تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۷۱۱۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جشن مهر در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد
”جشن مهر”، ویژه آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، روز یکشنبه پس از حضور هیئت رئیسه، مسئولان و دانشجویان نوورود در یادمان شهدای گمنام این دانشگاه و ادای احترام به روان پاک آن‌ها، در سالن اجتماعات امام خامنه‌ای مجتمع فجر اهواز برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن‌ حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به آیه 80 سوره اسرا؛ « رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ؛ پروردگارا مرا [در هر کارى] به طرز درست داخل کن و به طرز درست‏ خارج ساز»، اظهارکرد: طلب ورود و خروج راستین و حقیقی از فعالیت در این آیه آمده است.

وی ادامه داد: در روایات به پایان کار بیش از آغاز آن اهمیت داده شده است. مهم‌ترین رسالت دانشجو حضور در میدان علمی است و هر مانعی که بر راه رشد علمی قرار گیرد قطعاً شیطانی خواهد بود. هیچ توجیهی در ورود به جمع علمی و خروج از آن بدون بهره‌مندی از علم و دانش وجود ندارد. نباید اجازه داد خدشه‌ای به رشد علمی وارد شود و باید افتخارات علمی خود را نه تنها در کشور بلکه در جهان افزایش دهیم.

امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر ادامه تحصیل در مقاطع عالی و برخورداری از بنیه قوی علمی، افزود: دانشجویان باید از ابتدای تحصیل خود برنامه‌ریزی مدونی را برای دستیابی به این هدف داشته باشند و هرگونه سرگرمی و فعالیتی برای رسیدن به این هدف باشد.

وی با تأکید بر ضرورت رشد معنوی دانشجویان در زمان تحصیل، عنوان کرد: این امر تنها در ادای فریضه نماز خلاصه نمی‌شود اگرچه نماز پایه عبادات است اما رشد معنوی به معنای بندگی خداوند باید سرلوحه کار دانشجویان قرار گیرد.

حسن‌زاده با اشاره به این‌که دانشجو در جامعه به عنوان محور فعالیت‌های سیاسی کشور شناخته می‌شود، گفت: دانشگاه بی‌جان که در زمینه سیاست رشد و تحرک نداشته باشد به معنای آن است که جامعه از نظر سیاسی پویا نیست. اگرچه برخی مشارکت نکردن دانشجویان در مسائل سیاسی را قبول داشته باشند و آن را به معنای بی‌خطری برای دانشگاه تلقی کنند اما نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان این امر است. باید فرصت اظهارنظر به دانشجو داده شود. البته باید آداب اخلاقی و اجتماعی در عرصه سیاست رعایت شود و در نتیجه این امر قطعاً نه تنها دانشجو و دانشگاه بلکه همه جامعه از برکات آن بهره‌مند خواهند شد.

وی به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیشنهاد داد: دانشجویان را به منظور بازدید از بیمارستان‌ها به اهواز و خرمشهر اعزام کنند تا بدانند اساتید این دانشگاه در هشت سال دفاع مقدس چه افتخاراتی آفریدند.

حسن‌زاده در پایان با اشاره به عملکرد دانشجویان شهید در دفاع مقدس این امر را افتخار و باعث سنگینی مسئولیت برای همگان عنوان کرد.

فرج‌الله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، نیز در این جشن با بیان این‌که استان خوزستان نقش مهی در اقتصاد کشور دارد، اظهارداشت: متأسفانه بخش مهمی از اقتصاد کشور به نفت وابسته است و امید است روزی بتوان از این وابستگی رها شد. چرا که نفت نه تنها مشکل استان بلکه مشکل کشور را نیز برطرف نکرده است.

خبیر گفت: سطح بالایی از کارخانجات تولید، استخراج و تصفیه نفت، پتروشیمی، فولاد،‌ شکر، گندم، مرکبات، دامپروری و شیلات، آب در استان خوزستان وجود دارد. با توجه به آن‌که یک ‌سوم از آب‌های جاری کشور در استان وجود دارد خوزستان حوضه آبریز استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، فارس، کرمانشاه، ‌لرستان و ایلام است.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان خطاب به دانشجویان تصریح کرد: سعی‌تان بر آن باشد علاوه بر کسب علم و دانش در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وارد شوید. شاید برخی تصور کنند که موانعی و مشکلاتی وجود دارد؛ البته این امر صحیح است اما تا دانشجویان وارد این عرصه‌ها نشوند مشکلات برطرف نخواهند شد.

وی فعالیت‌های فوق‌برنامه را بسیار سازنده دانست و افزود: این فعالیت‌ها باعث شکل‌گیری شخصیت دانشجو و ارتباط وی با اجتماع می‌شوند. دانشجویانی که در این عرصه‌ها حضور دارند در آینده می‌توانند خدمات بهتری را به جامعه ارائه کنند و حتماً مسئولان دانشگاه شرایط مطلوبی را برای آن‌ها فراهم خواهند کرد.

خبیر گفت: مهمترین مساله دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پرداختن به حوزه سلامت است و طی کردن مدارج عالی علمی باید هدف اصلی این دانشجویان باشد.

همچنین در این مراسم دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهارکرد: بسیاری از شهدا و سرداران هشت سال دفاع مقدس دانشجو بودند. تقدس دفاع مقدس برخاسته از رشادت‌ها، توکل، ایمان، دین‌مداری، جانبازی و شهادت آنان بود.

وی با بیان این‌که دانشجویان جدیدالورود فضایی متفاوت از دوران دانش‌آموزی را هنگام ورود به دانشگاه تجربه خواهند کرد، تصریح کرد: نگرش میان فضای دانش‌آموزی و دانشجویی باید متفاوت باشد. دانشجو هنگام شنیدن یک گزاره علمی باید پرسشگر باشد.

ایدنی افزود: دانشگاه باید با نگاه تفکر، تحلیل، استدلال و نقادی همه چیز را بپذیرد و اگر خروجی نگرش‌ دانشگاه‌ها بر اساس پژوهش باشد بزرگترین سرمایه این ملت یعنی نیروی انسانی، به فرموده پیامبر اسلام(ص) که «اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس بدان دست خواهند یافت»، خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: دانشجویان باید توأمانی دین‌مداری و ایمان را با تخصص، دانش و نقادی تجربه کنند و انتظار ما از این قشر حاکم کردن این نگرش بر تحصیل علم است.

ایدنی با بیان این‌که طیف دانشجویان دارای دغدغه اجتماعی و مطالبه‌گر هستند، گفت: آنچه که از نقش داشتن در مسیر فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی مهم‌تر است ارتقا جوهر وجودی انسان است. دانشگاه زمینه مناسبی برای دانشجویانی است که خواهان ورود به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی هستند. البته این فعالیت‌‌ها باید نظام‌مند باشد در غیر این صورت به راحتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که کانون‌های بسیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برنامه‌ریزی شده‌است که دانشجویان می‌توانند بر اساس نگرش‌های مورد علاقه خود در آن نقش داشته باشند، خطاب به دانشجویان ادامه‌داد: فعالیت‌های فرهنگی، صنفی، قرآنی، اجتماعی و سیاسی خود را در تشکل‌های شناسنامه‌دار که مورد حمایت دانشگاه نیز هستند، دنبال کنید.

در این مراسم از 6 برگزیده ششمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و 6 برگزیده نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و 10 برگزیده المپیاد علمی کشور در بخش دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تجلیل شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار