تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۷۳۳۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر نفت:
کاهش قیمت نفت مقطعی نخواهد بود
معاون وزیر نفت می گوید کاهش قیمت نفت مقطعی نخواهد بود و یک سیاست طراحی شده است که در یک دوره زمانی ادامه خواهد داشت.

منصور معظمی در اولین کنفرانس بین المللی قیر به کاهش قیمت نفت اشاره و اظهار کرد: این روزها شاهد کاهش قابل توجه قیمت نفت خام هستیم که به طور قطع آثار بسیاری را بر اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصاد کشورهای عضو اوپک خواهد داشت.

وی گفت: فکر نمی کنم که کاهش قیمت نفت مقطعی باشد بلکه یک سیاست طراحی شده است که در یک دوره زمانی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: وزارت نفت و جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را صرف می کنند تا مبادی صادراتی را متنوع کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به این‌که صادرات نفت کشور در شش ماهه ابتدایی پنج درصد بیش از برنامه مصوب بوده است، گفت: طی شش ماهه سال جاری تولید گاز طبیعی نیز نسبت به ابتدای سال 60 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در ادامه با بیان این‌که به دنبال افزایش تولید 740 هزار بشکه در روز هستیم، افزود: در آینده نزدیک ظرفیت تولید نفت خام به چهار میلیون و 300 هزار بشکه می رسد که مدل انجام کار به تصویب شورای عالی اقتصاد رسیده است.

معظمی به افزایش تولید گاز طبیعی به میزان صد میلیون متر مکعب تا پایان سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: به طور قطع و یقین صنایع ما در سال جاری با آرامش بیشتری به تولید ادامه می دهند و مشکلات سال گذشته در سال جاری را نخواهیم داشت.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در ادامه با بیان این‌که به دنبال افزایش تولید 740 هزار بشکه هستیم، افزود: در آینده نزدیک ظرفیت تولید نفت خام به چهار میلیون و 300 هزار بشکه می رسد که مدل انجام کار به تصویب شورای عالی اقتصاد رسیده است.

معظمی به افزایش تولید گاز طبیعی به میزان صد میلیون متر مکعب تا پایان سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: به طور قطع و یقین صنایع ما در سال جاری با آرامش بیشتری به تولید ادامه می دهند و مشکلات سال گذشته در سال جاری را نخواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان این‌که در سال آینده وزارت نفت افزایش تولید صد میلیون متر مکعبی را وعده داده است، گفت: بنابراین با چنین شرایطی در اوایل سال آینده با افزایش چشمگیر تولید گاز طبیعی روبرو خواهیم شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت به قراردادهای صادرات گاز به عراق، عمان و ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون صادرات به عراق و ترکیه فعال است.

معظمی در ادامه با بیان این‌که بسیار خوش بین هستم که دولت نیز که با پشتوانه خرد و عقلگرایی به ملت تعهد داده می تواند مشکلات را حل کند، اظهار کرد: ظرفیت پالایشی کشور اکنون یک میلیون و 800 هزار بشکه است که برنامه وزارت نفت افزایش ظرفیت به سه میلیون بشکه طی چهار سال آینده خواهد بود.

وی به راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره و تصریح کرد: با راه اندازی فاز اول این پالایشگاه ظرفیت پالایش 120 هزار بشکه نفت وارد مدار خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به این‌که در منطقه ما کشور دیگری تعیین کننده قیمت قیر است که ظرفیت تولیدی کمتر از ما دارد، گفت: بیش از 50 شرکت در زمینه تولید قیر فعال هستند اما معتقدم که موفقیت در ادغام است.

معظمی ادغام را استراتژی شرکت‌های بزرگ دنیا دانست و گفت:‌ شرکت‌های بزرگ به سمت بزرگ شدن می روند و با توجه به این که قیمت تمام شده محصولات به صورتی است که نمی توانیم رقابت کنیم به نظر می رسد ادغام می تواند استراتژی مناسبی برای این صنعت باشد.

وی با بیان این‌که انتظار داریم که مرکز تحقیقاتی برای کمک به کسانی که در این بازار کار می کنند ایجاد شود، تصریح کرد: طی این سال‌ها کمتر به پژوهش و فناوری توجه کرده‌ایم.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت مصرف قیر درکشور بی رویه و غیر استاندارد اعلام و خاطرنشان کرد: طبق قانون بودجه سال 1393 بنا شد وزارت نفت 500 هزار تن قیر در اختیار شرکت‌ها قرار دهد تا برای آسفالت راه‌های روستایی مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا تاکنون 450 هزار تن اختصاص داده شده است و مابقی نیز در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

معظمی به تفاهم بین وزیر امور اقتصادی و دارایی ، وزیر نفت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری مبنی بر این که تا سقف 900 میلیارد تومان قیر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده شود، گفت: شرکت‌های تولیدکننده قیر آثار این اقدام را خواهند دید.

وی در پایان رقابت در یک اقتصاد آزاد را امری پسندیده و رمز بقا دانست و تصریح کرد: رقابت باید با سیاست برد برد باشد بنابراین توصیه ما به شرکت ها این است که اصول رقابت را رعایت کرده و بزرگان بازار به کسانی که سهم کمتری دارند توجه داشته باشند زیرا بازار باید یکپارچه باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار