تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۷۰۳۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تئاتر مى‌تواند مشکلات جامعه را به زبان خودش حل کند
آیین رونمايي از پوستر بيست و ششمين جشنواره تئاتر استان خوزستان24 شهريور 93 در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

سيدصادق فاضلي، دبير جشنواره تئاتر استان خوزستان، در این آیین گفت: از چهاردهم تير كه آقاي قنواتي حكم دبيري جشنواره را به من سپردند نشان دادند كه تدبير به خرج دادند و كار را به خود هنرمندان واگذار كردند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر قريب به 100 نفر درگير برگزاري این جشنواره هستند و هر كدام در بخشي‌هاي از آن مشغول به فعاليت‌اند بیان كرد: ستاد برگزاري جشنواره متشكل از هسته مركزي از هنرمندان قوي و با تجربه استان است.

فاضلي ادامه داد: بلافاصله بعد از تشكيل ستاد ما سفارش تهيه يك پوستر را به رسول حق‌جو داديم.

او بيان كرد: ‌امسال 50 فيلم از سراسر استان دريافت شد كه ما با تشكيل يك گروه بازبيني 22 اثر را انتخاب كرديم و اين 22 اثر در اجراهاي عمومي به نمايش درآمدند و در بازبيني نهايي 11 اثر را انتخاب كرديم. اين 11 اثر از لحاظ تنوع بسيار خوب هستند و در ميان آن‌ها چند نمايش با موضوع دفاع مقدس، چند اثر كمدي، تجربي، اجتماعي و همچنين نمايش‌هايي با خصلت‌هاي بومي استان مثل نمايش‌هاي عربي، بختياري و لري وجود دارد.

دبير جشنواه تئاتر استان خوزستان اظهار كرد: در واقع مي‌توان گفت يكي از ويژگي‌هاي اصلي اين جشنواره تنوع آثار است ولی اين تنوع مانع از انتخاب كيفي آثار نشده است.

او ادامه داد: از 26 تا 30‌ شهريور به مدت پنج روز جشنواره ما برگزار مي‌شود و شعاري كه امسال در ستاد اجرايي جشنواره انتخاب كرده‌ايم تكريم هنرمندان است.

وي بيان كرد: ‌امسال ما هنرمندان همه با هم متحد و هم قسم شده‌ايم كه با تمام توان سر تعظيم در مقابل هنرمندان استان فرود آوريم و براي آن‌ها ارزش قايل شويم و شاهد يك جشنواره كاملا دوستانه از جنس خودشان باشيم.

سپس ‌حسين محمدي، ‌دبير اجرايي جشنواره تئاتر استان خوزستان، تصریح کرد: ‌جشنواره امسال با پتانسيل خوبي شروع شده است و دستگاه‌ها اجرايي براي اولين بار و به دور از هر منتي وارد شدند و به هنرمندان از صميم قلب كمك مي‌كنند. پيش از اين هميشه جشنواره‌هاي تئاتر استان به شكل معمول برگزار مي‌شد و خروجي آن زياد مهم نبود و ثمره آن فقط به قهقرا رفتن تئاتر استان بود.

وي ادامه داد: اين دوره تصميم گرفته شد كه دوره‌اي به ياد سپردني باشد و دوره‌اي باشد كه اگر اكيپي بعد از ما بيايد مسووليت خيلي سختي داشته باشد چراكه همه با هم متحد شده‌اند.

دبير اجرايي جشنواره تئاتر خوزستان توضيح داد: ‌در جشنواره امسال فرمانداري اهواز، شهرداري، نمايندگان استان و شوراي شهر اهواز بسيار همكاري كردند و توجه خوبي به جشنواره داشتند.

او اظهار كرد: امسال در كنار جشنواره برنامه تلويزيوني به نام "تماشاخانه" از شبكه خوزستان پخش مي‌شود كه اخبار جشنواره را به اطلاع مردم مي‌رساند. همچنين يك برنامه يادبود براي هنرمنداني كه از بين ما رفتند را در برنامه‌هاي خود داريم.

در ادامه اين مراسم همايون قنواتي، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با اظهار تشكر از همه كساني كه در برگزاري اين دوره از جشنواره فعاليت كردند بيان كرد: ‌احساس من اين است كه رضايتي كه دوستان از اين دوره از جشنواره دارند به خاطر رابطه جديدي است كه ما در استان خوزستان در حوزه فرهنگ و هنر ايجاد كرده‌ايم كه زمينه تفاهم و تعامل و احترام هر چه بيشتر را با هنرمندان در استان فراهم كرده است.

وي بيان كرد: خوشبختانه هنرمندان فضايي را به وجود آورده‌اند كه به همه نشان مي‌دهند در كنار هم بودن و با هم كار كردن فضاي بهتري را براي انجام امور فراهم مي‌كند. اميدوارم فضاي مثبت و صميمانه‌اي كه در بين گروه‌هاي فرهنگي و هنري و همه مسوولان استان ايجاد شده آثار مثبتی در جامعه و در فضاهاي فرهنگي و اجتماعي داشته باشد.

او ادامه داد: به دليل اين كه تئاتر يكي از اجتماعي‌ترين گونه‌هاي هنر است رسالت خودش را به خوبي انجام داده است. تئاتر اين قدرت را دارد كه مسايل اجتمايي، سياسي و مشكلات هر جامعه‌اي را با زبان خودش حل كند.

قنواتي با اشاره به نقش مطبوعات در پيشرفت كارهاي فرهنگي خاطرنشان كرد: مطبوعات بايد به كمك حوزه فرهنگ و هنر بيايند، آثار هنري را نقد كنند، با هنرمندان به گفت‌وگو بپردازند و به همان ميزاني كه مسايل اجتماعي را مطرح مي‌كنند به مسايل فرهنگي نيز بپردازند چراكه ضرورت دارد مردم استان با هنرمندان‌شان ارتباطي بهتر و بيشتر داشته باشند و بدانند كه چه كساني در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي در حال فعاليت هستند. البته ما نيز حمايت از مطبوعات را مد نظر قرار خواهيم داد. اميدوارم فرهنگ بتواند چالش‌هايي را كه در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي وجود دارد حل كند.

در ادامه اسماعيل ارزاني‌بيرگاني، فرماندار اهواز، با اظهار تشكر از كساني كه در اين دوره براي برگزاري اين جشنواره تلاش كردند گفت: تئاتر خوزستان در گذشته جايگاه ويژه‌اي داشته است و اكنون نيز اين هنرمندان با كمترين امكانات در حال كار كردن هستند. ما تلاش مي‌كنيم تا مشكلات تئاتر استان از قبيل كمبود سالن‌هاي اجرا را برطرف كنيم و خبرهاي خوشي را براي تئاتر خوزستان داشته باشيم.

در پايان اين مراسم رسول حق‌جو، طراح پوستر جشنواره تئاتر خوزستان و عضو انجمن طراحان پوستر ايران، خاطرنشان کرد: در جشنواره‌هاي خارجي قبل از آغاز برنامه‌ها از پوستر آن رونمايي مي‌كنند و لگوي آن برنامه را بين علاقه‌مندان توزيع مي‌كنند. در استان خوزستان اين اولين باري است كه چنين اتفاقي مي‌افتد و من اين حركت را به فال نيك مي‌گيرم چراكه مراسم رونمايي از اين پوستر صرفا يك حركت تشريفاتي نيست بلكه اولين قدم از يك ديدگاه بلند است كه آينده خواهد داشت.

او درباره طراحي پوستر اين جشنواره توضیح داد: در پوستر جشنواره من از رنگ‌هاي سياه و سفيد كه نمادهايي از تئاتر هستند استفاده كرده‌ام. همچنين تلفيقي از تكنولوژي، انسانيت و لباس تئاتر را نيز به نمايش در آورده‌ام.

در پایان این آیین از پوستر جشنواره تئاتر استان خوزستان رونمايي شد.

اخبار مرتبط :

تصاویر / رونمایی از پوستر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار