تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۶۹۸۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احیای نخیلات آبادان و خرمشهر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است
قائم مقام معاونت باغداری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر احیای نخیلات آبادان و خرمشهر گفت: طرح احیای نخیلات آبادان و خرمشهر در سال جاری آغاز می شود.

جهانگیر عرب پس از بازدید از اراضی کشاورزی و نخیلات خرمشهر در نشست احیای نخیلات خرمشهر و آبادان در سالن جلسات فرمانداری خرمشهر افزود: احیای اراضی کشاورزی استان خوزستان از مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان بود که باید اقدام لازم برای عملی کردن آن صورت گیرد.

وی با اشاره به آغاز طرح احیای اراضی کشاورزی استان خوزستان توسط موسسه جهاد نصر گفت: احیای نخیلات آبادان و خرمشهر در اولویت قرار دارد زیرا مردم این شهرستان ها حق بزرگی بر گردن مردم ایران دارند.

قائم مقام معاونت باغداری وزارت جهاد کشاورزی خواستار پیگیری نمایندگان آبادان و خرمشهر در مجلس برای تامین اعتبار این طرح شد و افزود: سازمان آب و برق خوزستان باید نقشه و مطالعات اراضی کشاورزی را بر عهده بگیرد.

وی اظهار کرد: موسسه جهاد نصر کار ساخت و تعمیر شش ایستگاه پمپاژ و پست برق را برای تسریع در اجرای طرح احیای اراضی کشاورزی استان خوزستان بر عهده دارد.

نماینده مردم خرمشهر نیز در این نشست در خصوص طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان گفت: احیای دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر در این طرح مدنظر است که بسیار ناچیز بوده و باید تا 10 هزار هکتار افزایش یابد.

عبداله سامری مشکل اصلی کشاورزی خرمشهر را نبود آب شیرین عنوان کرد و افزود: مردم منطقه دیری فارم در مینوشهر از نبود آب شیرین کشاورزی رنج می برند.

وی با اشاره به زحمات زیاد سازمان آب برای زهکشی و آبرسانی به منطقه دیری فارم مینوشهر اظهار کرد: متاسفانه عملیات اجرایی این طرح هنوز به اتمام نرسیده است.

فرماندار خرمشهر نیز گفت: سازمان آب و برق خوزستان به مدت چهار سال یکهزار و 800 هکتار از اراضی حفار شرقی را با اعتباری افزون بر 120 میلیارد ریال زهکشی کرد ولی متاسفانه کشاورزان به دلیل شوری بالای آب نتوانستند از این زمین ها استفاده کنند.

عبداله حسینی افزود: یکهزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی حفار غربی نیز بدلیل شوری بالای آب بی استفاده مانده اند.

وی آبیاری، زهکشی و تعیین حد و مرز را مشکل اصلی دوهزار هکتار از اراضی 18 روستای شلمچه عنوان کرد و گفت: حدود این اراضی بدلیل عملیات پاکسازی اراضی از مواد منفجره از بین رفته است.

فرماندار خرمشهر با اشاره به تبدیل بیشتر انهار آبیاری اراضی کشاورزی مینوشهر به نیزار بدلیل عدم لایروبی افزود: متاسفانه این اراضی محلی برای تجمع حیوانات وحشی مانند گراز شده اند.

وی بر لزوم احیای نخیلات شهرستان خرمشهر تاکید کرد و گفت: کشت نخیلات جایگزین باید از نوع با کیفیت باشد تا برای کشاورزان از نظر اقتصادی به صرفه باشد.
:
:
:
آخرین اخبار