تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۲:۰۲
کد خبر: ۶۹۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمد خانچي؛ فرماندار مسجدسليمان:
هر لحظه ممكن است مدارس فرسوده بر سر دانش‌ آموزان خراب شود
شبكه آب شهري در حال اصلاح است / كمبود پزشك متخصص از مشكلات شهر است / در هيچ شهري از كشور سابقه نداشته كه در بازه‌اي زماني، پنج هزار واحد مسكوني جابه‌جا شوند و قطعا انجام چنين كاري دشوار است / مسجدسليمان شهري زلزله‌خيز است و هر لحظه ممكن است اين مدارس فرسوده بر روي سر دانش‌آموزان تخريب شود
فرماندار مسجدسليمان گفت: 100 واحد مسكوني از پروژه هزار و 400 واحدي تعريف شده براي انتقال واحدهاي مسكوني موجود در مناطق آلوده شهر آماده تحويل است و با رعايت اولويت و عدالت، اين واحدها به شهروندان تحويل مي‌شوند.

به گزارش خوزنیوز به نقل از ایسنا،محمد خانچي ظهار كرد: جابه‌جايي مناطق آلوده به نفت و گار مسجدسليمان بحثي چندين و چند ساله است و حدود 15 سال اين تفكر حاكم بود كه كل شهر بايد جابه‌جا شود. سال 85 مسئولان وقت به اين جمع‌بندي رسيدند كه تنها پنج محله آلوده مانند نفتون، سي‌برنج و نمره‌يك جابه‌جا شوند. پنج هزار واحد مسكوني در اين مناطق آلوده قرار دارند.

وي افزود: در سال 85 موضوع جابه‌جايي پنج محله آلوده به نفت و گاز مسجدسليمان در سفر هيات دولت به استان به تصويب رسيد و قرار بر اين شد كه فاز نخست اين پروژه در مجتمع حضرت وليعصر(عج) (سايت هوانيروز) اجرايي شود؛ اين مجموعه 700 واحد مسكوني ظرفيت داشت كه با تغييرات انجام شده، اين ظرفيت به هزار و 400 واحد تبديل شده است. در حال حاضر فعاليتي علمي براي آماده‌سازي اين سايت در حال انجام است و به جرات مي‌توان گفت سايت هوانيروز مسجدسليمان را مي‌توان به عنوان يك الگوي معماري در كشور مطرح كرد.



خانچي تصريح كرد: برخي تصور مي‌كنند واحدهايي كه در حال ساخت است، همان بلوك‌هاي قديمي ارتش هستند كه تنها از نظر ظاهري به آن‌ها رسيدگي شده است؛ اين تصور كاملا اشتباه است، زيرا اين بلوك‌ها با استفاده از معماري جديد، دوباره‌سازي شده‌اند. كار ساخت 100 واحد، از هزار و 400 واحد پيش‌بيني شده اكنون به پايان رسيده و خدمات جانبي، مثل تامين آب و برق و گاز در حال آماده‌سازي است. تاسيسات برق اين سايت نيز كاملا به صورت زيرزميني انجام مي‌شود و به هيچ وجه تاسيسات هوايي در اين مكان ديده نمي‌شود. دانشگاه شهيد چمران اهواز ناظر علمي پروژه ساخت واحدهاي مسكوني است و بر نحوه اجراي پروژه، به‌ويژه در بحث مقاوم‌سازي نظارت كامل دارد.

فرماندار مسجدسليمان با بيان اين‌كه روند جابه‌جايي مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسليمان بسيار طولاني شده و شهروندان در شرايط نامناسبي قرار دارند، خاطرنشان كرد: خوزستان چندسالي است كه با پديده گرد و غبار مواجه شده و اكنون مسئولان همه تلاش خود را براي حل اين معضل به كار گرفته‌اند؛ اين در حالي است كه مسجدسليمان ساليان سال است كه با معضل نشت گاز مواجه است و اكنون گرد و خاك هم به مشكلات اين شهر اضافه شده است. به عنوان مثال در شب‌هايي گه رطوبت هوا افزايش مي‌يابد، در محله‌اي مانند "نفتون" نشت گاز بسيار محسوس است و حتي خوابيدن در اين شرايط هم دشوار است. وضعيت در مسجدسليمان به‌گونه‌اي است كه بايد كاري جهادي انجام شود و با انجام فعاليتي ملي و همگاني، هرچه زودتر واحدهاي مسكوني مناطق آلوده شهر جابه‌جا شوند.

وي ادامه داد: در هيچ شهري از كشور سابقه نداشته كه در بازه‌اي زماني، پنج هزار واحد مسكوني جابه‌جا شوند و قطعا انجام چنين كاري دشوار است، ولي شهروندان هم با مشكل مواجه هستند و مسايلي مانند مهاجرت از شهر مسجدسليمان در سال‌هاي اخير، نمود چنين مشكلاتي است؛ به همين دليل لازم است فازهاي بعدي پروژه، كه شامل 3 هزار و 600 واحد مسكوني است نيز هرچه سريع‌تر آغاز شود.

خانچي گفت: وضعيت سكونت فعلي شهروندان در برخي مناطق مسجدسليمان نگران‌كننده است و لازم است هرچه سريع‌تر جابه‌جايي انجام شود، به همين دليل اميدوارم در روند جابه‌جايي با مقاومت مواجه نشويم. براي پيش‌گيري از اين موضوع نيز مكانيسمي تعريف و به تصويب رسيده است، به اين صورت كه ابتدا واحد مسكوني ساكنان مناطق آلوده و خطرناك كارشناسي مي‌شود و اولويت جابه‌جايي نيز با مناطق بحراني‌تر است. خانه‌هاي بدون سند و داراي سند و همچنين متراژ واحد مسكوني فعلي به طور كامل در نظر گرفته مي‌شود و در نتيجه شرايط انتقال يكسان نيست و به‌گونه‌اي جابه‌جايي انجام مي‌شود كه حق كسي از بين نرود و بر اساس ارزش و بهاي هر منزل، يك واحد مسكوني جديد به شهروندان داده مي‌شود.

وي درباره وضعيت آب شرب مسجدسليمان اظهار كرد: در حال حاضر بحث انتقال آب از تصفيه‌خانه گدار تا مسجدسليمان با موفقيت انجام شده است. موضوع آب‌رساني يكي از معضلات ديرينه اين شهر بوده و شهروندان حدود 50 سال با اين مشكل مواجه بوده‌اند و با توجه به اين‌كه نزديك دو سد بزرگ قرار دارند، فضاي رواني خاصي در اين زمينه وجود داشته است. براي سال‌هاي طولاني شهروندان مسجدسليماني با مشكل آب شرب مواجه بوده‌اند و برخي مناطق شهر، به ازاي 48 ساعت، تنها 2 ساعت از آب بهره‌مند بودند. اين مشكل اكنون كاهش يافته و خط انتقال آب از گدار به مسجدسليمان سه‌هفته پيش افتتاح شده است.

فرماندار مسجدسليمان تاكيد كرد: اكنون آب با كيفيت از تصفيه‌خانه گدار تا شهر آمده و فعاليت‌هاي تكميلي مانند دستگاه كلرزني، آزمايشگاه و افزايش كيفيت آب در حال انجام است؛ اكنون EC آب مسجدسليمان از EC آب اهواز به مراتب كمتر است.

خانچي خاطرنشان كرد: حوزه هدف طرح آب‌رساني محدوده فرمانداري، سايت مسكن مهر، نفتون و پشت ترمينال بوده است؛ در بخشي از مناطق شهر هم اصلاح شبكه آب انجام شده و در 50 تا 60 درصد شهر، خطوط فلزي با لوله‌هاي پلي‌اتيلن جايگزين شده است. در برخي مناطق، اين شبكه با مشكل مواجه شده و آسيب ديده كه اكنون در حال بررسي است و با توجه به اين‌كه خطوط آب‌دار شده‌اند، مكان‌هايي از شبكه كه دچار مشكل هستندبازسازي مي‌شوند؛ به همين دليل ممكن است برخي محلات شهر هنوز در برخي ساعات روز آب شرب ندشته باشند و اين مشكل در روزهاي آينده برطرف مي‌شود.

وي تصريح كرد: موضوع اصلاح شبكه آب نيز بر عهده آبفاي شهري است و اين كار بايد انجام شود؛ به عنوان مثال مناطقي مانند نمره‌يك و نمره‌هشت در حال اصلاح شبكه هستند و تا چند روز آينده وضعيت آب اين مناطق هم مطلوب مي‌شود. همچنين شبكه آب مناطقي مانند "مالكريم" كه هنوز فلزي است هم بايد اصلاح شده و به خطوط پلي‌اتيلن تبديل شود. مديريت آب شهري در مسجدسليمان واحد نيست و ارتش و شركت نفت هم براي خودشان خط لوله دارند. از محاسن طرح آب‌رساني اين است كه به ترتيب مديريت آب شهري واحد مي‌شود.

فرماندار مسجدسليمان درباره پروژه‌هاي راه‌سازي در اين شهرستان گفت: از سال گذشته تاكنون پروژه‌هاي بسياري در بخش راه‌سازي تعريف شد و اكنون در حال انجام است. به عنوان مثال پروژه تعريض مسير ورودي به شهر از سمت اهواز، با مشاركت شركت بهره‌برداري نفت و گاز مسجدسليمان در حال انجام است. محور انديكا و همچنين محور هفتكل در حال انجام است. جاده جديد مسجدسليمان به ايذه هم در حال اجراست كه با بهره‌برداري از اين طرح، اين مسير كوتاه‌تر مي‌شود. نامناسب بودن مسيرهاي دسترسي مسجدسليمان يكي از مهمترين مشكلات اين شهر بوده و اكنون با پروژه‌هاي بسياري كه در حوزه راه‌سازي تعريف شده و در حال اجراست، بسياري از مشكلات اين شهرستان در بخش راه حل مي‌شود.

خانچي افزود: در مسير ورودي به اهواز هم جاده ميانبري تعريف شده كه به‌زودي عمليات اجرايي آن آغاز مي‌شود؛ با بهره‌برداري از اين مسير، فاصله اين دو شهر 30 تا 35 كيلومتر كاهش مي‌يابد و حوادث اين جاده هم كمتر مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه شهر مسجدسليمان جاده كمربندي ندارد، تصريح كرد: همين موضوع موجب مي‌شود بسياري از ماشين‌هاي سنگين و كاميون‌ها از درون شهر عبور كنند؛ مطالعات ايجاد جاده كمربندي انجام شده و ماده 32 را اخذ كرده و عمليات اجرايي اين پروژه امسال آغاز مي‌شود. پروژه راه‌آهن مسجدسليمان به شوشتر هم ماده 32 را اخذ كرده و اميدواريم امسال آغاز شود.

فرماندار مسجدسليمان با اشاره به اين‌كه پايدار نبودن برق، از ديگر مشكلات اين شهرستان است، خاطرنشان كرد: فعاليت‌هايي در اين زمينه آغاز شده و ايستگاهي در نزديكي دانشگاه آزاد ايجاد شده است و اميدواريم تا دو ماه آينده فاز نخست اين ايستگاه تكميل شود. با ورود اين ايستگاه به شبكه، بخش عمده‌اي از مشكلات شهرستان در بخش برق برطرف مي‌شود. يكي از مشكلاتي كه وجود دارد اين است كه با توجه به نشت گاز در برخي مناطق شهر، كابل‌هاي فلزي شبكه برق دچار خوردگي مي‌شوند و زماني ولتاژ افزايش مي‌يابد، شبكه قطع مي‌شود و همين موضوع شبكه را ناپايدار مي‌كند. از سال گذشته پروژه جايگزيني كابل‌هاي مسي با كابل‌هاي آلومينيومي آغاز شده، ولي لازم است شركت نفت هم مشاركت كند.

خانچي درباره وضعيت بهداشت و درمان در مسجدسليمان گفت: در مسجدسليمان 40 كيلومتر دره وجود دارد و در شرايطي كه شبكه فاضلاب هم وجود ندارد، اين دره‌ها به شبكه فاضلاب تبديل شده‌اند و برخي شهروندان هم زباله‌هاي خود را در اين دره‌ها رها مي‌كنند؛ در نتيجه اين مناطق، آلوده مي‌شوند و بيماري‌هاي بسياري را شايع مي‌كنند. اعتقاد بر اين است كه دره‌هاي مسجدسليمان ظرفيت هستند و اكنون با مشاركت شركت بهره‌برداري نفت و گاز مسجدسليمان، كار سامان‌دهي 3،3 كيلومتر از اين دره‌ها آغاز شده است و فضاي سبز ايجاد مي‌شود. اكنون سرانه فضاي سبز شهر بسيار اندك است و با اجراي اين پروژه، هم فضاي سبز شهر توسعه و هم وضعيت بهداشتي دره‌ها ارتقا مي‌يابد.

وي افزود: وضعيت فعلي بيمارستان‌هاي 22 بهمن و بيمارستان امام خميني (ره) نفت نگران‌كننده است؛ ساخت بيمارستان‌هاي جايگزين، از مصوبات سفر بوده كه بيمارستان 160 تخت خوابه تعريف شده و سازمان مسكن و شهرسازي متولي ساخت آن است. اين پروژه در منطقه نمره‌2 در حال ساخت است، ولي از سازمان مسكن و شهرسازي انتظار مي‌رود كه پروژه را تسريع كنند تا بيمارستان هرچه سريع‌تر به بهره‌برداري برسد. در گذشته بيمارستان 22 بهمن شرايط بسيار خوبي داشت و حتي بيماران از اهواز به اين بيمارستان اعزام مي‌شدند، ولي امروز وضعيت نامناسبي دارد. اكنون بيمارستان جايگزين، 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تنها لازم است با همت مسئولان مسكن و شهرسازي، بهره‌برداري برسد.

فرماندار مسجدسليمان تصريح كرد: با جايگزيني بيمارستان 22 بهمن با بيمارستان جديد، رضايت شهروندان از حوزه بهداشت و درمان 80 تا 90 درصد افزايش مي‌يابد. پروژه بيمارستان شركت نفت از سال گذشته به دليل مشكلاتي كه با پيمانكار داشته‌اند تعطيل شده و روند فسخ قرارداد پيمانكار قبلي و انتخاب پيمانكار جديد بسيار طولاني شده است.

وي تاكيد كرد: كمبود پزشك متخصص نيز يكي از مهمترين مشكلات مسجدسليمان در حوزه درمان است؛ البته وزير بهداشت قول داده‌اند كه اين مشكل برطرف شود.

خانچي درباره مدارس موجود در مناطق پرخطر، خاطرنشان كرد: اكنون 50 مدرسه در شهر وجود دارد كه وضعيت فيزيكي ساختمان آن‌ها نامناسب است و اين معضل با اعتبارات ساليانه حل نمي‌شود. حدود 9 مدرسه وجود دارد كه نيمه‌كاره رها شده‌اند و بايد هرچه سريع‌تر به پايان برسند. هنوز هم در شهر مدارسي وجود دارد كه يك نوبت پسرانه و يك نوبت دخترانه فعاليت مي‌كنند. نامناسب بودن فضاي تحصيلي از عواملي است كه موجب كاهش موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان اين شهرستان مي‌شود. در زمينه دبير علوم پايه هم با مشكل مواجه هستيم و به عنوان مثال تنها يك دبير زيست در مسجدسليمان وجود دارد.

وي ادامه داد: مسجدسليمان شهري زلزله‌خيز است و هر لحظه ممكن است اين مدارس فرسوده بر روي سر دانش‌آموزان تخريب شود، در نتيجه بايد اعتبارات ويژه‌اي براي نوسازي مدارس اختصاص يابد.

فرماندار مسجدسليمان درباره نيازهاي اين شهرستان در بخش ورزشي گفت: اكنون تعدادي از سالن‌هاي اين شهرستان فرسوده هستند؛ همچنين تنها يك استخر در مسجدسليمان وجود دارد و اين در حالي است كه سه استخر نيمه‌كاره رها شده و بايد تكميل شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ابوالفضل محمدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
0
0
با سلام به فرماندار مخترم و مسيولين محترم شهر مسجدسليمان به اطلاع مي رسانم در رابطه منازل هوانيروز كه قره كشي شد ولي تا بحال كليد تحويل نداديد به مردم قرار بر اين بود كه در روز 22 بهمن تحويل مردم شوند در منطقه دره خرسان كه تعدادي منزل خراب كرديد بخدا من خودم از شهرستان امدم ان منظقه مكاني شد براي مار و عقرب و سگ هاي ولگرد و بوي بد گاز خفه ميشوند خواهشمندم هر چه سريع تر اقدام و مردم را ديگر منتظر ننماييد
:
:
:
آخرین اخبار