تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۷۱۹۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
5 درصد جمعیت خوزستان، سالمند است
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: لازم است شورایی به منظور هماهنگی و اجرای بندهای مختلف سند ملی سلامت رفاه و منزلت سالمندان تشکیل شود.

فرج‌اله خبیر در همایش یک روزه سلامت سالمندان که روز چهارشنبه (16 مهرماه) در دانشکده پرستاری و مامایی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برنامه ارتقا رفاه و منزلت سالمندان باید متفاوت با سایر برنامه‌های مربوط به سالمندان باشد.

وی ادامه داد: در روستاها و شهرهای کوچک ارتباطات خانواده‌ها خوب و معمولا محیط خانواده گرم و صمیمی است ولی در شهرهای بزرگ این ارتباطات گسسته و ارتباط عاطفی کمتر می‌شود، بنابراین در این نقاط باید کار بیشتری در زمینه ارتقای رفاه و منزلت اجتماعی سالمندان انجام داد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان افزود: باید تلاش شود که مردم و حتی سالمندان به منظور فعالیت در زمینه سلامت این قشر از جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل دهند. دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری و بهزیستی نیز دارای ظرفیت‌های خوبی هستند که باید از این ظرفیت در جهت بهبود شرایط زندگی سالمندان استفاده کرد.

خبیر اظهار کرد: البته تا وقتی که این فعالیت‌ها هدفمند نشوند نمی‌توان به نتیجه لازم دست یافت و لازم است بر اساس سند ملی سلامت و رفاه و منزلت سالمندان، یک برنامه عملیاتی تدوین شود تا تمامی ظرفیت‌های موجود در این جهت مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: فعالیت تشکل‌های مردمی پیش از این در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد موثر واقع شده است و در این زمینه نیز می‌توانند وارد صحنه شوند و برخی امور در حوزه رفاه و منزلت سالمندان نیز به این تشکل‌ها واگذار شود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: همه دستگاه‌ها با مسایل سالمندان ارتباط دارند. برنامه عملیاتی ما در این زمینه باید به گونه‌ای باشد که ما را به سمت استفاده بهینه و مطلوب از ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها هدایت کند. حتی در برنامه‌ریزی‌های عمرانی نیز می‌توان نگاهی به مسایل سالمندان داشت.

خبیر اظهار کرد: هزینه می‌کنیم تا زیرساخت‌های خود را تکمیل کنیم یا وضعیت شهری را بهبود ببخشیم یا سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌های مختلف انجام دهیم، می‌شود درصدی از بودجه‌های عمرانی را نیز متناسب با رشد جمعیت سالمندان به این حوزه اختصاص دهیم تا شرایط برای زندگی و ارتقای رفاه و منزلت سالمندان فراهم شود.

* 5 درصد جمعیت خوزستان، سالمند است

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیش از 235 هزار نفر از جمعیت استان خوزستان را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم، جمعیتی 5 درصدی از استان را در بر دارد.

دکتر سیدسعید سیدیان اظهار کرد: برای اجرای مطلوب برنامه سلامت سالمندان در استان، به یک حرکت جهادی و همکاری متقابل همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیاز است.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی، تا سال 2050 آمار سالمندان در دنیا به 21.5 درصد می‌رسد و در ایران نیز پیش‌بینی شده که تا آن زمان، جمعیت سالمندان به 24.9 درصد برسد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: تا سال 2050 که برابر با 1429 خورشیدی است، زمان زیادی باقی نمانده لذا باید خود را آماده کنیم. سند سلامت سالمندان تنظیم شده است و ضروری است که عملیاتی شود که کاری سخت و بزرگ است، بنابراین اقداماتی را که می‌شود اجرایی کرد باید در دستور کار قرار گیرد تا به تدریج سند تدوین شده در این زمینه اجرایی شود و به اهداف مورد نظر دست یابیم تا سالمندانی فعال و سالم داشته باشیم.

سیدیان ادامه داد: محورهای کلان وزارت بهداشت در حوزه سالمندان شامل تدوین سند ملی سلامت اداره سالمندان، ترویج بهبود شیوه زندگی سالم، غربالگری و شناسایی زودهنگام بیماری‌های اولویت‌دار، ایمن‌سازی و گسترش پوشش بیمه است. خوزستان نیز در جهت اجرای این محورها، ضروری است تشکیل کمیته راهبردی سلامت سالمندان در استانداری را به ریاست استاندار و تشکیل کمیته داخلی سالمندان در دانشگاه را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در حوزه شناسایی بیماری‌های اولویت‌دار، گفت: آنژین صدری، سکته های قلبی و مغزی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، سوءتغذیه، لاغری و چاقی، انواع سرطان‌ها، پوکی استخوان و اضطراب از عوامل و بیماری‌هایی است که بیشتر متوجه سالمندان است؛ با توجه به این فهرست، برنامه‌های خود را پیرامون کاهش این عوامل تنظیم و تدوین می‌کنیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: تا پایان سال گذشته 13 شهرستان مجری برنامه مراقبت‌های ادغام‌یافته (غربالگری و شناسایی زودرس بیماری‌های اولویت‌دار) بوده‌اند که در این طرح، 58 مرکز بهداشتی و درمانی در سطح استان فعالیت کرده و بیش از 26 هزار نیز تحت پوشش اجرای طرح قرار گرفتند.

سیدیان گفت: در سلامت سالمندان در ابتدای راه هستیم و باید بیشتر کار کنیم. همه برنامه‌هایی که در حوزه سلامت سالمندان تدوین می‌شوند، به زودی اجرا نمی‌شوند و بنابراین همت، توجه و همکاری بیشتر دستگاه‌های مختلف نیاز است.

* سالمندان، شهروندان درجه دو نیستند   

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در جامعه پیرویی که به تبع دنیای امروز، تنها ملاک ارز‌ش‌گذاری را اقتصاد می‌داند، نتیجه‌ای جز این به دست نمی‌آید که سالمندان شهروندان درجه دو شوند.

 حجت الاسلام و المسلمین عادلی‌نژاد اظهار کرد: مساله سالمندان و سالمندی فراتر از دایره اجتماعی و فارغ از نگاه اداری و خدماتی، یک لایه عمیق‌تر و دقیق‌تر دارد.

وی ادامه دارد: ما در دنیایی که زندگی می‌کنیم با همه پیشرفت‌های علمی، صنعتی و تکنولوژیک که در آن اتفاق افتاده است. سرعت پیشرفت‌های بشری در نیم قرن اخیر را با همه پیشرفت‌های بشریت قبل از آن برابر می‌دانند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: بشری که در آرزوها و اندیشه خود نه تنها به فکر تسخیر طبیعت است بلکه دل در گرو این دارد که کرات و سیاره‌های دیگر را نیز به خدمت بگیرد و دغدغه این موضوعات را دارد، چرا وقتی به مسایل جزئی‌تر و سطحی‌تر می‌رسد به مشکل برمی‌خورد و چرا انسانی که دغدغه تسخیر طبیعت را دارد در مواجه با موضوعی چون سالمندی دچار مشکل می‌شود؟

عادلی‌نژاد اظهار کرد: با وجود این همه همت بلند، این همه قدرت، علم و توان، چه اتفاقی در دنیای امروز ما افتاده و همچون استمرار دارد که در زندگی فردی و اجتماعی، انسان‌ها را به شکل پنهان و نه پیدا، درجه‌بندی می‌کنیم؟ چرا آدم‌ها در دنیای امروز به شهروندان درجه یک و شهروندان درجه دو تقسیم می‌شوند و چرا سالمندان ما در نگاه پنهان اجتماع به عنوان شهروندان درجه دو مورد توجه قرار می‌گیرند؟

وی افزود: این باید علامت سوال و علامت تعجبی برای ما باشد که چرا دنیای امروز ما به این امر مبتلا شده است و انسان‌ها درجه‌بندی می‌شوند؟ تاثربرانگیزتر از آن این است که مبنای تقسیم‌بندی انسان‌ها برخلاف آنچه که دین به ما آموخته، صورت می‌گیرد. ملاک ارزش‌گذاری امروز در دنیای ما و درجه 1 و 2 کردن آدم‌ها، بر اساس کارکردهای اقتصادی آنهاست.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تا وقتی اخلاق، انسانیت و الهیت در زندگی ما در حاشیه باشد و نگاه ما و مبنای تقسیم‌بندی انسان‌ها در زندگی، مساله اقتصاد و درآمدزایی باشد مسیری را طی خواهیم کرد که نتیجه آن، درجه‌بندی کردن آدمیان است.

عادلی‌نژاد اظهار کرد: تنها راه ما در این زمینه بازگشت به تعلیم‌های دینی است که تنها معیار برای تقسیم‌بندی آدمیان را تقوا می‌داند.

وی گفت: در جامعه‌ای که دین‌محور باشد، یک سالمند هیچ‌گاه احساس نخواهد کرد که شهروند درجه دو است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار