تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۸۵۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درخواست وزیربهداشت برای بررسی فرار پزشکان از کار
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیمه‌ها بسیار اذیتمان می کننددر پیشنهادی خواستار بررسی علت فرار کادر بیمارستان شد و گفت: اعتبارات حوزه سلامت نباید در بانک‌ها برای سودگیری استفاده شود.
 سیدحسن هاشمی در دومین اجلاس معاونان درمان، رؤسا و مدیران سراسر کشور که به مقوله چالش‌ها و فرصت‌های برنامه تحول سلامت می‌پرداخت اظهار داشت: مسلما بدون نگاه صحیح و همچنین بدون اعتبارات مدیریت تحول سلامت امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی به صحبت‌های رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری درباره حمایت از طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: تصورم براین است که با اطمینانی که رئیس جمهور و دولت در دفاع از یک طرح داشتند خیال شما اجراکنندگان طرح تحول سلامت نیز مطمئن شده باشد به هرحال برخی ها علاقه مند هستند که طرح تحول سلامت را ناپایدار نشان دهند و طرح تحول سلامت را در حوزه منابع ناپایدار نشان دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسلما شرایط کشور در ماه‌ها و سال‌های آینده بهتر خواهد شد طرح تحول سلامت نیز راه طولانی در پیش دارد و مطمئن باشید اعتبارات آن تأمین خواهد شد.

وی گفت: رئیس جمهور به بنده عنوان کرده‌اند که نامه‌های بسیاری به وی نوشته شده است مبنی براینکه طرح تحول سلامت هزینه نشود چون یک چاه ویل است و رضایت مندی بوجود نمی‌آورد ولی تصور رئیس جمهور بر آن بود که اجرای طرح تحول برای کسانی که به وی نامه نوشته اند مشکل است. ولی در مجموع رئیس جمهور به طور کامل از این طرح حمایت خود را اعلام کرده است.

هاشمی به یکی از دیدارهای که به صورت خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشت اشاره کرد و افزود: رهبری در این دیدار عنوان کردند که کار در حوزه سلامت یک کار بهشتی است که با تلاش و تدبیر نتیجه می‌دهد. از نظر بنده این تصویر در ذهنم تداعی می‌شود چون ما دل مردم و مومنان را شاد می‌کنیم پس کار بهشتی انجام می‌دهیم و این رضایت مندی نیز باعث رضایتمندی از نظام جمهوری اسلامی و تحکیم امنیت کشور می‌شود.

وی اظهار داشت: فرصتی برای ما بوجود آمده است که باید ان را مغتنم بدانیم ما در حوزه طرح تحول سلامت چند بسته درمانی را تعریف و اجرا کردیم که اولین بسته که راحت ترین آن نیز بود فرانشیز بیماران بود که به جای مردم ما پرداختی‌های آنان را بپردازیم البته بیمه‌ها خیلی اذیتمان می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در بخواش تجهیزات نیز توصیه می‌کنیم به هیچ عنن رؤسا و مدیران بیمارستان‌ها خریدی را انجام ندهند بلکه این کار را برعهده کمیته بیمارستانی قرار دهند و پزشکان را نیز در این کار دخیل کنند تا مشکلی که در قبل وجود داشت و برخی تجهیزات پزشکی که روی سایت اطلاع رسانی قرار داده بودند و فقط در تهران مصرف آن ممکن بود بوجود نیاید. زیرا برخی تجهیزات پزشکی در دیگر نقاط کشور مورد نیاز نیست.

وی گفت: باید جلوی تجویزهای متعدد و پرهزینه گرفته شود و این کار با تشکیل کمیته‌های بیمارستانی و باحضور پزشکان امکان پذیر است و اگر تا چند ماه آینده این کمیته‌های بیمارستانی تجهیز نشوند کار شما رؤسا و مدیران سخت تر می شود.

هاشمی به مبحث فارماکوپه دارویی برای بیمارستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با این کار صرفه جویی در حوزه دارو امکان پذیر است تا بتوانیم از درخواست‌های القایی جلوگیری کنیم زیرا هرچقدر ما اعتبار بدهیم ولی صرفه جویی صورت نپذیرد کمبودهایی در این حوزه بوجود می‌آید بنابراین برای اینکه در بلندمدت شما به مشکل برنخورید حتما کمیته‌های بیمارستانی را تشکیل دهید.

*برچیده شدن واسطه‌گری در حوزه آزمایشگاهی

وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال تمام آزمایشات بیمارستانی باید در بیمارستان‌ها صورت پذیرد بر برچیده‌شدن واسطه‌گری در حوزه ازمایشگاهی تأکید کرد و گفت: فرانشیز پرداخت پرسنل نیز به موقع خواهد شد و اگر بیمارستانی این پرداخت را به موقع انجام ندهد نشان از آن است که رئیس دانشگاه و یا بیماستان تخلف کرده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما اعلام کرده‌ایم که از 15 اردیبهشت ماه که طرح تحول سلامت آغاز شد باید پرداخت‌های پرسنل نیز به موقع پرداخت شود خدایی ناکرده این اعتبارات را در بانک‌ها نگذارند و سود آن را بگیرند این کار زشتی است که مانند برخی دستگاه‌ها چنین پول‌هایی را در بانک‌ها قرار دهند و خیرش به مردم نرشد.

وی با تشریح بسته سوم طرح تحول سلامت که در رابطه با هتلینگ بیمارستان‌ها است گفت: هتلینگ بیمارستان‌ها به عنوان ظاهر بیمارستان و اورژانس که پیشانی خدمات به حساب می‌ایند بسیار مهم است. بنابراین از اول مهرماه تیم‌های ارزیابی برای بررسی هتلینگ بیمارستان‌ها در ادامه اجرای طرح تحول سلامت شروع به کار خواهند کرد زیرا سه ماه زمان اجرای طرح بود و شش ماه نیز بر روی طرح نظارت خواهیم کرد.

هاشمی درباره مشکلات حجم کاری پرسنل پزشکی از جمله پرستاران در طرح تحول سلامت بیان داشت: برای حل این مشکل تمهیداتی لحاظ کرده‌ایم تا طبق بخشنامه‌ای بتوان از دانشجویان سال آخر پرستاری در قالب قراردادهای شرکتی استفاده کرد.

وی در اشاره به سفری که به یکی از استان‌های شمالی داشت، گفت: در این سفر به صورت سرزده به یکی از بیمارستان‌ها رفتم و به جای اینکه از گلایه‌های مردم درباره کمبود تجهیزات یا متخصص بشنوم اولین چیزی که مردم اعتراض داشتند تمیز نبودن محیط بیمارستان بود یا اینکه سرویس بهداشتی خراب است. این موارد که دیگر اعتبار لازم ندارد فقط یک مدیریت خوب می‌خواهد البته ظاهر بیمارستان فقط رنگ کردن آن نیست کسانی که با بنده در بخش خصوصی کار کردند می‌دانند که مهمترین شرط بررسی بنده از مدیرانم عدم ریزش نیروهای زیرمجموعه آن مدیر است.

وزیر بهداشت ادامه داد: پرستار باید مهربان باشد پزشک نیز باید پاسخگو باشد بنابراین روسا و مدیران بیمارستان‌ها باید در برخورد با پرسنل زیرمجموعه خود بیشتر دقت کنند و از همه مهمتر در حوزه مدیریت توجه لازم را داشته باشند زیرا چنین توجهاتی دیگر احتیاج به پول ندارد.

وی با گلایه از برخی اقدامات نادرست با بیماران به دلیل کمبود اتاق ویژه که کار غیرانسانی است افزود: این کار غیرانسانی است و اگر عزیزان خودتان در چنین وضعیتی باشند حاضر نیستید که یک ساعت چنین شرایطی را تحمل کنید بنابراین این مسئله نیز باید برطرف شود.

هاشمی در توضیح بسته پزشک مقیم نیز گفت: بنده هنوز با این بسته مشکل دارم باید اجرای این بسته پخته تر شود به هر حال این اعتبارات برای مردم است و نباید بیجا هزینه شود حتما ما هم اشتباه می‌کنیم ولی باید دائم محاسبه کنیم. و اصلاح رفتار را در پیش داشته باشیم.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: در بعضی ها نباید زور بگوییم مثلا در برخی شهرستان‌ها که تعداد متخصص زنان کم است نمی‌توان به آن متخصص بگوییم که 15 شب شیفت بدهد و همه انها نیز خانواده دارند و نباید آنها را فراری دهیم. اصلا باید میزان فراری‌های کادر پزشکی از بیمارستان ها را بررسی کنید.

وزیر بهداشت در تشریح چگونگی مدیریت خود در بخش خصوصی عنوان کرد: کسانی که با بنده در بخش خصوصی با من کار کردند اخلاق مرا خوب می‌دانند. برای بنده مدیران با ارزش کسانی هستند که ارزش نیروهای خود را بدانند بخصوص مدیرانی که در اتاق‌های عمل کار می‌کنند که کار بسیار سختی است. هرچه قدر ریزش این پرسنل کمتر باشد ارزش آن مدیر بالاتر می‌رود.

وی درباره یکی از اشکالات طرح تحول سلامت که مربوط به ماندگاری پزشکان است گفت: در شهری که بیماستان خصوصی وجود ندارد به پزشک عنوان می‌شود که با دریافت 1کا در بیمارستان دولتی خدمت کند و بیماران خود را به آنجا بیاورد مسلما باید چنین پزشکانی دریافتی‌های بیشتری داشته باشند البته به شرطی که زیرمیزی نگیرند به شرطی که زیرمیزی نگیرند چون با آنها برخورد می‌کنیم.

هاشمی درباره زایمان طبیعی نیز عنوان کرد: باید رؤسا و مدیران بیمارستان توجه کنند تا سزارین از بیمارستان‌های آنها به بخش خصوصی منتقل نشود متأسفانه در گذشته اکثر بخش‌های زایمان طبیعی از بین رفت ولی معاون درمان دراین باره اعتبار خوبی گذاشته است و حتی پیشنهاد می‌کنم ورودی برای ادامه خدمات زایمان طبیعی را نیز در بیمارستان‌ها جدا کنید.

وی با بیان اینکه مشکل پرستاران و سختی کار پرسنل تا چندی دیگر و همین ماه حل خواهد شد، عنوان کرد: ولی با این حال صرفه جویی در دارو و تجهیزات پزشکی بسیار اهمیت دارد و بدانید این طرح هم برای دنیا و هم برای آخرت ما بالاترین عبادت ما به حساب می‌آید.
مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خالد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
0
فقط شعار ورسانه ای نباشد هنو.زبزشک سالاری واخیرا دیوان سالاری دانشگاه ها وکاهش سقف اضافه کاری کارکنان وهنوز بایین ترین میزان ومزایا کارکنان از بقیه وزارت ها
:
:
:
آخرین اخبار