تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۲۲۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احتمال اعزام نیروهای زمینی به سوریه
تحلیلگران غربی اعلام کردند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که در حملات هوایی علیه داعش در سوریه شرکت دارند، ممکن است نیروهای ویژه زمینی خود را به این کشور اعزام کنند، اما تنها درصورتی که شرایط خاصی برآورده شود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات عربی متحده به حملات هوایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش ملحق شده اند.

به گفته کارشناسان، این کشورها اما خواستار ارزیابی اهداف بالقوه شان هستند.

متیو گوئیدر استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تولوس گفت که تصمیم کشورهای عربی برای اعزام نیرو به سوریه به تصمیم ترکیه برای استفاده از نیروهای زمینی اش بستگی دارد.
وی افزود: چنانچه ترکیه تصمیم به وارد کردن نیروهایش به خاک سوریه بگیرد، احتمالا شاهد حضور نیروهای زمینی کشورهای عربی در خاک این کشور هستیم.

نیروهای ترکیه در امتداد مرز سوریه در آن سوی شهر راهبردی کوبانی مستقر شده اند، اما آنکارا تمایلی به استفاده از آنها به منظور جلوگیری از پیشروی عناصر داعش نداشته است.

فردریک وهری، کارشناس موسسه «کارنگی ایندومنت برای صلح بین المللی» گفت که نقش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حملات در سوریه تا این تاریخ تا حدودی بین یک نقش صرفا سمبلیک و کاملا عملیاتی بوده است.

وی ادامه داد: چنانچه این کشورها نقششان را بیشتر کنند، احتمالا این نقش از نوع استقرار نیروهای ویژه خواهد بود.

وی گفت که ارتش های عربی نقش مشابهی را در تقویت مخالفان لیبیایی در سال 2011 برای براندازی حکومت معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور ایفا کردند.

به عقیده بسیاری از صاحب نظران، مقابله با داعش در حالی اکنون روی می دهد که غرب و برخی کشورهای عربی همپیمان امریکا در منطقه از حامیان این گروه تروریستی به شمار می روند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار