تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۷۱۹۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سياسي‌ اجتماعي استانداري خوزستان خبر داد:
ثبت 150 تشکل غیردولتی در استان تا آبان‌ماه
معاون سياسي‌ اجتماعي استانداري خوزستان بر لزوم ثبت قانونی احزاب‏، گروه‌ها و تشکل‌ها در استان تأکید کرد و از فراهم‌شدن زمينه تشكيل و ثبت 150 تشكل غيردولتي و مردم‌نهاد در استان طی مدت 9 ماه فعاليت مجموعه سياسي استانداري خبرداد.

فرج الله خبير در نشست نمايندگان تشكل‌هاي سياسي و صنفي استان كه 16 مهرماه در سالن جلسات معاونت سياسي‌اجتماعي استانداري خوزستان برگزار شد، با تأكيد بر لزوم تعيين تكليف ثبت قانوني گروه‌ها، ‌تشكل‌ها و احزاب سياسي در استان طي يك ماه آينده‏‏، اظهارداشت: اين موضوع هم براي مجموعه استان و هم براي تشكل‌ها بسيار حائز اهميت است، زيرا در غير اين صورت فعالان سیاسی در استان هيچ‌گونه رسميتي ندارند.

وي همچنین با تصریح بر تعیین موضوع و محور فعاليت تشكل‌ها و احزاب و حرکت استان به سمت يك فضاي پرتلاش در حوزه سياسي‏‏، در پاسخ به انتقاد يكي از فعالان سياسي نسبت به عدم اظهارنظر مجموعه مديران استان برای دفاع از تصمیم استاندار در زمینه تردد خودرهای پلاک اروند در سراسر استان‏، این انتقاد را متوجه تشکل‌ها دانست و افزود: نمايندگان تشكل‌ها به نوعي نخبگان جامعه محسوب مي‌شوند و مي‌توانند در اين خصوص به‌عنوان نماينده بخشي از جامعه اظهارنظر كنند. چرا آن‌ها در اين زمينه وارد نشدند و از تصميم استاندار در جهت مصالح مردم و استان، دفاع نکردند؟

معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که سياست استان بر حمايت از تشكيل NGO‌ها قرار گرفته‌است‏، خاطرنشان کرد: معتقديم اگر جامعه سازماندهي نشود، نمی‌توان مشارکت مردم را به‌صورت فله‌اي در مسائل اجتماعی جلب کرد؛ اما‏ با این وجود اين سازمان‌ها نبايد به فعاليت‌هاي سياسي وارد شوند زيرا در اين صورت حكم انحلال خود را امضا كرده‌اند. اين موضوع يكي از آسيب‌پذيري‌هاي اين بخش در گذشته بوده‌است كه بعضي از اين تشكل‌هاي اجتماعي به وظيفه قانوني خود عمل نكرده‌اند و وارد مسائل سیاسی شدند.

خبیر همچنین از فراهم‌شدن زمينه تشكيل و ثبت 150 تشكل غيردولتي و مردم‌نهاد در استان طی مدت 9 ماه فعاليت مجموعه سياسي استانداري خبرداد و اظهارکرد: اين تشكل‌ها تا پايان آبان‌ماه ثبت و به 112 تشكل موجود در استان اضافه مي‌شوند كه رويكرد استان در این بخش را نشان مي‌دهد. مجوز فعالیت NGOها از سوی استانداری صادر می‌شود و برخی مراجع تنها استعلام‌هاي قانوني را پاسخ می‌دهند اما مرجع اعلام صلاحیت یک تشکل برای فعالیت استانداری است.

وي با بیان این‌که افرادی که به‌عنوان نماینده یک تشکل خاص در استان به‌طور غیرسمی فعالیت می‌کنند نیز باید برای ثبت تشکل خود اقدام کنند‏، خاطرنشان کرد: تقاضاي تشكيل دفاتر فرعي تشكل‌ها بايد در فرمانداري ثبت شود كه فرمانداري با در نظر گرفتن مسائل سياسي، اجتماعي و امنيتي نسبت به آن اظهارنظر و نتيجه را به استانداري اعلام مي‌کند. استانداري نيز ضمن اظهارنظر‏، مراتب را به وزارت كشور ارسال مي‌كند.

معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان افزود: این موضوع در مورد تأسیس انبار، چاپخانه و... براي احزاب و تشكل‌ها نيز صدق می‌کند و اگر يك تشكل بخواهد در جاي ديگر بدون اطلاع وزارت كشور فعاليت كند، تحت پيگرد قانوني قرار مي‌گيرد‎؛ بنابراين پيشنهاد مي‌كنم در یک مهلت يك ماهه همه فعالان سياسي فرم‌هاي مربوطه را تكميل، تحويل و تقاضای خود مبنی بر تشكيل دفتر فرعي در استان و شهرستان را ارايه دهند كه به این موضوع سريع‌تر رسيدگي شود.

در اين نشست نمايندگان احزاب و تشكل‌هاي سياسي و صنفي استان موضوعات و مسايلي را در چارچوب دستوركار و خارج از دستور اين نشست عنوان كردند كه از جمله آن‌ها می‌توان به طرح مواردی چون برنامه‌ريزي براي برگزاري جلسات به‌صورت هم‌انديشي با ارائه صورت جلسات و خلاصه مصوبات آن، تاكيد بر ايجاد يك اراده جمعي و ملي براي توسعه روستا به عنوان زيرساخت مسايل اجتماعي و سياسي،‌ ساماندهي تشكل‌هاي خيريه در يك سامانه آنلاين براي مشخص كردن فعاليت‌ها اين تشكل‌ها و شناسايي خانوارهاي تحت پوشش، تعريف شاخص براي مشخص كردن وزن احزاب همچنين مشخص كردن فعاليت‌ها، برنامه‌ها و مواضع گروه‌ها نسبت به مسايل مهم استان در جهت هم افزايي احزاب در مقاطع انتخابات، آسيب‌شناسي جامعه در خصوص علل عدم برقراري تعامل و ارتباط لازم با احزاب در ارتباط با بدنه اجتماعي، لزوم فعال سازي و جلب مشاركت كيفي و كمي مردم در انتخابات بر پايه ارايه يك تحليل از انتخابات گذشته، لزوم يك بازپروري احترام عمومي در خوزستان با همكاري جامعه احزاب و تشكل‌ها، افزايش فرهنگ زيست اجتماعي در استان و جلب مشاركت مجموعه‌ها در كليه امور، اشاره کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار