تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۸۵۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کميسيون کشاورزي هشدار داد:
۷۰۰ هزار تن روغن پالم در سبد غذايي مردم

عباس پاپي زاده بالگان گفت: بحثي که وزير بهداشت و درمان درباره مضر بودن روغن پالم مطرح کرد کاملا قابل پذيرش است، چرا که اين روغن، اسيد اشباع بالايي دارد اما سوالي که در اين بين مطرح مي شود اينکه آيا استفاده از روغن پالم تنها در لبنيات ممنوع است؟
به گفته عضو کميسيون کشاورزي از 750 هزار تن واردات روغن پالم، حدود 50 هزار تن در محصولات لبني استفاده شده است، در صورتي که 700 هزار تن ديگر در ساير بخش ها و بدون سر و صدا در سبد غذايي مردم مورد استفاده قرار مي گيرد. در همين حال مدير کل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت از برنامه وزارت بهداشت براي کاهش واردات روغن پالم و افزايش کيفيت روغن هاي مصرفي در کشورخبر داد.

عباس پاپي زاده بالگان عضو کميسيون کشاورزي در گفت وگو با خانه ملت، گفت: بحثي که وزير بهداشت و درمان درباره مضر بودن روغن پالم مطرح کرد کاملا قابل پذيرش است، چرا که اين روغن، اسيد اشباع بالايي دارد اما سوالي که در اين بين مطرح مي شود اينکه آيا استفاده از روغن پالم تنها در لبنيات ممنوع است؟ به هر حال بايد توجه داشت که امراضي از قبيل بيماري هاي قلبي و عروقي با روغن پالم تشديد مي شود و به دليل آسيب رساني هاي فراوان، استفاده از روغن پالم در تمام محصولات غذايي ممنوع است.

وي با اشاره به اينکه نيمي از يک ميليون و پانصد هزار تن روغن وارداتي کشور، مربوط به پالم است، تصريح کرد: 50 هزار تن از ميزان واردات، در فرآورده هاي لبني استفاده مي شود و بايد مشخص شود که چرا تمام حساسيت ها روي همين 50 هزار تن است، در صورتي که 700 هزار تن ديگر از اين روغن در ساير محصولات غذايي استفاده مي شود.

وي تصريح کرد: مردم اکنون از روغن پالم به صورت خوراکي در منازل استفاده مي کنند، در صورتي که تنها روي 50 هزارتن استفاده شده در لبنيات حساس هستند و بايد مشخص شود که 700 هزارتن چه شد وچرا سازمان استاندارد و غذا و دارو سکوت کرده است و بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.

دکتر زهرا عبداللهي مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با بيان اين که مسئله روغن پالم بيش از ۶ ماه پيش مطرح شده است، گفت: از همان زمان اين موضوع را از طريق دبيرخانه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي پيگيري کرديم.

اين مقام مسئول تصريح کرد: مهم ترين نکته واردات روغن پالم بود که طي ۲، ۳ سال گذشته افزايش يافته و به بيش از ۶۰درصد رسيده بود که در اقدامي جدي بايد آن را کاهش مي داديم، بر اين اساس با برگزاري جلسات و هماهنگي هاي لازم با متوليان صنعت روغن و وزارت صنعت، معدن و تجارت تصميم گرفته شد که واردات اين روغن در سال جاري به ۳۰درصد کاهش يابد که اين مسئله اجرا شد و بايد در مرحله بعد يعني سال آينده اين ميزان به ۱۵درصد و در ۲ سال بعد به ۱۰درصد برسد.

وي تاکيد کرد: مسئله اصلي همين امر بود؛ زيرا به دليل ارزان بودن اين روغن، واردات آن زياد بود و استفاده بالايي در روغن هاي خوراکي داشت ولي بايد در نظر داشت که اقدام مهم و جدي ديگر، افزايش کيفيت روغن هاي مصرفي است که بايد در مسير بهبود کيفيت روغن به آن توجه شود و دقت کافي در مواد اوليه مورد استفاده در ترکيبات روغن صورت گيرد.

مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت افزود: اقدام ديگر اجراي برنامه هاي فرهنگ سازي، آموزش و اطلاع رساني درباره مصرف روغن است که با کمک رسانه ها بايد انجام شود به گونه اي که روغن هاي جامد و نيمه جامد به طور کلي از سبد غذايي مردم حذف شود زيرا بيشترين ميزان روغن پالم در اين نوع روغن ها استفاده مي شود.

عبداللهي ادامه داد: توصيه ما به مردم، استفاده از روغن هاي مايع، کلزا، ذرت، سويا، کنجد و آفتابگردان است.

سخنگوي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت با بيان اين که روغن پالم به غير از شير و لبنيات در روغن نباتي، شيريني و شکلات هم استفاده مي شود، گفت: البته دغدغه اي که وجود داشت درباره وجود اين روغن در لبنيات بود هر چند که به گفته رئيس سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت امکان حذف ۱۰۰ درصدي پالم از اين مواد غذايي وجود ندارد و فقط مي توان موارد خارج از اندازه اين روغن را حذف کرد.

مهندس هاشمي افزود: در آخرين جلسه اي که با حضور متوليان صنايع لبني ، کارشناسان غذا و دارو و وزير بهداشت و درمان برگزار شد عملا اين نتيجه حاصل شد که با تدابير اتخاذ شده؛ از جمله جلوگيري از ادامه کار متخلفان و اعلام اسامي آن ها به قوه قضاييه و يا در صورت نياز افشاي اسامي آن ها، دغدغه اي که درباره روغن پالم وجود داشت برطرف شده است.

وي با اشاره به نظارت هاي سازمان غذا و دارو تاکيد کرد: نظارت هاي ما به صورت مقطعي و دوره اي، نامحسوس و يا به صورت غيرمترقبه انجام مي شود ضمن آن که ما پذيرفته ايم بايد نظارت هايمان را بر بخش فرآورده هاي غذايي به شدت افزايش دهيم.
:
:
:
آخرین اخبار