تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۷۲۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با آبگيري"سد گتوند عليا"؛ خوزستانی ها به تماشای "جوی مولیان" نشستند!!
حبیب الله بهرامی
چندی پیش که مجري طرح گتوند با رد شايعه‌هاي مطرح شده در خصوص از بين رفتن پوشش خاکي سازند گچساران گفت: "کيفيت آب کارون با آبگيري گتوند 30 درصد بهتر شد." استاد صاف صادق اهوازی که یکی از آب کارون خورهای حرفه ای است و مدت 55 سال است که با آب کارون زندگی می کند، رو در روی این مجری طرح ایستاد و با او یکی به دو کرد که برای یک بار قابل خوردن، ببخشید، قابل خواندن است!

مجري طرح گتوند: "با گذشت 12 روز از مرحله نخست آبگيري سد گتوند عليا، هم اکنون کيفيت آب رودخانه کارون در محدوده اين سد نسبت به گذشته 30 درصد بهبود يافته است. "
* استاد صاف صادق اهوازی: (در محدوده ی این سد که می دانید یعنی چه؟! همان آبی که قبل از آب گیری سد از آنجا عبور می کرده است. چون آنجا جمع شده و املاح اش فروکش کرده و پایین رفته به نگاه ایشان 30 درصد بهبود یافته است. خب بهبود یافتن 30 درصدی آب در محدوده ی این سد، با آبی که با گذشتن از هزار دره و کوه و کمر و دشت و بیابان و آغشته شدن به انواع فاضلاب های خانگی و صنعتی و بیمارستانی و چند نقطه به دست و دهان ما می رسد، چه ارتباطی دارد؟! مایی که هر ماه یک فیلتر تصفیه آب خانگی را که پر از گل و لای و چند نقطه است، عوض می کنیم!)

مجري طرح سد و نيروگاه گتوندعليا: "با گذشت 12 روز از مرحله نخست آبگيري سد گتوند عليا، هم اکنون 290 ميليون مترمکعب آب در پشت اين سد بزرگ ذخيره شده است."
* استاد صاف صادق اهوازی: در عوض آبی که شکل رودخانه به خود گرفته بود تبدیل به جوی شده و مسیر بعد از سد تا آبادان را تبدیل به صحرای سینا و کویر لوت کرده است!

مجري طرح سد با بيان اينکه بهبود کيفيت آب رودخانه کارون در پايين دست سد گتوندعليا کاملا مشهود است، تصريح کرد: "در گذشته EC آب کارون در اين منطقه به 1200 هم رسيده بود ولي هم اکنون EC آب به 800 رسيده در نتيجه کيفيت آب رودخانه کارون نسبت به گذشته 30 درصد بهبود يافته است."
* استاد صاف صادق اهوازی: (ما که در بالا در وصف کیفیت آب کارون در محدوده ی سد، سخن سرایی کردیم. پایین سد گتوند علیا که کسی زندگی نمی کند! چرا از کمیت و کیفیت آب بالا دست سد گتوند علیا سخنی نمی گویید تا یک وقت خدای ناکرده فکر نکنیم بجه ای رفته و در بالا دست سد دارد دور از چشم دیگران بی تربیتی می کند و به همین خاطره خوزستانی ها را یاد بوی جوی مولیان می اندازد!!)

مجري طرح سد با رد شايعه‌هاي مطرح شده در خصوص از بين رفتن پوشش خاکي سازند گچساران اظهار كرد: "اين پوشش خاکي به منظور پايين آوردن نرخ انحلال برخي مواد قابل حل در آب، بر روي سازند گچساران ايجاد شد و از قبل پيش بيني کرده بوديم که با آغاز عمليات آبگيري به صورت طبيعي تغيير شکل هايي در آن ايجاد مي شود."
* استاد صاف صادق اهوازی: ما هم که استاد صاف صادقان عالم و آدم هستیم شایعات مطرح شده را در خصوص از بين رفتن پوشش خاکي سازند گچساران در همین جا و از همین تریبون و دیگر تریبون های عالم، مردود اعلام می کنیم و می نالیم: این سازند گچساران با شهرستان "گچساران" هیچ ارتباطی ندارد و شهر گچساران سر جایش قرار دارد و مثل "صا ایران" هر روز بهتر از دیروز می شود و هکذا پیشرفت می کند! فقط تغییر شکل هایی در پوشش خاکی سازند گچساران غیر شهرستان ایجاد شده که آن هم طبیعی است و نه تنها شما که ما هم پیش بینی می کردیم و از این پس هم پیش بینی می کنیم که این تغییر شکل به گونه ای شود که نه تنها اثری از آن نماند و نیز به چشم دیده نشود، که دیگر منتقدان مغرض(!) نیز چیزی نبینند و در نتیجه نتوانند درباره ی آن قلمفرسایی و نیز سخنرانی کنند!

کريم شيباني افزود: "هرسازه خاکي در تماس با آب تغيير شکل مي دهد و تغيير شکل اين پوشش خاکي قابل پيش‌بيني بود در نتيجه از اين بابت هيچگونه نگراني وجود ندارد و اين مساله موضوع غيرمترقبه‌اي نبوده است. "
* استاد صاف صادق اهوازی: ای بابا! همین حالا درباره ی عادی بودن تغییر شکل این پوشش خاکی در سطور بالا قلمفرسایی کردیم و منتقدان را شیر فهم که از بابت این چیزها خیال شان جمع باشد ومنها نباشد! چرا که نه تنها هیچ نگرانی وجود ندارد، که ارتباطی هم با حوادث غیر مترقبه ندارد!! چرا یک عده نمی خواهند باور کنند که نگرانی وجود نداشته و نخواهد داشت، حتا اگر نگرانی وجود داشته باشد!!

شيباني در ادامه يادآور شد: "در حال حاضر تجهيزات و ماشين آلات در دو شيفت کاري و بدون هيچگونه مشکلي در اين کارگاه مشغول کار هستند."
* استاد صاف صادق اهوازی: تجهيزات و ماشين آلات کار می کنند و مسوولان نگاه تا شما آبی به کف آرید و با قطره چکان بخورید و بنوشید و از ارقام نجومی قبوض آب نیز نهراسید!

مجري طرح سد گتوند با اشاره به اين که پوشش خاکي تا کنون عملکرد خوبي داشته و توانسته نرخ انحلال را پايين بياورد، خاطرنشان كرد: "هم‌اکنون کيفيت آب پايين دست کارون و رفتار سازند گچساران در وضعيت بسيار مناسبي قرار دارد و هيچ چيزي خارج از انتظار پيشين ما نبوده است."
* استاد صاف صادق اهوازی: البته این پوشش خاکی از آن پوشش های خاکی بی بخار نیست! به راحتی با برخورد آب حتا اگر یک قطره یا یک وجب هم باشد، تغییر شکل و ماهیت می دهد و منحل نمی شود که نرخ کار، ببخشید، نرخ انحلال را پایین می آورد و باعث بالا رفتن نرخ اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی و عمران و آبادانی می شود! ای بابا! خودمان هم نفهمیدیم که چه گفتیم!
البته منظورمان این بوده و هست که هر چه نرخ انحلال پایین تر برود کیفیت آب پایین دست کارون و رفتار و کردار و حتا گفتار سازند گچساران و حتا کوه های نمکی در وضعیت مناسبی قرار می گیرد و حتا این کوه ها می توانند به کشور های نیازمند نمک چشمک هم بزنند. تازه از همه مهم تر، مورد را هم ما پیش بینی کرده بودیم!!

مجري طرح سد گتوند: اين سد بزرگ ضمن کنترل سيلاب هاي مخرب رودخانه کارون ، تاثيرات خشکسالي را در استان خوزستان به کمترين ميزان مي رساند.
* استاد صاف صادق اهوازی: ای بابا! در طول سال های گذشته، که آب کارون را از سرچشمه و وسط چشمه، برای مصارف کشاورزی و غیره به شهرهای رفسنجان و گلپایگان و کرمان و کاشان و اصفهان و قم و چند نقطه بردند؛ رودخانه تبدیل به جوی باریکی شد و از جوی باریک هم که بخاری بلند نمی شود که بخواهد سیلاب راه بیندازد! به جز این که این سیلاب ها بخواهند خواب مسوولان را به هم بزنند! که در این صورت ما شهروندان همیشه در صحنه نخواهیم گذاشت و با بیل و کلنگ فرغون جلوی سیلاب را خواهیم گرفت. این را مطمئن باشید!!
:
:
:
آخرین اخبار