تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۷۱۳۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین نکوداشت روز ملی ایمنی و آتش نشانی در مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد
یکی از کارهای خوبی که شروع کرده ایم این است که در دوره های مختلف، مثلا 300 یا 500 روز متوالی را بدون حادثه اعلام می کنیم که این فرهنگ باید در کارخانجات مختلف شرکت نفت گسترش یابد. خوشبختانه در سال های اخیر به جز حادثه سال 90 و انفجار تاسیسات گازی سیاه مکان، انفجار بزرگی نداشته ایم
خوزنیوز: آیین بزرگداشت هفتم مهرماه روز ملی ایمنی و آتش نشانی در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با حضور مديرعامل و سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و همچنین مدير بهداشت، ايمني و محيط زيست پدافند غيرعامل و مديريت بحران شركت ملي نفت ايرانبرگزارشد.

در ابتداي اين مراسم كه امروز در تالار اجتماعات مجموعه فرهنگي شهرك نفت اهواز برگزار شد پيام مهندس زنگنه وزير محترم نفت به مناسبت روز ملي ايمني و آتش نشاني توسط سرپرست ايمني، بهداشت، محيط زيست و پدافند غيرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب قرائت شد.

حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این مراسم خاطرنشان کرد: آتش نشانی در ایران دست کم 50 سال قدمت دارد و از همان ابتدا در تاسیسات نفتی نیز وجود داشته است. علاوه بر آن در زمان جنگ تاسیسات نفتی 330 بار مورد بمباران قرار گرفت و این نشان می دهد که از آن زمان نیروهای آتش نشانی از آمادگی بالایی برخوردار بوده اند.

وی افزود: برنامه خوبی در زمینه H.S.E در دست اقدام است و بنا بر این است که توان اجرایی شرکت های تابعه نفت در این زمینه افزایش یابد.از مدیران عامل شرکت های بهره برداری نفت می خواهم ضمن مطالعات، استاندارد خوبی را برای مناطق خود تعریف کنند تا دسترسی مناسبی به مناطق مختلف عملیاتی داشته باشیم.

بورد همچنین به امکانات جدید H.S.E از جمله 38 ماشین آلات آتش نشانی که در شرکت نفت امسال فراهم می شود اشاره کرد و افزود: اگر در شرکتی کمبودی وجود دارد قابل اصلاح است مثلا اگر سه ایستگاه آتش نشانی در نقطه ای کم داریم فراهم کردن آن ها امکان پذیر است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد: متاسفانه در عملیات نفتی میزان حوادث ترابری بالاست و در این زمینه باید اقداماتی انجام داده شود اما مسئله مهمی که وجود دارد آن است که فرهنگ H.S.E باید برای مدیران ارشد، میدانی و عملیاتی به خوبی جا بیفتد و در لایه های مختلف سازمانی فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی گفت: یکی از کارهای خوبی که شروع کرده ایم این است که در دوره های مختلف، مثلا 300 یا 500 روز متوالی را بدون حادثه اعلام می کنیم که این فرهنگ باید در کارخانجات مختلف شرکت نفت گسترش یابد. خوشبختانه در سال های اخیر به جز حادثه سال 90 و انفجار تاسیسات گازی سیاه مکان، انفجار بزرگی نداشته ایم.

بورد افزود: ازسوی دیگر، مسائل محیط زیست هم علاوه بر مسائل قضایی، به دلیل جغرافیای گسترده و محیطی که در آن کار می کنیم اهمیت زیادی برایمان دارد. در سال های اخیر سختگیری ها نیز در این زمینه بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب یادآور شد: در سال های اخیر 90 درصد گازها را جمع آوری کردیم و برای هشت درصد دیگر پروژه های عملیاتی و اجرایی تعریف شده تا به سرانجامی برسد و گازسوزی به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: در نفت ریزی و نفت سوزی نیز اقدامات خوبی انجام شده و یک موتور به منظور جلوگیری از نفت ریزی اضافه کرده ایم. هم چنین 13 دستگاه در دست ساخت یا اجاره است و تاکنون از سوزاندن یک میلیون بشکه نفت جلوگیری شده است.

بورد گفت: از آن جا که آلودگی زیست محیطی در سه گروه آب، خاک و هوا وجود دارد در زمینه خاک نیز تحقیقاتی را با همکاری محققین دانشگاه شهید بهشتی انجام داده، در این زمینه در حال خریداری تجهیزات خوبی هستیم و با استفاده از روش های میکروبیولوژی و تزریق موادی به خاک، خاکی با قدمت 30 سال آلودگی را برای کشت توسعه دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: هم چنین حفظ بهداشت صنعتی کارکنان را برای مدیران اجباری کرده ایم و بهداشت محیط و پرسنل برایمان اهمیت زیادی دارد. تقتضای ما این است که انشااله به سمتی برویم که با استفاده از آخرین متدهای علمی سیاست گذاری بهره برداری نفت را انجام دهیم و شرکت های بهره بردار را از نظر علمی تجهیز کنیم.

وی یادآور شد: می توانیم به برخی شرکت های بهره بردار تابعه از جمله گچساران، آغاجاری، مارون و کارون از نظر H.S.E نمره قبولی داد اما نباید به این وضع قانع باشیم و به سوی بهبود مستمر و رفع کمبودها پیش رویم.

در این مراسم همچنین عباس رزمي، مدير بهداشت، ايمني و محيط زيست پدافند غيرعامل و مديريت بحران شركت ملي نفت ايران به ارائه سخنانی پرداخت و گفت: حفظ تمام دارایی های شرکت نفت و خود انسان ها، خانواده های آنان بطور شبانه روزی بر عهده نیروهای H.S.E است و امیدواریم در تمام طول سال به یاد این عزیزان باشیم نه فقط روز آتش نشان.

وی افزود: یکی از بحث های اساسی ما جایگاه H.S.E و نگاه جدیدمان به مقوله ایمنی و استفاده از نگاه دنیای امروز به آن است. این نگاه دیگر نگاه سنتی نیست اما این به آن معنا نیست که تجربه دیگر اهمیتی ندارد.

رزمی خاطرنشان کرد: نگاه دانش محور به معنای نگاه ساختاری است؛ یعنی بهترین امکانات استراحت در اختیار نیروهای آتش نشانی باشد تا هنگام نبود عملیات، استراحت کنند وموقع حادثه سرحال و آماده باشند. در این رویکرد، تنها کارکنان اتاق کنترل لازم است که هشیار باشند.

مدير بهداشت، ايمني و محيط زيست پدافند غيرعامل و مديريت بحران شركت ملي نفت ايران یادآور شد: در نگاه دانش محور، دانش و تجربه باید با یکدیگر موازی باشند و اگر 40 هزار نیروی شرکت نفت وجود دارد، فرهنگ H.S.E باید در تمام این 40 هزار نفر نهادینه شود.

وی تاکید کرد: در سال پیش 17 نفر در حوادث نفتی کشور کشته شدند و هشت نفر از این افراد به دلیل تصادف جان خود را از دست داده اند. از سال 84 تاکنون 304 نفر در صنعت نفت کشته داشته ایمو سوالی که وجودارد این است که چرا این حوادث بادی تکرارپذیر باشد.

رزمی به تعداد 25 الی 30 هزار کشته ناشی از حوادث رانندگی در کشور اشاره کرد و افزود: آیا همه این افراد پراید و نیسان داشته اند؟ خیر، بلکه این وااقعیات نشان می دهد دانش تدافعی در بین ما هنوز جا نیفتاده است.

مدير بهداشت، ايمني و محيط زيست پدافند غيرعامل و مديريت بحران شركت ملي نفت ايران افزود: بیشترین حوادث کارکنان شرکت نفت ناشی از ارتفاع است و این نشان از نهادینه نشدن فرهنگ مانند استفاده از کلاه ایمنی یا دستکش دارد.

وی عنوان کرد: همچنین معاینات دوره ای مربوط به سلامت کارکنان متاسفانه فقط به بررسی چاقی ختم می شود و نهایت آن استفاده از غذای رژیمی شرکت است، درحالی که از مسائل مهم دیگر غفلت می شود.

رزمی به لزوم فراگیر شدن فرهنگ تشویق به جای تنبیه کارکنان مطابق نگاه دانش محور و مدیریتی تاکید کرد و افزود: مثلا در حادثه خیابان جمهوری تهران دو آتش نشانی که در حادثه خیابان جمهوری مقصر پنداشته شده اند هم اکنون در بازداشت به سر می برند، و این در حالی است که اگر این افراد در طول سال دوهزار نفر را از مرگ نجات داده بودند هیچ تقدیری از آن ها نمی شد.

مدير بهداشت، ايمني و محيط زيست پدافند غيرعامل و مديريت بحران شركت ملي نفت ايران یادآور شد: طبق مطالعات، درست آن است که جایگاه های آتش نشانی در جایی قرار گیرند که در زمان طلایی بتوانند خود را به محل حادثه برسانند، در حالی که ما هرجا استیشن خالی داریم نیروها را مستقر می کنیم.

وی افزود: هم چنینن از پایین ترین پرسنل از جمله راننده باید در زمینه اقدامات ایمنی آموزش دیده باشند و این درست نیست که راننده یک ماشین یک میلیاردتومانی تنها دارای گواهی پایه یک باشد.

رزمی تاکید کرد: همیشه مدیران شرکت نفت می گویند اعتبار H.S.E نامحدود است ولی در عمل چنین چیزی را نمی بینیم. ما اعتبار نامحدود را نمی خواهیم و توقع ما این است که درصد مشخصی به این امر تعلق یابد و در سال آینده اعتبارات ما شفاف باشد.

مدير بهداشت، ايمني و محيط زيست پدافند غيرعامل و مديريت بحران شركت ملي نفت ايران در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما فرسودگی ناوگان است که در این زمینه قرار است در فاز نخست با 50 میلیارد تومان اعتبار، میزان 69 خودرو تهیه شود که از این میان 38 خودرو متعلق به خود مناطق نفتخیز خواهد بود.هم چنین این خودروها از میان چند برند مختلف تامین می شود تا رقابت نیز ایجاد شده باشد.


ابراهیم منصورنژاد،  سرپرست ايمني، بهداشت، محيط زيست و پدافند غيرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب نیز به ارائه آمار و ارقامی در زمینه میزان حوادث، نوع و دلیل این حوادث و ارتباط آن با ویژگی های کارکنان مناطق نفتخیز پرداخت و گفت: قرار است از این پس در معاینات دوره ای کارکنان، خطرهایی مثل فشار چشم که خود این افراد از آن ها غافلند نیز بررسی شود.

وی افزود: هدف ما این است که یک کارمند تا زمانی که در مناطق نفتخیز مشغول به کار است و حتی پس از پایان دوره کاری خود از سلامتی برخوردار باشد.

منصورنژاد یادآور شد: در زمینه H.S.E  آموزش اصلا به معنای صرف هزینه نیست و علاقه به تغییر را نشان می دهد؛ توافق کردیم آموزش ها از نیمه دوم امسال افزایش یابد.

 سرپرست ايمني، بهداشت، محيط زيست و پدافند غيرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب عنوان کرد: در زمینه H.S.E تنگناهایی نیز وجود دارد که عدم تناسب ساختار سازمانی با وظایف محوله، عدم وجود لایحه قانونی حمایت از حریم ایمنی خطوط لوله و تاسیسات نفتی، فرسودگی ناوگان آتش نشانی، تعهد تولید و محدودیت های ناشی از آن و فقدان منابع مالی جهت اجرای برخی پروژه های مرتبط با H.S.E از آن جمله است.

وی تاکید کرد: درحال حاضر کارکنان H.S.E با تمام توان و حتی بیش از ظرفیت خود در حال کارند و امیدواریم در سایه وحدت و همدلی و با درایت و عقلانیت روز به روز بیشتر در مسیر صحیح قرار بگیریم.

در ادامه اين مراسم از شركت هاي بهره برداري نفت و گاز كارون، مارون، آغاجاري، گچساران و مسجدسليمان و شركت هاي ترابري و پشتيباني نفت، خدمات رفاهي نفت، پيراحفاري ايران و توربين جنوب كه هر كدام در طول سال 1392 در يك يا چند شاخص ايمني برتر شدند، با اهداي لوح تقدير و تنديس يادبود قدرداني به عمل آمد.

همچنين از قدرت‌ا.. جعفري، فايض سليماني، اردشير اميدي، سيد نعمت‌ا.. احمدي، رحمت‌ا.. قرباني، علي حسين‌پور، سيد احمد آزاده و عبدالعزيز سعيدزاده به عنوان پيشكسوتان ايمني و آتش نشاني و جاسم نژادزرگاني(مارون)، مسعود صفايي(آغاجاري)، مهدي قاسمپور(كارون)، مراد بهادري(مسجدسليمان) و مسعود كرمي(گچساران) به عنوان 5 آتش نشان برتر مناطق نفت خيز جنوب با اهداي جوايزي قدرداني شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
شفیع زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
1
0
در خبر مربوط به گرامیداشت روز ملی ایمنی و آتش نشانی در مناطق نفتخیز جنوب در سخنان رئیس محترم اچ اس ای شرکت ملی نفت آمده است: همچنین معاینات دوره ای مربوط به سلامت کارکنان متاسفانه فقط به بررسی چاقی ختم می شود و نهایت آن استفاده از غذای رژیمی شرکت است، درحالی که از مسائل مهم دیگر غفلت می شود.
به اطلاع می رساند در معاینات دوره ای کارکنان ابعاد مختلف سلامتی جسمی و روانی آنان مورد ارزیابی قرار می گیرد و علاوه بر غربالگری بیماریهای شغلی و غیر شغلی میزان توانائی فرد برای ادامه کار نیز مورد توجه جدی می باشد و البته مسئله چاقی نیز به عنوان یک فاکتور خطر مهم مورد توجه هست ولی منحصر کردن نتیجه معاینات دوره ای در چاقی کارکنان صرفا ناشی از عدم آگاهی ایشان به این امر مهم می باشد .
اگر ایشان در طول این چند سال ریاستشان قدم رنجه می فرمودند و یکبار به طب صنعتی اهواز سری می زدند یقیناقضاوتشان به گونه ای دیگر بود
:
:
:
آخرین اخبار