تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۷۲۵۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل استاندارد خوزستان در نشست خبری روز استاندارد:
در هر فعالیتی استاندارد باید مورد توجه قرار گیرد
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان بر لزوم اشاعه واقعی فرهنگ استاندارد در جامعه تاکیدکرد و گفت: منظور از اشاعه فرهنگ استاندارد، جلب توجه عموم مردم برای انجام هر فعالیتی به بهترین وجه و نحو است که این مساله وظیفه و همچنین رویکرد سازمان می‌باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضا دهدشتی‌زاده در نشست خبری که روز چهارشنبه، 23 مهرماه به مناسبت روز جهانی استاندارد در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهارکرد: رویکرد ما این است که در هر کار و فعالیتی باید استاندارد مورد توجه قرار گیرد و آن را رعایت کرد.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت روز استاندارد افزود: در حال حاضر 3 اداره استاندار در شهرهای آبادان، خرمشهر و بندرامام و یک نمایندگی در شهر دزفول وجود دارد که قصد داریم حدود 10 نمایندگی یا اداره جدید در سطح شهرستان‌های استان ایجاد کنیم.

دهدشتی‌زاده تصریح‌کرد: چارت سازمانی ما خوشبختانه اصلاح شده و درصدد هستیم تعداد نیروهای اداره‌کل را افزایش دهیم که این مهم در صورت اخذ مجوز استخدام و جذب نیرو محقق می‌شود.

وی عنوان‌کرد: با توجه به گسترش فعالیت‌ها و نظارت‌های این سازمان، ادارات و معاونت‌های جدیدی ایجاد شده که در حال حاضر اداره اوزان و مقیاس‌ها، اداره تایید صلاحیت استان، معاونت تدوین و ترویج استاندارد و معاونت استاندارد خوزستان مستقر در بندر امام(ره) به این مجموعه افزوده شده است.

مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: رویکرد دیگر این اداره‌کل، رویکرد استانداردهای کارخانه‌ای است. اگر شخص بتواند پروانه علامت استاندارد را اخذ کند یعنی این‌که حداقل‌ها را در استاندارد رعایت می‌کند اما این حداقل‌ها برای مردم کافی نیست و سطح توقع مردم بیش از این‌ها است.

دهدشتی‌زاده اظهارکرد: هر واحد تولیدی باید وضعیت و فرآیند تولید، وضعیت پرسنل و فعالیت واحد خود را بررسی و پایش کند و برای خود شاخص‌ها و استانداردهایی را تعریف کرده و این شاخص‌ها را رعایت کند و ارتقاء دهد.

وی افزود: حفظ توان رقابتی و رقابت‌پذیری در بین واحدهای تولیدی ایجاب می‌کند که استانداردهای تولیدی در هر واحد تولیدی تغییر کند و استانداردهای پویایی ارائه شود.

دهدشتی‌زاده گفت: در کشور ما استانداردها اجباری است، در حالی که در کشورهای دیگر این‌گونه نیست زیرا به این باور رسیده‌اند که در صورت تولید محصول فاقد کیفیت، از رقابت در بازار عقب می‌مانند. اگر واحد تولیدی نتواند کیفیت و استانداردها را رعایت کند و تولید آن با کیفیت نباشد، قطعا به تعطیلی کشیده می‌شود و موفق نخواهد شد.

مدیرکل استاندارد خوزستان اظهارکرد: معضل دیگر ما این است که برخی افراد وارد حیطه کار و تولید می‌شوند که تخصص و آگاهی کافی را ندارند و انتظار داریم اگر شخصی یا سرمایه‌گذاری وارد کار و تولید می‌شود توان علمی و فعالیت تولیدی را داشته باشد.

وی تصریح‌کرد: تولیدکننده باید تولیدکننده‌ای واقعی باشد و با تخصص وارد چرخه تولید شود. برای برخی از افراد که در چرخه تولید قرار دارند متاسفانه فرهنگ الزامات کیفی و استاندارد جا نیفتاده است و این واحدها نمی‌توانند در بازار دوام بیاورند زیرا مردم وقتی یک یا چند بار کالای بی‌کیفیت را خریداری کنند در دفعات بعدی دیگر آن کالا را خریداری نخواهد کرد.

دهدشتی‌زاده گفت: اگر فردی کار یا فعالیتی را به بهترین نحو انجام دهد، این به معنای استانداردسازی است و اگر فردی تخصص تولید یا کار را ندارد و نباید منابع ملی را صرف آزمون و خطا کند. در مجموع ارتقای کیفیت باید در اولویت برنامه‌های واحدهای تولیدی قرار بگیرد و این مساله برا آن‌ها جا بیافتد.

وی بیان‌کرد: ما در هر سال 4 بار واحدهای تولیدی را کنترل می‌کنیم اما این مساله کافی نیست؛ بنابراین انتظار داریم که این نظارت و کنترل‌ها در طول سال توسط خود واحدهای تولیدی صورت بگیرد.

دهدشتی‌زاده گفت: اگر تولیدکننده برای ارتقای کیفیت و استاندارد هزینه‌ای صرف کند، این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و تولیدکننده باید بداند که رمز موفقیت و ماندن در کیفیت و استاندارد است.

وی ادامه‌داد: انتظار داریم واحدهای تولیدی به سمت استانداردهای کارخانه‌ای و سخت‌گیرانه بروند که هر واحدی برای خود استاندارد کارخانه‌ای تدوین و آن را رعایت کند و ارتقاء دهد.

دهدشتی‌زاده گفت: در این‌که استقرار نظام مدیریت کیفیت به نفع تولیدکننده است، شک نکنید زیرا این مساله در همه کشورهای دنیا جواب داده است. ما با کنترل اجباری در زمینه رعایت استاندارد به جایی نمی‌رسیم و لازم است افراد خود بر این مساله تمرکز کنند زیرا در این صورت موفق خواهیم بود.

مدیرکل استاندارد خوزستان در ادامه به عملکرد این اداه‌کل در 6 ماهه امسال اشاره و خاطرنشان‌کرد: انجام 2013 مورد بازرسی از بازار و اخذ 623 نمونه و 78 فقره تذکر و جمع‌آوری 117 کالا، تایید و نصب 369 دستگاه آسانسور، بازرسی و نظارت 787 دستگاه آسانسور، بازرسی و نمونه‌برداری از 11 هزار و 465 محموله وارداتی و شناسایی 35 محموله نامرغوب و توقیف 86 دستگاه وسایل بازی، از جمله این اقدامات است.

وی بیان‌کرد: سال‌گذشته بیشترین آمار تدوین استاندارد را داشتیم که هدف‌گذاری ما تدوین 250 استاندارد است و در سال جاری تعداد 78 مورد استاندارد تدوین شده است.

دهدشتی‌زاده با تاکید بر نظارت و کنترل مردم نسبت به آسانسورها گفت: آسانسورها اگر کنترل نشوند، فاجعه‌ای شکل می‌گیرد و مثل بمب ساعتی هستند. ما پس از نصب، آن را تست و تایید کرده و آن را تحویل می‌دهیم اما مساله مهم، نگهداری و کنترل در طول سال است که مردم باید در این زمینه مراقب باشند.
:
:
:
آخرین اخبار