تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۷۲۴۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آنچه امنیت غذایی خوزستان را به چالش می‌کشد
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: عدم گسترش آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مواد غذایی خصوصی در خوزستان و محدودیت فضا و امکانات آزمایشگاهی معاونت غذا و دارو و آزمایشگاه‌های رفرانس از چالش‌های پیش روی در رسیدن به امنیت غذایی در استان خوزستان است.

دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده در همایش روز جهانی غذا که روز سه شنبه در تالار شهدا دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: سازمان فائو در 16 اکتبر سال 1945 تشکیل شد و به پاس تشکیل سازمان، این روز به نام روز جهانی غذا نام گرفت.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته، هنوز تعداد قابل توجهی از انسان‌ها از فقر غذایی رنج می‌برند و کشورهای بسیاری هستند که از نظر امنیت غذایی در محدوده ناامن قرار دارند. به همین جهت همه ساله از سوی سازمان جهانی غذا، شعاری برای روز جهانی غذا انتخاب می‌شود و بر اساس آن، فعالیت‌ها متمرکز شده و سیاست‌گذاری می‌شود؛ بر این اساس شعار امسال عمدتا بر کشاورزی خانوادگی متمرکز شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اقرار به لزوم دسترسی آحاد مردم به ماده غذایی در منشور جهانی حقوق بشر در سال 1966 وارد شد و از آن به بعد نیز در اسناد بالادستی کشورهای دنیا به عنوان یک حق اصلی مردم به ثبت رسید.

مخمل زاده افزود: با توجه به این‌که امنیت غذایی، دسترسی آحاد مردم به غذا تعبیر می‌شود ولی هنوز این امر برای میلیون‌ها نفر انسان تحقق نیافته است.

وی اظهار کرد: تشویق ملت‌ها و تصمیم‌گیران دولت برای افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، افزایش آگاهی عمومی ملل و توجه دادن آنها به مساله گرسنگی در جهان، تشویق به انتقال تکنولوژی به جهان در حال توسعه، بخشی از اهداف روز جهانی غذا است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در استان خوزستان از سال 87 تاکنون همایش روز جهانی برگزار شده و برنامه‌هایی که در این استان مورد پیگیری قرار می‌گرفتند، شامل بررسی چالش‌های موجود در زمینه بهبود صنایع غدایی، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنایع غذایی در استان، برپایی نمایشگاه محصولات غذایی سنتی و ... بوده است.

مخمل‌زاده اظهار کرد: از جمله مشکلات و چالش‌های رسیدن به امنیت غذایی مناسب در استان می‌توان به عدم پایش مناسب سلامت مواد اولیه با توجه به وجود آلاینده های مختلف زیست محیطی، سموم دفع آفات، آلودگی‌های مختلف میکروبی و فلزی، عدم وجود شاخص‌های پایش و ارزیابی سلامت مواد آلوده از مرزهای غیرقانونی به کشور، تولید صنفی و حتی زیرزمینی مواد غذایی، عدم وجود تشکیلات صنفی صنایع تولید کننده مواد غذایی در استان است.

وی افزود: تقلب در مواد غذایی از جمله استفاده از مواد محافظ و آنتی‌یوتیک‌ها در مواد خام اولیه یا فراورده ‌ای نهایی و مشکلات اقتصادی تولید کننده مواد غذایی که سبب غیرفعال شدن برخی صنایع شده است، از دیگر مشکلات این حوزه است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: لازم است به اقتصاد تولید غذا در استان توجه بیشتری شود تا این مجال فراهم شود که غذای با کیفیت تولید شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار