تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۷۱۴۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در مراسم تحویل پرچم اجلاس جهانی پیرغلامان حسینی مطرح شد:
لزوم‌ارائه بهترین شیوه‌مداحی و عزاداری به‌جامعه
مراسم تحویل پرچم آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین به ستاد استانی خوزستان، ویژه دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی و گردهمایی مداحان و شاعران اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، شب گذشته(11مهرماه) در مجتمع فجر اهواز برگزار شد.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، در این مراسم اظهارداشت: در دوران دفاع مقدس جامعه در تعامل زیبا در جنبه‌های مختلف نظامی، سیاسی، دفاعی و در رأس آن مباحث فرهنگی قرار داشت؛ پیام‌هایی که در قالب نوحه‌های حماسی که در حقیقت الگویی برای کشور بود، انتقال می‌یافت.

وی با بیان این‌که هر کجا قلمی به درستی و به صداقت مطالبی را نگاشت، آن مطلب نهادینه شده است، گفت: مقتل نمونه بارز آن است و همه مقتل‌ها با یک محتوا و نتیجه‌گیری در تاریخ ثبت شده‌اند. وظیفه آنانی که قلم به دست و شاعر هستند اثربخشی و درنظر گرفتن موقعیت جامعه است.

مقتدایی افزود: هیچ شخصی حق ندارد وقایع حماسی که مربوط به کل جامعه است را با دیدگاه خود تحلیل کند. باید از عاشورا برداشت واحدی که امام حسین(ع) در مسیر آن گام برداشتند، داشته باشیم. همچنین باید در کنار بهترین شیوه‌های مداحی بهترین شیوه عزاداری را ارائه دهیم.

استاندار خوزستان خطاب به مداحان حاضر در این گردهمایی اظهارکرد: ایام عاشورا بهترین فرصتی است که می‌توان از انحراف در عزاداری جلوگیری کرد؛ جمعیتی عزادار با عقاید مذهبی از حداقل تا عالی در اختیار ما قرار دارد و نباید اجازه دهیم که این دو مجموعه از دستمان برود. اشعار و صوت در مداحی می‌تواند تأثیرگذار باشد و جماعتی که به‌مناسبت محرم تا پایان صفر در اختیار مداحان قرار دارند امانت دست آن‌ها هستند و اگر کسی با صوت مداحان از اعتقادات خود عقب‌نشینی کرد، آن‌ها باید جوابگو باشد.

وی گفت: ما در دوران دفاع مقدس عشق توأم با علم را تجربه کردیم و آن‌ راه هم‌چنان ادامه دارد.

در این مراسم همچنین محمدحسین صوفی‌ معاون صدای رسانه ملی و رئیس دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی، اظهارکرد: خوزستان، شهادت، دفاع مقدس، کربلا و عاشورا ترکیب ویژه‌ای را به ذهن متبادر می‌کند که مفهومی عجیب دارد.

وی افزود: مردم در جای جای این سرزمین نورانی همه دین خود را به اسلام، انقلاب اسلامی و شیعه ادا و ما و مردم را مدیون خود کردند. در سال‌های دفاع مقدس همه روزهای این سرزمین عاشورا و همه این سرزمین کربلا بوده است.

صوفی افزود: مردمی که از ظلم ستم‌شاهی به تنگ آمده بودند انقلابی را برای دست‌یابی به استقلال و آزادی به پیروزی رساندند و استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و لابی صهیونیستی از آن جهت که نمی‌خواست ایران الگویی برای کشورهای آزادی خواه باشد به تعبیر مقام معظم رهبری برای به اضمحلال کشاندن انقلاب اسلامی جنگی نابرابر را به مردم تحمیل کردند.

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به این‌که در آن زمان ارتش انسجام لازم را نداشت و بسیج و سپاه نیز تشکیل نشده بود، عنوان کرد: دشمن بعثی به بهانه‌ای واهی در یک توهم خودساخته از طریق خوزستان به ایران اسلامی حمله کرد و مردم خوزستان برابر آن‌ها مقاومت کردند. بر این اساس جنگ ما دفاع، دفاع ما مقاومت و مقاومت ما تحول‌آفرین و جریان‌ساز شد. مقاومت ملت و رزمندگان ایران تبدیل به فرهنگی فراگیر در غزه، سوریه و لبنان و الگوی انقلاب مردم ایران نیز در یمن و بحرین فراگیر شده است.

صوفی عنوان کرد:‌ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پیام‌های روشن و ارزشمندی از جمله فرهنگ مقاومت و ظلم ستیزی را دربرداشت که همگان ریشه در عاشورا و کربلا دارد. حضرت زینب(س)‌ و امام سجاد(ع) با قرائت خطبه قراء خود در محل حکومت یزید باعث تزلزل بنیان حکومت او شدند. از اینجا رسالت زینبی‌ها و سجادی‌ها آغاز شد و اکنون پس ازگذشت بیش از 1300 سال از نهضت عاشورا شاهد فروزان تر و روشن‌گرتر شدن آن هستیم.

معاون صدای رسانه ملی گفت: مداحان، شعرا و مرثیه‌سراها به نحو مطلوب توانستند رسالت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) را برای ابلاغ و تبیین عاشورا به نحو مطلوب انجام دهند. به همین منظور رسانه ملی با تولی‌گری رادیو تجلیل از پیرغلامان حسینی را برگزار می‌کند. این اجلاس امسال در استان خوزستان برای تجلیل از مردمی که حماسه دفاع مقدس را خلق کردند و شعرا، مداحان و پیرغلامان این استان برای یادآوری آن دوران برگزار می‌شود.

همچنین سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) استان خوزستان، با بیان این‌که حضور مداحان سراسر استان به کیفیت این مراسم افزوده است، اظهارداشت: این مراسم مقدمه‌ای برای آن اجلاس بزرگ است که استاندار و دیگر مسئولان در پی تدارک برنامه‌ای آبرومندانه هستند.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس نمونه بارز اقدامات عملی نشأت گرفته از عاشورا را شاهد بودیم. آنچه که توانست دفاع مقدس را به موفقیت برساند و جوانان را با شور وارد عرصه کند تأسی از فرهنگ عاشورا بود. با توسل به فرهنگ عاشورا می‌توانیم جامعه را در مسیر پیشرفت و اصلاح متناسب با باورهای دینی و هماهنگ با آن‌چه مطلوب ائمه طاهرین(ع) است، به پیش بریم. با توسعه این فرهنگ می‌توان ظرفیت‌های جوان و نوجوان جامعه را به‌سوی اهداف عالی حرکت داد.

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) استان خوزستان با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر گفت: امام عاشورایی ما، صرفاً برای زنده نگه داشتن امر به معروف و مبارزه با منکری که یزیدیان آن را به‌وجود آوردند قیام کرد و لذا تأکید بر آن بسیار مهم است. توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای مداحی یکی از ملاحظات مورد انتظار است که همه ما باید توجهی جدی به آن داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که جریان‌های جدید در دنیا سعی در معرفی اسلام به‌عنوان دینی خشن و آدم‌کش دارند، افزود:‌ جریان‌های فرقه‌ای در عراق، سوریه و برخی کشورهای اسلامی در این زمینه فعالیت می‌کنند. باید لطافت عاشورا و امام حسین(ع) در ارتباط با جامعه و خانواده را به خوبی توسعه داد.

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) استان خوزستان تصریح کرد: باید با تندروی‌هایی که برخی به نام جامعه مداحی خواسته یا ناخواسته در حال ترویج آن هستند، مقابله شود تا این مسیر به انحراف کشیده نشود. مداحان باید از اقدامات محققانه و کارشناسانه این عرصه استفاده کنند تا این مسیر را به کیفیت مورد نظر برسانیم.

شاهوارپور گفت:‌ تلاش در زمینه توسعه فرهنگ عاشورا می‌تواند در راستای تضمین نظام اسلامی و امنیت جامعه باشد و بسیج نیز در این میان مبنای عمل خود را بر اساس فرهنگ عاشورایی قرار داده‌است.

در این مراسم که با حضور همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، علی عماد معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان، صادق آهنگران و برخی مداحان استان خوزستان همراه بود، پرچم سرخ گنبد حرم امام حسین(ع) به ستاد استانی این اجلاس تحویل داده شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار