تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۲۴۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدارس‌عشایری سرویس‌بهداشتی مناسب‌ندارند
مدیر آموزش‌وپرورش عشاير خوزستان گفت: اعتبارات اختصاص داده‌شده از طریق شبکه بهداشت به مدارس عشایری پاسخ‌گوي نياز اين بخش نيست و ايجاد قراردادی بین مدارس و مراکز بهداشتي- درمانی استان برای همکاری در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان ضروري به نظر می‌رسد.

حمید قنبری اظهارداشت: با توجه به شرايط خاص مدارس عشايري رفع مشکلات بهداشتي- درماني اين مدارس به‌تنهایی از عهده آموزش‌وپرورش خارج است و نياز به همكاري و مشاركت كليه نهادها و بخش‌های بهداشتي- درمانی استان در این زمینه دارد.

وی با اشاره به نبود سرویس بهداشتی مناسب در حدود 60 درصد از مدارس عشایری استان،‌ تصريح كرد: سرویس‌های بهداشتی مدارس عشایری وضعیت مطلوبی ندارند و این یکی از معضلات اساسی این اداره‌است.

قنبری ادامه‌داد: همچنين دانش‌آموزان دختر عشاير از کمبود آهن رنج مي‌برند. به علت اين‌كه كمبود آهن می‌تواند بارداری‌های ناموفق را به دنبال داشته باشد، جهت پيش‌گيري‌ از تولد فرزندان نارس در بين عشاير بايد تدابير لازم جهت حل اين مشكل انديشيده شود.

مدیر آموزش‌وپرورش عشاير خوزستان در ادامه با بیان این‌که بهداشت مدارس عشايري در چند بخش با مشكلات عمده‌ای مواجه است، خاطرنشان ساخت:‌ خوشبختانه در حال حاضر بیماری خاصي در بین دانش‌آموزان عشایر وجود ندارد و تنها در برخي موارد دانش آموزان به بیماری‌های ساده و شایع فصلي مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

قنبري با اشاره به شيوع مشکلات بهداشتی دهان و دندان در بین دانش آموزان عشايري گفت:‌ اين مشكلات اغلب به علت عدم آگاهی دانش آموزان از بهداشت دهان و دندان ايجاد مي گردد. با توجه به اين‌كه پوسيدگي دندان و بیماری‌های لثه‌اي در طولانی‌مدت ممکن است منجر به بیماری‌های گوارشی شود، باید آگاهی‌های لازم در این زمینه هم به دانش آموزان و هم به والدین داده شود.

مدیر آموزش‌وپرورش عشاير خوزستان تأکید كرد:‌ همه نهادها بايد جهت رفع مشكلات بخش بهداشت عشاير همكار‌ي تنگاتنگي داشته باشند و پيشنهاد می‌شود براي افزايش كيفيت بهداشت دانش‌آموزان عشايری، اقداماتي از قبيل احداث حمام در کنار مدارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی در زمینه‌های مختلف جهت افزایش سطح آگاهی و تحقق خود مراقبتی دانش آموزان، والدین و معلمان و برگزاري جلسات با حضور پزشک متخصص و والدین دانش آموزان، انجام شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار