تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۹۷۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازگشت مجدد چغندرقند به چرخه تولید خوزستان
پس از 11سال وقفه در کشت چغندر قند در زمانی این محصول به چرخه تولید کشاورزی خوزستان برگشته که کارخانجات چغندری(تولید قند) این استان همچنان تعطیل است.

پیش از تعطیلی کارخانه های قند اهواز و دزفول سالانه حدود هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیر کشت چغندر قند می رفت و در هر هکتار 45 تن محصول با عیار 12.5 تا 13درصد تولید می شد.

یک سال است که چغندر قند دوباره به عرصه کشت و زرع خوزستان برگشته و پارسال دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت محصول رفت.

تعطیلی کارخانه قند در اهواز و دزفول گره کور بخش کشاورزی خوزستان در بخش تولیدات چغندر قند است که این تعطیلی به دلیل سوء مدیریت و به اصطلاح خصوصی سازی این دو کارخانه به افراد ناکارآمد واگذار که در نهایت به تعطیلی اینها منجر شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به دلیل مشکلاتی که تولیدات چغندری در مناطق دیگر کشور به دلیل مصرف بالای آب داشته رویکرد نظام در چارچوب بهینه کردن مصرف کشت چغندرقند و توسعه آن در این استان است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: از آنجایی که چغندر قند در خوزستان در فصل پاییز کشت می شود به دلیل تداوم بارش ها در این فصل و نیز نیاز پایین این محصول در فصل پاییز به آب کشت آن در خوزستان توجیه بسیار بالایی از نظر اقتصادی دارد.

وی اظهار کرد: در تمام استان های چغندرخیز سیاست کشور کاهش سطح کشت بهاره است بنابراین از آنجایی که چغندر بهاره نیاز آبی فراوانی دارد کشت چفندر پاییزه جایگزین آن خواهد شد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم گفت: چغندر قند در این استان از مهر ماه کشت و بعد از دو بار مصرف آب که با فصل بارش ها همزمان است دوبار دیگر در آستانه فصل برداشت اردیبهشت ماه آب دهی می شود که در کاهش مصرف آب و بهینه کردن آن تاثیر بسزایی داشته و نتیجه آن عمل آوری مناسب محصول است.

محمد قاسمی نژاد افزود: میانگین برداشت چغندر بهاره در کشور 30 تن در هکتار است در حالی که این عملکرد در خوزستان دوبرابر بوده و هزینه های تولید نیز به نسبت دیگر استان ها در خوزستان 35درصد کمتر می شود.

وزارت جهاد کشاورزی مصمم است موضوع چغندر قندر را در خوزستان توسعه دهد و مطالعات انجام شده نشان می دهد که توسعه کشت چغندر قند تا 50هزار هکتار با میانگین برداشت 60تن در هکتار امکان پذیر است.

به گفته قاسمی نژاد رکوردهای بالای یکصد تن در هکتار و عیار بالای 18درصد هم در چغندر قند در خوزستان به دست آمده است.

کشت و توسعه چغندر قند به عنوان یک ضرورت برای خوزستان است تا کشور به توازنی در تولید قند برسد.

به دلیل توقف کشت چغندر قند در خوزستان کشاورزان این استان برای رعایت تناوب زراعت اقدام به کشت سبزی و صیفی جات می کردند که در برخی سال ها در این زمینه مشکلات بسیاری از جمله فروش نرفتن تولیدات و هدررفت آنها مواجه بودیم.

یکی از مسایل پیش روی تولیدات کشاورزی حمل و نقل و جابجایی آنهاست که به دلیل تعطیلی کارخانجات قند خوزستان تولیدات چغندر این استان به ناچار و توسط ناوگان حمل و نقل به استان اصفهان منتقل شد که تبعات و مسایل مبتلا به خود را به دنبال داشت.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: قرار است امسال تا پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت چغندر پاییزه رود که در این زمینه برای حمل تولیدات به چهار کارخانه قند اصفهان، نقش جهان اصفهان، یاسوج و بیستون کرمانشاه برنامه ریزی شده بود که هم اینک کارخانه نقش جهان اصفهان انصراف داده است.

قاسمی نژاد افزود: اگر قرار است چغندرقند در این سطح از اراضی کشاورزی استان کشت شود به ازای هر دقیقه سه دستگاه کامیون باید به اصفهان یاسوج و کرمانشاه ارسال شود که بار سنگینی را بر جاده ها و نیز هدررفت سرمایه ها به دنبال دارد.

وی یادآوری کرد: سال گذشته با وجود کشت چغندر قند در دو هزار هکتار به شدت در حمل این محصول به اصفهان مشکل پیدا کردیم.

به هر حال کشت چغندر قند در خوزستان مثنوی متفاوتی دارد که اگر برنامه های دولت در توسعه کشت این محصول جامه عمل پوشانده شود از بسیاری بار مشکلات کشور در این بخش کاسته خواهد شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار