تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۶۹۸۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان :
فرهنگ‌سازی مهمترین اصل توسعه تعاون است
صفائی با اعلام اینکه فعال‌سازی و توسعه بخش تعاونی در خوزستان بر ۳ موضوع اساسی تاکید دارد، گفت: در این راستا مهم‌ترین اصل به منظور توسعه بخش تعاونی، فرهنگ‌سازی است.

هوشمند صفائی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه اقتصاد حوزه بسیار وسیعی است، تعاون را یک مدل موفق جهانی برخوردار از ظرفیت‌های بالایی در حوزه اقتصاد عنوان کرد و گفت: علاوه بر این تعاون به عنوان یک باور اعتقادی و دینی، در ترویج کار جمعی بر ما تاکید شده است و در اقتصاد همه کشورهای دنیا نیز به عنوان یک مدل اقتصادی مردمی موفق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: هر کجا مردم وارد حوزه اقتصاد شده‌اند در آن حوزه موفق بوده‌اند. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر حمایت از حضور مردم در دو حوزه اقتصاد و کارآفرینی تاکید شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد:‌ در سال‌های ابتدایی پس از جنگ تحمیلی حرکت‌های خوبی در زمینه تاسیس تعاونی‌ها انجام شد که به لحاظ کمی و کیفی جهش بزرگی برای توسعه اقتصاد منطقه بود، اما به رغم تلاش‌های صورت گرفته تعاونی‌هایی که با تلاش و زحمت فراوان تشکیل شده بودند غیرفعال شدند که لزوم آسیب‌شناسی دقیق این مساله ضروری است. یکی از برنامه‌های اصلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز بازنگری، رصد و احیای تعاونی‌های مشکل دار است و بدین منظور ساختار تعاونی‌های مشکل‌دار آسیب‌شناسی می‌شود.

صفایی در ادامه خاطرنشان کرد: سند توسعه بخش تعاونی استان به عنوان نقشه راه در یک پروسه زمانی 5 ساله در حال انجام است که این حرکت نیاز به حمایت دولت و مشارکت حداکثری مردم در این بخش دارد. در برنامه پنجم توسعه مقرر شد عواید 30 درصد از واگذاری‌های اصل 44 قانون اساسی در اختیار بخش تعاونی قرار گیرد که متاسفانه این دستورالعمل به دلایل مختلف تاکنون اجرایی نشده است.

وی گفت: برای فعال‌سازی و توسعه بخش تعاونی در استان بر 3 موضوع اساسی تاکید داریم؛ نخست حمایت از مدیران موفق. مدیرانی باید در رأس کار تعاونی‌ها باشند که با روحیه جهادی، خدمت به مردم را از دغدغه‌های اصلی خود بدانند. مدیرانی متخصص که علاوه بر تعهد، حافظ سرمایه‌های مردم نیز باشند. دومین موضوع، اهمیت و توجه به مقوله آموزش مدیران و سومین و مهم‌ترین اصل به منظور توسعه بخش تعاونی، فرهنگ‌سازی است که به همین منظور به تازگی تفاهم‌نامه‌هایی با صداو سیما منعقد شده است.

صفائی افزود: از دیگر موارد مورد تأکید، ارتقای سهم اشتغال استان از طریق بخش تعاونی است. در حال حاضر 20 درصد از اشتغال استان توسط تعاونی‌ها صورت گرفته که توقع ما با توجه به شرایط و زیر ساخت‌های مناسب بیش از این است. وجود 300 هزار بیکار در استان نشان از لزوم توجه بیش‌تر در این زمینه دارد. جبران این مساله یک عزم جدی و جهادی از سوی همه مسئولان و دستگاه‌های مرتبط می‌طلبد و خوش‌بختانه با عزم جدی استاندار خوزستان و تأکید وی در شورای اشتغال استان برنامه‌های خوبی در دست اجرا است.

وی افزود:‌ در حال حاضر 2500 تعاونی در دست اجرا در استان وجود دارد که افتتاح و بهره‌برداری از این تعاونی‌ها یکی از اولویت اصلی است. ضمن اینکه توانمندسازی و رشد تعاونی‌های موجود و همچنین شناسایی و فعال کردن تعاونی‌های غیرفعال و نیمه فعال در دستور کار ما قرار دارد.
:
:
:
آخرین اخبار