تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۷۱۰۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اقتصاد خرمشهر، قبل و بعد از جنگ تحمیلی
فرماندار خرمشهر گفت: طی هشت سال جنگ تحمیلی زیرساخت‌های بخش کشاورزی‏‏‏، نخیلات و تاسیسات بندری این شهرستان در معرض آسیب های فراوانی قرار گرفتند.

ولی‌الله حیاتی عنوان‌کرد: بخش زیادی از اراضی کشاورزی خرمشهر را نخیلات تشکیل می‌دهد. پیش از آغاز جنگ تحمیلی 2.5 میلیون اصله نخل در این شهرستان وجود داشت که 95 درصد آن طی هشت سال جنگ نابود و دچار خسارات جبران‌ناپذیری شد.

وی افزود: در پی از بین رفتن زیرساخت‌های کشاورزی، بسیاری از نخلداران خرمشهر یا به شهرهای دیگر مهاجرت کردند یا مجبور به اشتغال در مشاغل دیگر شدند.

حیاتی با تاکید بر لزوم احیای نخیلات خرمشهر خاطرنشان‌کرد: قرار است 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان که بخش عمده آن نخلستان است، در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری احیا شوند.

فرماندار خرمشهر تصریح‌کرد: علاوه بر بخش کشاورزی به تاسیسات دیگر خرمشهر مانند بندر خرمشهر خسارت فراوانی وارد شد. این بندر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته و ساخت و بهره‌برداری از اسکله‌های ویژه پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما در سال‌های آغازین 1300 شمسی آغاز شد و در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به اوج خود رسیده است، به‌طوری که در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن تعداد 20 اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور به‌ حساب می‌آمد و در سال 1356، چهار میلیون تن کالای عمومی از طریق این بندر به کشور وارد شد.

وی گفت: در حال حاضر کلیه زیرساخت‌های قبل از جنگ اعم از اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها بازسازی شده است.

حیاتی بیان‌کرد: این بندر با توجه به مشکلات موجود در ارسال کالا به عراق، مناسب‌ترین گزینه برای ترانزیت کالا به این کشور است و به دلیل نزدیکی به بنادر عراق و فاصله 15 کیلومتر تا گذرگاه مرزی شلمچه از مزیت منحصر به فردی برخوردار بوده و همزمان قابلیت ترانزیت کالا از طریق زمینی و دریایی را دارا است. با توجه به استقرار بندر خرمشهر در جنوب غربی ایران و مسافت کوتاه این شهر با استان‌های غربی ایران، این بندر گزینه خوبی برای ترانزیت کالاهای عراقی از طریق گذرگاه‌های غربی کشور (مریوان، باسمات، ایلام و مرز خسروی) است.

وی عنوان‌کرد: خوشبختانه اکنون جهت رفع نواقص، اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز به نقطه ایده‌ال و مطلوب که مورد رضایت مردم باشد نرسیده‌ایم. ‌امروز دغدغه اصلی مردم خرمشهر اشتغال است که این امر با توسعه اقتصادی محقق می‌شود. در این بخش هنوز با توسعه اقتصادی به معنای واقعی فاصله داریم. معتقدم خرمشهر برای توسعه نیاز به عزم ملی دارد و همه باید برای توسعه این سرزمین که اولین منطقه مورد تجاوز دشمن بود، بکوشیم. همان طور که عموم ملت ایران در آزادسازی خرمشهر سهیم بودند، اکنون نیز آبادسازی خرمشهر نیازمند عزم ملی در سطح کشور می باشد.

فرماندار خرمشهر با اشاره به اقداماتی که در راستای توسعه این شهرستان انجام شده است، خاطرنشان‌کرد: امروز خرمشهر به عنوان بزرگ‌ترین قطب توسعه صادرات غیرنفتی در خوزستان و حتی کشور محسوب می‌شود، به گونه ای که در مرز بین‌المللی شلمچه روزانه کالاهای فراوانی از همه نقاط کشور صادر و وارد می‌شود.

وی بیان‌کرد: آمار تردد زائرین در مرزهای دریایی خرمشهر بیش از 7 هزار نفر در 6 ماهه نخست سال برآورد شده است. این آمار نشان‌گر اهمیت بالای بندر خرمشهر در کشور است. در مرز بین‌المللی شلمچه نیز روزانه 2هزار و 500 نفر تردد می‌کنند.

حیاتی اظهارکرد: به طور کلی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای خوبی در خرمشهر در حال انجام است که با بهره‌برداری از آن‌ها شاهد رونق اقتصادی در حوزه کسب و کار این شهرستان خواهیم بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار