تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۷۱۱۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امور خانواده استانداری خوزستان:
بدون‌اعتمادسازی‌فاصله‌بین‌نسل‌هابیشترمی‌شود
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌رنگ‌تر شدن امنیت دختران و پسران در جامعه امروزی، کم‌رنگ کردن نقش خانواده در حمایت و هدایت فرزندان است.

دکتر الهه موالی‌زاده اظهارکرد: در صورتی که خانواده برای ارتقای اعتماد به نفس فرزندان‏، چگونگی حفظ خود را در هر شرایطی به آن‌ها آموزش دهد، آسیب‌های اجتماعی کم‌تر می‌شود. هرجا خانواده نقش نظارتی و تربیتی خود بر فرزندان را به طور مستمر داشته باشد، بی شک آسیب‌های اجتماعی کم‌تر خواهد شد.

وی ادامه‌داد: متأسفانه بعضی خانواده‌ها تصور می‌کنند، بسیاری از وظایف تربیتی بر عهده نهادهای دیگری مانند مدرسه، دانشگاه‌ها، صدا و سیما، رسانه‌ها و سیستم‌های ارتباطی است و بدین ترتیب به اهمیت نقش خود در این رابطه کمتر دقت می‌کنند. این در حالی است که خانواده به عنوان رکن اصلی تربیت و آموزش باید نسبت به دیگر نهادهای اجتماعی نقش بسیار پررنگ‌تری در هدایت کودکان، نوجوانان و جوانان در مسایل فرهنگی، تربیتی و اجتماعی داشته باشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان افزود: اساس و بنیان هدایت‌های رفتاری، تربیتی و اجتماعی بچه‌ها از بدو تولد است؛ در شیوه‌های رفتاری خود با فرزندان تا وقتی که اعتمادسازی صورت نگیرد، فاصله بین نسل ها روز به روز بیشتر می‌شود.

موالی زاده گفت: اگر این اصل تربیتی را که با هر کودکی در هر سنی مطابق با توانایی‌هایش و بر اساس اصول رفتار کنیم‏، در دستور کار قرار دهیم، طبعاً مقاومت در فرزندان برای پذیرش ارزش‌های خانواده و فاصله بین نسل‌ها اتفاق نمی‌افتد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهارکرد: این‌که والدین نقش خود را به عنوان یک هدایت‌گر، از ترس این‌که بچه‌ها فکر کنند آن ها را محدود می‌کنند، انجام نمی‌دهند، توجیه خوبی نیست. طبعا ما باید به عنوان پدر و مادر و مربیان، آن‌چنان خود را به اصول تربیتی آراسته کنیم تا فرزندانمان ما را همراه و در کنار خود ببینند.

وی اظهارکرد: یک خانواده باید تصویری از یک تیم همگن و هم اعتقاد باشد تا اعضا هنجارهای اجتماعی را رعایت و برای پر رنگ‌تر شدن آن‌ها تلاش کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: آسیب‌های اجتماعی تنها متوجه دختران ما در جامعه نیست، بلکه این آسیب ها برای هر دو گروه دختران و پسران وجود دارد؛ ولی تفاوت آن در این است که آسیب‌های اجتماعی در دخترها زود آشکار می شود در صورتی که بروز همین آسیب ها در پسرها دیرتر است.

موالی‌زاده ادامه‌داد: یک سری اصول تربیتی وجود دارد که اگر در جامعه از سوی همه گروه‌های سنی و نقش‌های اجتماعی رعایت شود، می‌تواند در کمتر شدن آسیب های اجتماعی مؤثر باشند. اگر من در تمام نقش‌ها، یک روز به عنوان مادر، روزی به عنوان معلم و روزی به عنوان مادربزرگ، درست و اصولی به وظایف تربیتی خود فکر و عمل کنم، عامل تشدید ناهنجاری‌های اجتماعی برای فرزندانمان در جامعه از بین خواهد رفت.

وی با بیان این‌که به عنوان یک مادر، یک معلم و یک فعال اجتماعی، دختران و پسران همه جامعه را فرزندان خود می دانم و در قبال آن‌ها احساس مسئولیت می‌کنم، افزود: خانواده‌ها باید به اهمیت نقش خود آشنا باشند و حتی برای لحظه‌ای تصور نکند نهاد دیگری باید نقش جدی خانواده را در این زمینه ایفا کند؛ نهادهای اجتماعی بازوهای کمکی نهاد خانواده هستند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: الهه موالی زاده
:
:
:
آخرین اخبار