براي امرار معاش و رقابت با محصول خارجي و جلوگيري از هدررفت محصول خود، برنج را با قيمت پايين‌تري عرضه کند که به ضرر او تمام مي‌شود.

معاون بهبود محصولات کشاورزي جهاد کشاورزي خوزستان مي گويد: درجه حرارت بالا، شور شدن آب و خاک و واردات برنج هاي هندي از مهمترين مشکلات پيش روي کشاورزان است .

آقاي قاسمي نژاد مي افزايد: متاسفانه همزمان با برداشت برنج در آبان ماه کشتي هاي وارداتي هم در بندر امام پهلو مي گيرند و انواع برنج هاي هندي و پاکستاني وارد بازار مصرف مي شوند و خستگي بر تن کشاورزان مي ماند.

به گفته کارشناسان، سياست‌ گذاري‌ها درخصوص واردات بايستي متناسب با دغدغه هاي توليدکنندگان تدوين شود زيرا واردات بي‌رويه کم‌کم به کاهش توليد و بي‌انگيزه‌ شدن توليدکنندگان مي‌انجامد و در نهايت رونق بازار محصولات خارجي و بهبود وضعيت اقتصادي ديگر کشورها را به‌دنبال دارد.

۹۵ درصد از کل برنج دنيا در قاره آسيا توليد مي شود و در ايران هم سطحي معادل ۶۳۰ هزار هکتار به کشت اين محصول اختصاص دارد، سالانه ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تن محصول از اين زمين ها به دست مي آيد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حامد
|
Finland
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
0
لطفاً اماکنی رو که میتونیم برنج خوزستانی رو از اونجا تهیه کنیم نام ببرید. چون مجبور شدم برای تهیه این نمونه برنج به فروشندگان جاده اهواز اندیمشک مراجعه کنم که چشمتون هیچ روزی که کلاه سر یکی میره رو نبینه!!!!
:
:
:
آخرین اخبار