تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۸۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خاطره آیت‌الله مصباح از واکنش رهبرانقلاب به ابراز احساسات مردم در سفرقم

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه جمعه در جلسه تفسیر شرح نصایح امام محمد باقر (ع) به جابر بن یزید جعفی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: اگر کسی خوشحال باشد از اینکه مردم او را دوست دارند و او هم از این بابت می‌تواند مردم را به راه حق و سعادت راهنمایی کند این امر ارزشمند است.

به گزارش مهر، وی با بیان خاطره‌ای از سفر رهبر معظم انقلاب در سال گذشته به قم اظهار داشت: در یکی از این دیدار‌ها حاضرین در مجلس نسبت به رهبر معظم انقلاب ابراز علاقه کردند و حتی در این بین خانمی از شوق دیدار رهبری غش کرد که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این ابراز احساسات فرمودند من خدا را شکر می‌کنم که به من فهماند، این دوستی و محبت مردم نسبت به من برای خودم نیست بلکه به دلیل علاقه‌ای است که مردم به دین دارند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه همه دوست دارند، مردم از آن‌ها تعریف کنند افزود: این امر آفتی است که انسان‌ها باید با آن مبارزه کنند تا با تعریف دیگران شاد و با مذمت آن‌ها ناراحت و اندوهگین نشوند.

اقسام مختلف تعریف و تمجید

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه به اقسام تعریف و تمجید از انسان‌ها اشاره کرد و افزود: یک دسته از تعریف‌ها ربطی به آدمی ندارد، مثلا می‌گویند او متعلق به فلان شهری است که در آن شهر علمای بزرگی زندگی کردند و در واقع اینگونه تمجید‌ها سودی به حال وی ندارد و انسان می‌تواند با اینگونه تعریف‌ها به راحتی مبارزه کند.

چهره زیبا دلیلی بر سعادتمندی فرد نیست

مصباح یزدی ادامه داد: دسته دوم ازتعریف‌ها متعلق به ویژگی‌های خدادادی است که خداوند در وجود انسان‌ها قرار داده است، مانند چهره و اندام زیبا، که باید از این استعداد‌ها به درستی استفاده کرد و باید توجه داشت که این موارد دلیلی بر سعادتمندی افراد نیست و چه بسا همین زیبایی و استعداد باعث بدبختی او خواهد شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) انجام کارهای اختیاری توسط انسان را فضیلت دانست و افزود: صفات و ارزشهای اخلاقی منشا فضیلت برای انسان است که در اینجا ممکن است انسان از تعریف و تمجید دیگران شاد و مورد وسوسه قرار گیرد که در این مرحله مبارزه با شیطان مشکل و سخت خواهد بود.

راه‌های مبارزه با وسوسه شیطان در مواجه با تمجید دیگران

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه در اینگونه موارد باید دوگونه فکر کرد تا از وسوسه شیطان در امان باشیم افزود: یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد این است که بررسی کنیم تا ببینیم اراده ما در انجام کارهایی که صورت گرفته چقدر سهم داشته است که در برخی موارد اراده انسان کمتر از یک درصد می‌باشد.

وی ادامه داد: راه دیگری که می‌تواند ما از وسوسه شیاطین در امان نگه دارد این است که ما باید اینگونه فکر کنیم که تمام نعمت‌هایی که در اختیار ما می‌باشد از آن خداوند است و ممکن است در ساعات ولحظه‌ای بعد از دست ما خارج شود.

مصباح یزدی خاطر نشان کرد: انسانهای زیادی بودند که در یک لحظه و بر اثر یک خطا آبروی هفتاد ساله خود را بر باد داده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) حسن عاقبت را برای انسان مهم دانست و افزود: انسان‌ها باید در تمامی عمربه این بیاندیشند که عاقبت کار آن‌ها چه خواهد شد، چرا که انسانهایی بوده‌اند که در طول سالهای دراز خدمات فراوانی را انجام دادند، اما در ‌‌نهایت باکفر از دنیا رفته‌اند و بر همین اساس انسان نمی‌تواند به چیزی ببالد و بر آن فخر کند.

:
:
:
آخرین اخبار