تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۷۲۹۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک استاد دانشگاه:
رفتارهای ناهنجار روانشناختی ازنتایج استفاده نامناسب از اینترنت است
یکی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: رفتارهای ناهنجار روانشناختی، اجتماعی، از پیامدهای مهم استفاده افراطی و نامناسب از اینترنت است.

دکتر ایران داودی در همایش استانی مدرسان آموزش خانواده، و اعضای شورای انجمن اولیا و مربیان در تالار امام سجاد (ع) اهواز اظهارکرد: افسردگی، اضطراب و ناهنجاری های رفتاری ناشی از استفاده نامناسب از اینترنت است.

وی افزود: تغییر سبک زندگی با صرف زمان بیشتر در اینترنت، سستی در روابط اجتماعی فرد با اطرافیان، بی توجهی به سلامت خود در نتیجه کار با اینترنت، نادیده گرفتن خانواده و مسوولیت های خانوادگی و بروز مشکلات تحصیلی از دیگر پیامدهای استفاده نامناسب از اینترنت است.

داودی گفت: این پیامدها به جاذبه های اینترنت و عوامل فردی و خانوادگی برمی گردد.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه همه خانواده ها زیر تاثیر اینترنت هستند ادامه داد: مدیریت کردن صحیح استفاده از اینترنت به اراده جمعی در سطح خانواده، مربیان، و سطح کلان بستگی دارد تا اثرات منفی استفاده نامناسب از آن را کاهش دهیم.

وی با اشاره به لزوم شناخت جاذبه ها و دلایل گرایش به اینترنت به منظور جلوگیری از اثرات منفی آن گفت: هیجان انگیز بودن، تعامل، در دسترس بودن، بی زمانی، پایان نیافتنی بودن، صمیمیت سریع تر، ناشناس بودن و نبود بازدارندگی، از جمله مهمترین علل گرایش به اینترنت است.

داودی در خصوص تعامل گفت: انسان موجودی اجتماعی و نیازمند تعامل با دیگران به ویژه در دوران نوجوانی است،و اینترنت می تواند این فضا را ایجاد کند.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص فاکتور نبود بازدارندگی افزود: در فضای اینترنت افراد می توانند حرف هایی را بگویند که هیچ گاه در تعامل چهره به چهره بیان نمی کنند.

وی به توصیه هایی برای مدیریت کردن مشکل استفاده افراطی و نامناسب از اینترنت اشاره کرد و گفت: افزایش اطلاعات والدین در زمینه رایانه، اینترنت و به روز بودن، محل استقرار رایانه در منازل، و ارایه خطی مشی کامل، شفاف و دقیق درباره نحوه استفاده از اینترنت پیش از فراهم آوردن امکان استفاده از اینترنت از جمله این توصیه ها است.

داودی از دیگر توصیه ها به آشنا کردن فرزندان با خطرات جسمانی، رفتاری و اخلاقی و سوء استفاده نامناسب فن آوری های جدید، شناسایی نیازهای فرد و ارایه پاسخی قانع کننده به آنها، تعدیل در ساعات استفاده، منع نکردن کامل دسترسی به اینترنت، تنظیم قرارداد و نصب یک نسخه از آن در اتاق فرد، تشویق و پاداش معین در ازای کاهش اتصال به شبکه و کاهش زمینه افسردگی و اضطراب اشاره کرد.

معاون توسعه انسانی، پشتیبانی و تدارکات اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نیز اظهارکرد: آموزش و پرورش خوزستان، پس از خراسان رضوی و تهران بزرگترین آموزش و پرورش کشور با 63 هزار معلم، 41 منطقه آموزشی، 950 هزار دانش آموز، و 40 هزار کلاس است.

سیروس خدادادی افزود: بسیاری از مشکلات ما در خانواده حل می شود و این نهاد مهم بازوی پرتوانی برای پیشرفت و تکامل آموزش و پرورش است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار