تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۶۹۷۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم آبادان در مجلس:
آبادان می‌تواند به یک مرکز تحقیقات ژئوتکنیک در خاورمیانه تبدیل شود
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: آبادان قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز تحقیقاتی ژئوتکنیکی در خاورمیانه را دارد.

جواد سعدون‌زاده روز چهارشنبه در جریان بازدید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از روستاهای بخش مرکزی آبادان اظهار کرد: روستائیان آبادان از شریف‌ترین، پاک‌ترین و خالص‌ترین مردمانی هستند که با مبارزه با امواج دریا و ناکامی طبیعت توانستند 6 میلیون اصله نخل خرما با تنوع 120 نوع از میان 420 گونه شناخته شده در دنیا را در پیش از جنگ تحمیلی در مناطق خود کشت پرورش و تولید کنند.

وی با اشاره به زندگی و امرار معاش مردم از این طریق تصریح کرد: وجود این قابلیت در روستاهای آبادان می‌تواند این منطقه را به یک مرکز تحقیقات ژئوتکنیک در خاورمیانه تبدیل کند که متاسفانه تاکنون به این مسئله با جدیت و دقت توجه نشده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در زمان حاضر به دلیل وجود برخی مشکلات از جمله خشکسالی، بروز پدیده گرد و خاک، حمله گرازهای وحشی به مزارع نخلستان‌های این مناطق هر روز خشک‌تر و بی‌حاصل‌تر می‌شوند که نیاز به توجه جدی مسئولان امر دارد.

*برای لایروبی انهار و ساماندهی پل‌ها مبلغ 26 میلیارد تومان اعتبار نیاز است

سعدون‌زاده با بیان اینکه هر اصله نخل برابر با یک مغازه ارزش افزوده دارد یادآور شد: زمانی خرمای مورد نیاز کشورمان و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس آبادان تولید و تامین می‌شد، روستائیان در 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه بدون استفاده از هیچگونه ابزار مکانیکی توانستند 6 میلیون اصله نخل را در این مناطق کشت کنند و باقی بگذارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش اعظمی از این نخل‌ها در زمان جنگ تحمیلی از بین رفت و دیگر احیا نشد، افزود: تقاضا داریم که دولت تدبیر و امید یک اثر ماندگار و جاودانه را در منطقه و در قالب لایروبی انهار و بهسازی پل‌های موجود بر روی آن از خود بر جای گذارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آنکه باید یک انقلاب کشاورزی و اقتصادی در مناطق روستایی آبادان به وجود آید تصریح کرد: برای لایروبی انهار و ساماندهی پل‌ها مبلغ 26 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سعدون‌زاده بیان کرد: موضوع طرح آبیاری و زهکشی نخیلات اروند که به طور ناقص رها شده است باید پیگیری و به سرانجام برسد.

به گفته وی، عدم اجرای کامل این طرح سبب وارد آمدن خسارات فراوان به نخیلات روستاهای بخش اروندکنار شده است.

مبارزه با پدیده گرد و خاک، گرازهای وحشی و نی‌زدایی به عنوان دیگر عوامل آسیب‌رسان و مهلک بر بخش کشاورزی منطقه از دیگر خواسته‌های مطرح شده توسط این نماینده بود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار