تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۷۳۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صادرات محور توسعه است
رییس خانه صنعت و معدن خوزستان گفت: صادرات محور توسعه است و هر کشوری بخواهد چشم‌اندازی برای توسعه داشته باشد باید صادرات را در دستور کار خود قرار دهد و به این موضوع توجه کند.

فرامرز احمدی‌نژاد اظهارکرد: توسعه در هر کشوری شامل توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به واسطه صادرات شکل می‌گیرد.

وی افزود: ورود ارز به کشور، فعال‌سازی کارخانه‌های تولیدی و به تبع آن ایجاد اشتغال، ارتباط با دنیا و معرفی و تبلیغ بدون هزینه برای کشور، بسط و توسعه روابط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با کشورهایی که مشتری کالای ما هستند و رونق صنایع داخلی به واسطه تولید انبوه از جمله مزیت‌های صادرات است.

احمدی‌نژاد تصریح‌کرد: پایین‌آمدن بهای تمام شده کالا برای افزایش توان رقابتی و بالارفتن ارزش پول ملی و کمک به توسعه و رونق گردشگری از دیگر مزیت‌های صادرات است.

وی عنوان‌کرد: امروزه به عنوان مثال مزیت صادراتی کشور ترکیه یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی آن به ویژه در بخش پوشاک است که از کشورهای مختلف برای خرید عمده پوشاک به این کشور سفر می‌کنند و این خود عامل برای جذب گردشگری است.

رییس خانه صنعت و معدن خوزستان درباره چگونگی رفتار صادرکننده، خاطرنشان‌کرد: صادرکننده و تاجر ما باید کاملا حرفه‌ای و متخصص در امر بازرگانی خارجی باشد تا بتوانند به صورت حرفه‌ای در بازارهای جهانی ورود پیدا کنند و هم منافع خود را تأمین و هم پاسدار و حافظ منافع ملی باشد.

احمدی‌نژاد اظهارکرد: متاسفانه به این مهم تاکنون توجهی نشده است و اغلب افرادی که به ویژه با عراق داد و ستد می‌کنند به صورت سنتی، غیرعلمی و بدون رعایت اصول بازرگانی بین‌المللی فعالیت می‌کنند در این مواقع هم خود افراد متضرر می‌شوند و هم منافع ملی به خطر می‌افتد.

وی بیان‌کرد: لازم است تجار و کسبه و فعالان حوزه صادرات از طریق نهادهای متولی امر صادرات همچون سازمان توسعه تجارت، در جلساتی که با حضور مربیان حرفه‌ای بازاریابی صادارت تشکیل می‌شود، آموزش ببینند تا به جای رقابت منفی با یکدیگر به فکر هم‌پوشانی و حمایت کردن یکدیگر باشند و همواره حضوری پایدار و مقتدر در بازارهای هدف از جمله کشورهای همسایه داشته باشند.

احمدی‌نژاد گفت: از سوی دیگر کالاهای صادراتی نیز باید دارای مشخصات و استانداردهای مورد نیاز بازار هدف باشد؛ عدم توجه به سرعت تنوع بازارهای صادراتی، نکته‌ای است که قبلا در بازارهای آسیای‌میانه و عراق تجربه شده و غفلت از آن باعث شده که این بازارها را از دست بدهیم. سرعت در تغییر و تنوع بازارهای صادراتی بالا است و بنابراین سرعت کهنگی و مرگ کالاها بسیار زیاد است.

وی بیان‌کرد: باید صادرکنندگان از یک سو خود را با بازار هدف هماهنگ و از سوی دیگر باید کالاهای متنوع، رقابتی و با قابلیت مشتری‌پسند به بازار عرضه کنند تا بازار آن‌ها حفظ شود.

احمدی‌نژاد اظهارکرد: متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما با گرفتن سفارشات مقطعی و آنی دچار توهم می‌شوند و فکر می‌کنند که موفق هستند اما از دست‌دادن بازارهای آسیایی میانه و عراق می‌تواند نمونه‌های روشنی از این غفلت باشد.

رییس خانه صنعت و معدن خوزستان گفت: عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی، جزیره‌ای فکر کردن و غیرسیستماتیک بودن، هوشمند نشدن گمرکات و عدم وحدت رویه در مبادی خروجی، بروکراسی اداری، نبود هلدینگ‌های قوی و هدفمند برای صیانت از منافع ملی و توسعه صادرات، ضعف ساختاری کارخانه‌ها و نبود مکانیزم صادرات‌محور، نبود نقدینگی برای تولید پر تیراژ و با کیفیت و عدم توجه به مقوله برندسازی و نبود حمایتی از سوی دولت در این زمینه از موانع توسعه صادرات محسوب می‌شود.

وی افزود: نداشتن نظام‌نامه قوی و اصولی برای صادرات از دیگر موانع است؛ به این معنی که دولت و یا هر کسی که وارد این عرصه شد باید بداند چه وظیفه‌ای دارد. از سوی دیگر عدم پرداخت جوایز صادراتی که مشوقی برای صادرکنندگان بود یکی‌دیگر از مشکلات است.

احمدی‌نژاد ادامه‌داد: خوزستان با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی و مرزهای آبی طولانی و مشترک، دارای قابلیت دسترسی به اغلب کشورهای حوزه خلیج‌فارس و به‌ویژه عراق است که پیوندهای خوبی به لحاظ سیاسی با آن داریم اما همه کالاهای صادارتی معطوف به عراق نمی‌شود زیرا هم‌اکنون سبزی و صیفی به روسیه و خرما به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. البته این میزان صادرات متناسب با ظرفیت و توان استان نیست و می‌طلبد با یک عزم جهادی و ملی برای شکوفاتر کردن این ظرفیت‌ها کوشید و برنامه‌ریزی کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار