تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۸۵۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش فنی و تحلیلی فیفا‌ از جام جهانی
حدود یک ماه بعد از فینال جام جهانی 2014 در ورزشگاه ماراکانا، گروه بررسی فنی فیفا گزارش خود را با ارایه یافته های اصلی و آمار جامع حاصل از تحلیل 64 مسابقه در این جام منتشر کرد.
انعطاف پذیری فنی تیم ها، فوتبال هجومی و سرعتی بعد از یک فصل طولانی، تاثیر بازیکنان هجومی و اجرای موفقیت آمیز فناوری خط دروازه و اسپری محو شونده از جمله نتیجه گیری های مهم کارشناسان فنی فیفا است.

فیلم دی وی دی این یافته ها با منظور اهداف آموزشی میان تمام فدراسیون های عضو توزیع می‌شود.

این گزارش در کانون توجه اولین مجموعه کنفرانس های فنی قرار خواهد گرفت که از 11 سپتامبر در پاناما برگزار می شود. این کنفرانس ها فرصتی برای فیفا، کنفدراسیون ها و فدراسیون های عضو به منظور تمرکز بر تحلیل فنی و تاکتیکی جام جهانی است. سرمربیان و مدیران فنی فدراسیون های عضو فیفا برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده اند.

نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (کونمبول) و کنفدراسیون آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و کارائیب (کونکاکاف) در کنفرانس پاناما که روزهای 11 و 12 سپتامبر برگزار می شود، شرکت می کنند.

سایر رویدادها به شرح زیر است:

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) ، سن پطرزبورگ از 16 تا 17 سپتامبر

کنفدراسیون فوتبال آفریقا ، قاهر 30 سپتامبر تا اول اکتبر

کنفدراسیون های فوتبال آسیا و اقیانوسیه، کوالالامپور از 29 تا 31 اکتبر

در هر کنفرانس علاوه بر ارایه گزارش جام جهانی، هیئت های نمایندگی روند توسعه فوتبال و مربیگری را بعد از برگزاری جام جهانی بررسی می کنند. جلسه ویژه ای نیز به آلمان قهرمان جام جهانی می پردازد.

جروم والکه دبیرکل فیفا گفت: این کنفرانس ها امکان ارایه یافته های فنی جام جهانی با کنفدراسیون ها و فدراسیون های عضو را میسر می سازد و ابزار آموزشی برای کمک به توسعه فوتبال در سراسر جهان است.

بررسی فیفا در مورد تاکتیک های تیم های جام جهانی نشان می دهد ضد حمله و خطرپذیری سبک جدید فوتبال است. سبک جدید تیم ها انجام هر کاری برای برد و نه صرفا نباختن است.

این گزارش 284 صفحه ای نشان می دهد سرعت انتقال بازی و تاکتیک های ضد حمله موثرترین راهبرد در جام جهانی بود که رکورد بیشترین گل را برای جام جهانی به دست آورد و به عنوان بهترین جام در طول یک نسل گذشته مورد تمجید قرار گرفت.

این در حالی است که در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، سپ بلاتر رییس فیفا از گروه ضربت خواست راههای جذاب تر شدن فوتبال را پیشنهاد کنند.

در این تورنمنت سرعت بازی تاثیرگذار بود و جام 2014 یکی از پرسرعت ترین جام هایی بود که تاکنون برگزار شده است.

سایر سبک های موفق در برزیل شامل بازی با دستکم دو مهاجم، سه مدافع میانی و فقط یک هافبک دفاعی بود.

این در حالی است که اتفاقات جنجالی شامل ماجرای گازگرفتن لوییس سوارز مهاجم اروگوئه و ادامه حضور بازیکنانی که دچارآسیب سر شده اند در مسابقات، در این گزارش مطرح نشده است.

این گزارش در مورد شکست سنگین تیم میزبان مقابل آلمان با اشاره به عملکرد ضعیف برزیل نوشت: نتیجه 7 بر یک بازتاب منصفانه توانایی دو تیم بود.

گزارش فنی فیفا نشان می دهد تیم های رده بالا دیگر از دو هافبک که در آفریقای جنوبی موثر بود، استفاده نمی کنند. استفاده از یک مهاجم هم دیگر متداول نیست.

بیشتر تیم ها با دو مهاجم بازی می کردند و تعداد معدودی از تیم ها که فقط یک مهاجم داشتند در مراحل اولیه از گردونه رقابتها حذف شدند.

این گزارش می افزاید: بازی با سه مدافع میانی به لطف تیم هلند ، کاستاریکا شگفتی ساز مرحله یک چهارم نهایی و شیلی و مکزیک و اروگوئه ، در حال افزایش است.

چهار سال بعد از قهرمانی اسپانیا در جام جهانی که با کمک سبک تیکی تاکا بدست آمد، اکنون استفاده موثر از توپ مهمتر از حفظ توپ است.

در برزیل 21 بازی از 64 دیدار را تیم های ضدحمله که مالکیت توپ کمتری داشتند، بردند.

این گزارش می افزاید: مالکیت توپ باید کارایی داشته باشد. 34 گل از 171 گل در برزیل حاصل بازی انتقال سریع بود.

تاکتیک های ضد حمله زمانی یکی از ابزارهای تیم ها بود، اما حالا برخی تیم ها کل بازی خود را بر مبنای چنین تاکتیک هایی بنا می نهند.

این گزارش نشان می دهد، بیشتر از آنچه انتظار می رود ضربات کرنر و سانتر از کناره ها به گل منجر می شد. تیم هایی که اولین گل را زدند اعتماد به نفس زیادی پیدا کردند.

تاکتیک های دفاعی شامل پرسینگ هجومی برای بدست آوردن توپ در 15 دقیقه اول و ایجاد خط دفاعی در فاصله دستکم 40 متری دروازه بود.

در این گزارش، کاستاریکا و الجزایر به خاطر پیشرفت هایشان مورد تمجید قرار گرفتند. همچنین منطقه کونکاکاف شامل مکزیک و آمریکا که به دور دوم صعود کردند تحسین شدند. کاهش فاصله میان تیم های کونکاکاف به معنای رقابتهای سالم و بهبود استانداردهای فوتبال است.

اروپا بعد از اولین قهرمانی در قاره آمریکا، می تواند به خاطر عملکرد خود در برزیل خوشحال باشد.

چهار تیم کنفدراسیون فوتبال آسیا که هیچ بردی نداشتند، فاقد خلاقیت، ایده، نفوذ و بازیکنانی بودند که بتوانند بازی را به نفع تیم خود تغییر دهند.

کارشناسان فیفا امیدوارند جام جهانی مشوق نسلی از بازیکنان فداکار باشد که تیم خود را ارجح می دانند. براین اساس مهارتهای فردی فقط زمانی می تواند موثر باشد که با تلاشها و فلسفه تیم هماهنگی کامل داشته باشد.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: گزارش فنی ، تحلیل ، فیفا
:
:
:
آخرین اخبار