تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۶۸۹۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد :
افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در 2 سال اخیر
در دو سال اخیر تعداد کتابخانه‌های عمومی استان از 153 باب به 214 باب افزایش یافته است ، همچنین در تعداد اعضای کتابخانه نیز از 179 هزار و 204 نفر عضو در تیرماه 91 به 194 هزار و 757 نفر در تیرماه 93 افزایش داشتیم
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان عصر امروز در دیدار با سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان ارائه داد و اظهار کرد: کتابخانه برای پاسخگویی به نیاز ضروری جامعه ایجاد شده است.

لفته منصوری گفت: کتابخانه‌های عمومی یک نهاد اجتماعی به مفهوم جامعه شناختی است، یعنی نهادی برای پاسخگویی به نیاز ضروری جامعه ایجاد شده و نهادهای اجتماعی همواره به دلیل نیاز اجتماعی دائمی هستند چرا که نیازهای اطلاعاتی نیازهای موقتی نیستند بلکه انسان همیشه تشنه دانش است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی برنامه محور بوده و دارای سند چشم‌انداز 20 ساله و نقشه راه است، تصریح کرد: باید تا سال 1404 در خوزستان به ازای هر 108 مترمربع فضای کتابخانه‌ای و 400 جلد کتاب داشته باشیم و از هر 135 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی شوند.

منصوری با اشاره به رشد و توسعه مداوم و پیشرفت فیزیکی و افزایش کمی و کیفی کتابخانه‌ها طبق سند چشم‌انداز توسعه، اضافه کرد: در خوزستان در دو سال اخیر تعداد کتابخانه‌های عمومی از فروردین 91 تا 93 تیرماه، از 153 باب به 214 باب افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این زمینه 40 درصد رشد داشتیم که این آمار در کشور رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در شاخص زیربنا از 76 هزار و 335 مترمربع در فروردین 91، به 95 هزار و 110 مترمربع در تیرماه 93 رسیده و رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.

این مسئول فرهنگی عنوان کرد: همچنین در تعداد اعضای کتابخانه نیز از 179 هزار و 204 نفر عضو در تیرماه 91 به 194 هزار و 757 نفر در تیرماه 93 افزایش داشتیم که در این شاخص خوزستان 9 درصد رشد داشته است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به مقایسه رشد تعداد کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: در این بخش از یک میلیون و 572 هزار جلد کتاب در فروردین 91 به 2 میلیون و 363 هزار و 402 جلد کتاب در تیرماه 93 رسیدیم که در این شاخص خوزستان 50 درصد رشد داشته است.

منصوری با بیان اینکه ساختار نیروی انسانی کتابخانه‌های عمومی بسیار پویا و پیش‌رو است افزود: متوسط سن کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی استان 38 سال بوده، پس جوان است.

وی ادامه داد: 54 درصد پرسنل این نهاد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که در کتابخانه‌ها همواره موجب تغییر و تحول مثبت بودند.

این مسئول خاطرنشان کرد: از مجموع 383 نفر نیروی شاغل در این اداره کل 254 نفر لیسانس به بالا هستند و کتابداران از نظر تحصیلات وضعیت بسیار خوبی دارند.

منصوری بیان کرد: متوسط تجربه کتابداران هشت سال است، بنابراین با نیروهای مجرب و کارکشته روبه‌رو هستیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه بومی‌گرایی به این معنا که کتابداران هر شهر از میان جوانان خوب و فرهنگی همان شهر به کار گرفته شده‌اند گفت: مجموعه مختصات فوق مزیت‌های مطلقی برای مقایسه ساختار نیروی انسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با دیگر سازمان‌ها ایجاد کرده است.

در پایان این نشست با قرعه‌کشی بین پرسنل اداره کل کتابخانه‌های استان، قرعه به 11 خانواده (40 نفر) برای تشرف به مشهد مقدس و زیارت حرم امام رضا(ع) افتاد.

این افراد در شهریورماه جاری به سفر مشهد مقدس اعزام خواهند شد.
:
:
:
آخرین اخبار