تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۷۰۷۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نواختن زنگ شروع سال تحصیلی در خوزستان
زنگ آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، صبح امروز هم‌زمان با سراسر استان و کشور، به‌صورت نمادین در دبستان دخترانه ستایش ناحیه 2 شهرستان اهواز طنین‌انداز شد.

زنگ استانی بازگشایی مدارس دقایقی پیش، به‌صورت نمادین، با حضور استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش، در دبستان دخترانه ستایش ناحیه 2 شهرستان اهواز واقع در روستای غیزانیه کوچک، روستای نزهه، نواخته شد.

قریب به 900 هزار دانش آموز در سال تحصیلی 93– 94، در بیش از 8 هزار مدرسه استان خوزستان تحصیل می‌کنند. بیش از 64 هزار نیروی آموزشی و اداری در آموزش و پرورش خوزستان فعالیت می‌کنند.

* نباید شرایط آموزش و پرورش بر روی بزرگترین مخزن نفتی، این‌چنین باشد

استاندار خوزستان در آیین استانی آغاز سال تحصیلی، با ابراز امیدواری نسبت به این که با تلاش همگان شأن و منزلت مناطق محروم که تعداد آن‌ها در استان کم نیست ارتقا یابد، گفت: شرایط آموزش و پرورش در مرکز استان و بر روی بزرگترین مخزن نفتی نباید این چنین باشد؛ بنابراین همه باید تلاش کنیم با تلفیق امکانات، امکانات جدیدی را فراهم کنیم.

دکتر عبدالحسن مقتدایی در مراسم نمادین نواختن زنگ استانی آغاز سال تحصیلی 93 ـ 94 که صبح امروز(یک مهرماه) همزمان با سراسر کشور در دبستان دخترانه ستایش غیزانیه – آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز - برگزار شد، اظهارکرد: خدا را شاکریم که فرصتی ایجاد شد و عمری باقی ماند که سال تحصیلی را در یکی از نقاط ویژه استان خوزستان آغاز کنیم و از جامعه فرهنگی اعم از مدیران، معلمان، کادر فرهنگی و خدمتگزارانی که در مدارس مشغول به خدمت هستند، قدردانی کنیم.

وی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به همه دانش آموزان، خاطرنشان کرد: استان خوزستان به لحاظ ارزیابی‌های انجام شده، در جایگاه مناسبی قرار ندارد؛ انتظار می‌رود که دستگاه‌های دولتی، خیرین، مردم و اولیای دانش آموزان در کنار همه کمک‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت، امکاناتی فراهم کنند و کاری انجام دهند تا شان و منزلت معلمان و جامعه فرهنگی و همچنین دانش‌آموزان به عنوان امانت‌هایی در دست ما، حفظ شود.

استاندار خوزستان با بیان این‌که امسال حتی پیش از ابلاغ مسئولان براساس برنامه‌ریزی استان، برنامه‌هایی تنظیم شد که از تمام امکانات و استعدادهای استان، در بخش مردمی و دولتی، برای فراهم کردن شرایط ویژه جهت استقرار دانش‌آموزان در مدارس استفاده شود، تصریح کرد: در کنار این برنامه‌ریزی‌ها باید به وضع معلمان نیز رسیدگی شود؛ در حال حاضر در شرایطی بین خوف و رجا قرار داریم؛ زیرا هم خواستار موفقیت هستیم و هم امکانات ضعیف و محدود است که کار را مشکل می‌کند؛ اما این کار انجام شدنی است زیرا به اراده‌ای که در تک تک مدیران و مسئولان استان وجود دارد، واقف هستم.

مقتدایی خاطرنشان کرد: انتظارم از جامعه فرهنگی این است که به گونه‌ای با کمبودها و محدودیت‌ها برخورد کنند که رافع مسئولیت آن‌ها نباشد؛ زیرا وقتی به گذشته نگاه می کنیم نحوه تعامل جامعه فرهنگی با دانش آموزان به‌گونه‌ای دیگر بود و روابط بین دانش‌آموز و معلم به‌گونه‌ای صمیمی‌تر و به شکلی عاطفی برقرار می‌شد.

وی همچنین با ذکر خاطره‌ای از دوران تحصیل خود و ارتباط عاطفی بین دانش آموز و معلم، تصریح کرد: به یاد دارم که در دوران دبیرستان روابط بین دانش‌آموز و معلم به‌گونه‌ای صمیمی برقرار می‌شد که گاهی 10 تا 15دانش آموز با سوال پرسیدن معلم را تا درب خانه بدرقه می کردند.

استاندار خوزستان با بیان این‌که معتقدم روابط جامعه فرهنگی در این بخش مخدوش شده‌است، افزود: روابط عاطفی جامعه فرهنگی و دانش‌آموز و اولیا باید به شکلی رقم بخورد که تمام این دانش‌آموزان که در آینده‌ای نزدیک به جای مسئولان ایفای نقش می‌کنند، هنگامی که خاطرات خود را مرور می‌کنند، ببینند چه کسانی برای آن‌ها زحمت کشیده‌اند که در این جایگاه قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر این‌که کسی که احساس مسئولیت دارد، محدودیت‌ها رافع مسئولیتش نمی‌شود، تصریح کرد: البته با همت شورای آموزش و پرورش استان جایگاه استان از نظر تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری و همچنین سطح آموزشی و ارتقا تحصیلی متفاوت با سال های گذشته و حداقل شرایط فعلی خواهد شد؛ اما انتظار از خانواده ها ارتباط بیشتر با مدارس است.

وی افزود: آموزش و پرورش شاید به لحاظ قانونی مجاز نباشد، به طور رسمی امکاناتی از خانواده‌ها مطالبه کند ولی قطعا خود خانواده‌ها باید در این جهت همت کنند؛ البته این انتظار از مناطق محروم وجود ندارد و این پیام به همه بخش‌های دارای تمکن مالی است.

استاندار خوزستان علت برگزاری آغاز سال تحصیلی را در این منطقه، توجه بیشتر به مناطق محروم عنوان و خاطرنشان کرد: می‌خواهیم اعلام کنیم در پایتخت اقتصادی کشور در کنار تمام نعمتی که خداوند به این ملت عنایت کرده‌است و در کنار همه درآمدهای کشور، در مکانی هستیم که بزرگترین مخزن نفتی کشور قرار دارد اما با این وجود شرایط مردم و جامعه دانش‌آموزی این منطقه مطلوب نیست؛ می‌خواهیم بگوییم این نقطه محروم نیست، بلکه مانند همه مناطق استان خوزستان مظلوم است.
 
وی همچنین با ابراز خرسندی از عنایت خاص وزیر آموزش و پرورش به استان، ابراز امیدواری کرد: وضعیت آموزش و پرورش استان همانند دیگر بخش‌ها که رو به بهبودی قرار دارد، بهبود یابد و جزو الویت‌های استان قرار بگیرد.

مقتدایی افزود: نباید کمبودها عاملی باشد که تعللی داشته باشیم و شرمنده نسل‌های آتی شویم و در آینده این گونه تلقی نشود که ما قصور داشته‌ایم.

*تعالی مدیریت مدارس ، برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال جدید
 
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزرات آموزش‌وپرورش، در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی در خوزستان، با بیان این‌که مهرماه و آغاز سال تحصیلی فرصتی برای کسب شایستگی‌های پایه و مراتبی از حیاط طیبه است، از برنامه وزارت‌خانه در سال جدید با عنوان ”تعالی مدیریت مدارس” با هدف تربیت همه‌جانبه دانش‌آموزان خبر داد.

دکتر منصور کیایی در مراسم نمادین نواختن زنگ استانی آغاز سال تحصیلی 93 ـ 94 که صبح امروز(یک مهرماه) همزمان با سراسر کشور در دبستان دخترانه ستایش غیزانیه – آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز - برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید بهار تعلیم و تربیت به دانش آموزان و معلمان و والدین آن‌ها اظهارکرد: مهرماه و آغاز سال تحصیلی فرصتی دوباره و شروعی تازه، فرصتی برای تعلیم و تربیت و همانگونه که در سند تحول بنیادین آمده، فرصتی برای کسب شایستگی‌های پایه و مراتبی از حیات طیبه است.

وی افزود: مهرماه فرصتی برای اندیشیدن دوباره اندیشدن باید به راهی که باید طی کرد و مهارت‌ها و درس‌هایی که باید بیاموزیم، است. مهر تنها آغاز سال تحصیلی نیست، بلکه فرصتی برای تفکر درباره ارزش‌ها و آرمان‌هایی است که در دین و آیین ما و توسط امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و شهدا ترسیم شده‌است.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزرات آموزش‌وپرورش همچنین مهرماه را فرصتی برای تقویت هویت فرهنگی و دینی و استمرار بخشیدن به آن دانست و با بیان این‌که باید دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را هم‌چون یک رسالت برای خود تلقی کنند، تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی رسالتی برای تربیت همه‌جانبه ابعاد وجودی ماست؛ مدرسه تنها مکانی برای آموختن نیست، بلکه همانطور که در چشم‌انداز مدرسه در سند تحول بنیادین عنوان شده‌است، فرصتی برای عرضه خدمات و فرصت‌های گوناگون تربیتی و فرصتی برای تربیت همه جانبه ابعاد مختلف علمی، اخلاقی، اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی، فن‌آوری و زیستی دانش‌آموزان است.

کیایی از برنامه وزارت‌خانه در سال جدید با عنوان ”تعالی مدیریت مدارس” خبر داد و تصریح کرد: این برنامه برای همه ما این فرصت را فراهم می‌کند که ظرفیت‌های متنوع مدارس را بشناسیم و آن‌ها را شکوفا کنیم.

وی خطاب به والدین دانش‌آموزان افزود: تعلیم و تربیت بدون همکاری، همراهی و هماهنگی خانواده و مدرسه مؤثر نیست و ناتمام می‌ماند. زمانی می‌توانیم موفق باشیم و آموزش مدرسه‌ای ما زمانی موفق می‌شود که در خانواده و مدرسه ارزش‌های مشترک، شیوه‌های تربیتی مشترک و فنون و روش‌های مشترک داشته باشیم؛ بنابراین سبک فرزندپروری و الگوی تربیتی والدین بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند در تحقق اهداف تعلیم و تربیت مؤثر باشد.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزرات آموزش‌وپرورش با بیان این‌که وزارت آموزش‌وپرورش در دولت تدبیر و امید در سال تحصیلی جدید برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌است، سرلوحه این برنامه‌ها را سیاست راهبردی ارتقا کیفیت آموزش‌وپرورش عنوان و تصریح کرد: این مجموعه برنامه‌ها با هدف شکوفایی و تحقق همه ظرفیت‌های تربیتی مدرسه و کمک به تربیت همه‌جانبه دانش‌آموزان طراحی شده‌است.

کیایی خطاب به دانش‌آموزان، معلمان و والدین آن‌ها افزود: در سال تحصیلی جدید با هم پیمان ببندیم که این سال را فرصت و مقدمه‌ای برای همکاری‌های مشترک در جهت تربیت همه‌جانبه فرزندان کشورمان، تحقق اهداف سند تحول بنیادین و شکوفایی همه ظرفیت‌های مدرسه قرار دهیم.

وی همچنین با ابلاغ سلام گرم وزیر آموزش‌وپرورش و پیام تبریک وی به مناسبت آغاز سال تحصیلی به دانش‌آموزان، معلمان و والدین آن‌ها از حمایت‌های استاندار، تلاش مدیرکل آموزش‌وپرورش و همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی استان در جهت تمهید مقدمات بازگشایی باشکوه مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید قدردانی کرد.

در این مراسم پیام وزیر آموزش و پرورش به‌مناسبت بازگشایی مدارس قرائت شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار