تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۷۱۷۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های کشاورزی خبر داد :
احداث نخستین شرکت تولید بذر در خوزستان
مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های کشاورزی گفت: نخستین شهرک تولید بذر کشور را در این استان و در شهرستان دزفول احداث کرده‌ایم که یک شرکت اسپانیایی سرمایه‌گذاری آن را بر عهده دارد.

سید نظام الدین سجادی در کارگروه امور اقتصادی اظهار کرد: همه نسبت به مشکلات حوزه کشاورزی آشنا هستند؛ با اینکه در سال‌های پس از انقلاب تلاش‌های زیادی شده و همه دست‌اندکاران این مسائل را مطرح کردند اما مسئله آب به عنوان سد راه کشاورزان است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در کشور بحث آب است افزود: وقتی متوسط بارندگی سالانه کم باشد منابع آب‌های سطحی هم کاهش پیدا می‌کند و بهره‌وری مناسب از آب نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های کشاورزی ادامه داد: بحث کمبود سرمایه در حوزه آب، پرخطر بودن ریسک‌های فعالیت در بخش کشاورزی و کمی درآمد باعث شده حتی بانک‌های ما نیز اقدامات خود را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: بانک‌ها سابق بر این، 25 درصد تسهیلات خود را در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کردند اما امروز حتی بانک کشاورزی هم 25 درصد سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

سجادی با تاکید بر اینکه زنجیره کشاورزی کامل نیست زیرا نه فکر بازار، نه صنایع تبدیلی و نه پراکنش آن را نکرده‌ایم، گفت: سنتی بودن کشت و بالا بودن هزینه‌های تولید که ناشی از عدم رعایت نکات تولید و بحث پایین بودن سواد بهره‌بردار همگی از عوامل رکود زنجیره کشاورزی هستند.

این مدیرعامل خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه، دولت به فکر حل مسائل کشاورزی افتاده و باید در این مسیر راهبرد‌ها و سیاست‌هایی را طراحی و اجرا کند.

وی با بیان اینکه یکی از این سیاست‌ها نیز تعیین یک مدیریت برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی است عنوان کرد: در این ارتباط، قانونگذار مصوب کرده از شرکت‌های واگذار شده کشاورزی خصوصی یک شرکت کشاورزی دولتی ایجاد شود که وظیفه آن احداث و توسعه زیر ساخت‌های بخش توسعه کشاورزی است.

سجادی گفت: در استان خوزستان باید کشت صیفی و سبزی و گل و گیاهان را درون گلخانه‌ها سوق داده تا آب برای علوفه و دانه‌های روغنی صرف شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین شهرک تولید بذر کشور را در این استان و در شهرستان دزفول احداث کرده‌ایم که یک شرکت اسپانیایی سرمایه‌گذاری آن را بر عهده دارد افزود: با توجه به نظر استاندار خوزستان، فرا‌تر از برنامه معمول کشور باید در استان برنامه ایجاد شهرک‌های کشاورزی را داشته باشیم تا یک کاری که در شایسته کشاورزی خوزستان است، حاصل شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار