تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۷۱۷۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارون روزگار خوشی ندارد
عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون با اشاره به چالش‌های زیست محیطی که رودخانه کارون را تهدید می‌کند، گفت: رودخانه کارون که زمانی نماد سرزندگی و نشاط خوزستان بود امروز روزگار ناخوشی دارد و بنابر تحقیقات انجام شده بیش از 65 درصد آب این رودخانه به فاضلاب شهری و صنعتی تبدیل شده است.

حدیده معبودی عنوان‌كرد: رودخانه کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران است که با طول 950 کیلومتر، طولانی‌ترین رود ایران نیز محسوب می‌شود و پس از سرچشمه اصلی و عبور از مناطق کوهستانی در منطقه گتوند وارد دشت خوزستان می‌شود. کارون از سرچشمه تا حدود مسجدسلیمان رودخانه‌ای سرد و زلال است اما با ورود به جلگه خوزستان به‌علت سرریز شدن فاضلاب شهرهای مختلف استان، به رودخانه بزرگ فاضلاب مبدل می‌شود.

وی افزود: ورود فاضلاب‌های صنعتی و کشاورزی سبب آلودگی آن با عناصر سمی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه شده است که با ورود به ساختار میکروارگانیسم‌های موجود در آب مانند جلبک‌ها و گیاهان آبزی در طول زنجیره غذایی، وارد بدن آبزیان موجود در رودخانه شامل انواع سخت‌پوستان و ماهی‌ها می‌شود که علاوه بر ایجاد مسومیت‌های حاد و مزمن برای این موجودات در اثر مصرف اقشار مردم، وارد بدن کودکان و بزرگسالان شده و در بلندمدت عوارض بالینی متعددی را ایجاد می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بیان‌کرد: از سوی دیگر سدسازی‌های متعدد در مسیر کارون و برداشت آب از سرچشمه‌های آن و بروز پدیده گرمایشی زمین و افزایش مصارف کشاورزی، صنعتی و خانگی موجب کاهش دبی این رودخانه و افزایش شوری آن شده است؛ لذا ضمن افزایش مشکلات تأمین آب شهرهای مختلف از این رودخانه که نهایتا با طعم شور و نه‌چندان قابل شرب به دست مصرف‌کننده می‌رسد، افزایش آلودگی آب رودخانه کارون و تغییرات شدید فیزیکی و شیمیایی آن، تأثیر منفی از لحاظ کمی و کیفی بر عملکرد محصولات باغات و مزارع استان در سال‌های اخیر داشته است.

معبودی تصریح‌کرد: تالاب شادگان که آب آن از رودخانه‌های جراحی و کارون تأمین می‌شود به دلیل تخلیه پساب آلوده و شور مزارع نیشکر، پرورش ماهی، صنایع فولاد، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت واحدهای پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری از سال 1372 وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی شده و در این در حالی است که این تالاب زیستگاه بیش از 30 درصد از پرندگان، 25 درصد از پستانداران و 45 درصد از ماهیان کشور است و دارای تنوع گونه‌ای بالایی از جمعیت‌های گیاهی و جانوری است که به سبب جریانات ورودی آلوده رودخانه کارون، آسیب زیادی متحمل شده و در حال حاضر اثرات زیان‌باری بر تنوع زیستی با اهمیت جهانی و محلی وارد شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در این شرایط لازم است در گام نخست با جلوگیری از کاهش دبی آب، چه به‌وسیله سدسازی و چه با انتقال غیرکارشناسی آب به مناطق دیگر، از افزایش غلظت عناصر مضر جلوگیری شود و در گام بعدی با بهبود روش‌های مصارف خانگی اعم از شهری و روستایی و تصفیه پساب کارخانجات و کشاورزی، علاوه بر پاکسازی رودخانه کارون، نسبت به احیا و حفظ تالاب شادگان اقدام شود.

"کنفرانس ملی فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر" 6 لغایت 8 اسفندماه 93 در اهواز برگزار می‌شود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
1
درد كارون ما خوزستاني ها را كشت
:
:
:
آخرین اخبار