تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۷۰۱۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم‌وجود تمهیدات‌بیشتر در حوزه پدافند غيرعامل
همايش تخصصي پدافند غيرعامل با رويكرد تهديدشناسي امروز (چهارشنبه)، با حضور رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور در استانداري خوزستان برگزار شد.

قدرت‌اله دهقان، معاون امنيتي انتظامي استانداري خوزستان در اين همايش، اظهار كرد:‌ خوزستان مركز تامين انرژي و ثروت كشور است و در بخش كشاورزي هم مي‌توان گفت يكي از قطب‌هاي غير قابل ترديد كشور می‌باشد و كمتر استاني در كشور می‌توانيد بيابيد كه اين چنين پيوند وسيعي با واژه پدافند غير عامل داشته باشد.

وي ادامه داد: وجود بخش انرژي، سدها، معادن و تناسب جغرافيايي و همچنين به لحاظ هم مرز بودن با كشور بحران‌خيز عراق، موجب شده خوزستان به عنوان يكي از مهم‌ترين استان‌هايي باشد كه بايد در حوزه پدافند غيرعامل تمهيدات بيشتري براي آن وجود داشته باشد.

معاون امنيتي انتظامي خوزستان گفت:‌ در بسياري از بخشنامه‌ها و مصوباتي كه توسط مراجع بالادستي در كشور مصوب شده، بايد خوزستان اولي‌ترين استان براي اجرايي كردن اين بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي بالادستي باشد ولی متاسفانه مغفول مانده است لذا كمك کنید كه براي آباداني و سربلندي همه نقاط كشور به خصوص استان خوزستان، بيش از پيش گام‌هاي موفقيت‌آمیز برداريم.

همچنين در اين همايش علی‌رضا بختيارپور، مشاور امنيتي و انتظامي استاندار خوزستان، به بيان تعريفي از پدافند غيرعامل پرداخت و گفت: پدافند غيرعامل و اساس پدافند، با مفاهیمی چون تهديد و بحران تعريف مي‌شود و اين تهديد و بحران نيز از نظر جايگيري با هم نسبت طولي دارند. درست از زماني كه صلح بر مرزها حاكم مي‌شود تهديد به وجود مي‌آيد؛ يعني دقيقا تا زماني كه جنگ وجود داشته باشد چيزي به نام تهديد وجود ندارد و زماني كه جنگ به شكل متاركه درآيد، همه نيروهاي نظامي با رصد تهديد، شروع به اقدام مي كنند و رصد تهديد بسيار دشوارتر از رصد بحران است.

وي ادامه داد: در بحران دشمن با شما درگير است و تقريبا چيزي براي پنهان كردن وجود ندارد و همه امكانات براي كسب پيروزي به كار گرفته مي‌شود اما تهديد در هاله‌اي از ابهام است.

مشاور امنيتي انتظامي استاندار خوزستان اظهار كرد: پدافند غيرعامل بايد در دوره تهديد صورت بگيرد، به همين دليل طراحي پدافند غيرعامل بسيار دشوار است چون هر اقدامي در حوزه پدافند غير عامل براي پاسخگويي به تهديدات، بايد ناظر به ويژگي‌هاي شخصيتي عامل تهديد باشد؛ وقتي تهديد شناسايي نشود، نمي‌توانيد توانمندي‌ها و زمینه‌هايي كه تهديد براي نفوذ در نظر دارد را بشناسيد.

بختيارپور افزود: پدافند غيرعامل در عين اين كه در زمان صلح انجام مي‌شود، امري بسيار پيچيده و مستلزم بررسي‌هاي بسيار است. مقدمه پدافند غيرعامل، شناخت شخصيت تهديد است. به طور نمونه تهديدشناسان برای خوزستان دو تهديد نيروهاي نظامي ايالات متحده و عراق را متصور هستند.

وي گفت: در بررسي‌هاي نظامي، عراق يك كشور همسايه با ادعاهاي خاص خود است و تغييراتي كه ممكن است پيش آيد.‌ براساس اين دو كاراكتر باید عرصه جغرافيايي خوزستان به گونه اي بررسي شود كه عوامل تشديد اين تهديدات و همچنين عوامل كاهش اين تهديد شناسايي شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار