تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۷۳۸۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفکیک و دسته بندی گنجینه کتب قدیمی در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران
تفکیک و دسته بندی گنجینه کتب چاپ سنگی، چاپ سربی و نسخ خطی، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد.

با پیگیری های رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران و به همت دکتر قدرت قاسمی پور مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و آرش آذرپناه یکی از دانشجویان این رشته، کار انتقال، تفکیک و دسته بندی گنجینه ارزشمندی از کتب چاپ سنگی، چاپ سربی و نسخ خطی، از محل کتابخانه قدیم دانشکده واقع در فلکه سه گوش اهواز به محل جدید آن واقع در درون پردیس دانشگاه شهید چمران، صورت پذیرفت.

دکتر علیرضا جلیلی فر رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران، در این خصوص اظهارداشت: کتب مذکور از نسخه های منحصر بفرد بوده و از ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی برخوردارند.

به گفته وی، در برخی موارد قدمت این کتب به بیش از پانصد سال می رسد. تعدادی از این کتب به زبان فارسی و چاپ مصر، استانبول، کلکته، کابل و دهلی بوده و با قدمتی صد ساله دارای موضوعات فقهی، علوم بلاغی، ستاره شناسی، تاریخ و ترجمه و تفسیر قرآن کریم و ترجمه های نفیس از صحیفه سجادیه می باشد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمرانتعداد این کتب را بالغ بر 500 جلد و ارزش مادی آن را بیش از یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این گنجینه ارزشمند در 5 سال گذشته پس از انتقال دانشکده ادبیات از سه گوش به پردیس دانشگاهی، در همان محل باقی مانده و از گرد و غبار و خاک آسیب دید که اکنون در حال مرمت و غبار زدایی است.

جلیلی فر افزود: قدم بعدی در این راستا، فهرست بندی، معرفی و درجه بندی کتب بوده و در صورت تامین اعتبارات لازم، با تهیه عکس، فیلم و فایل فشرده، اطلاعات و متون ارزشمند این گنجینه علمی، ادبی در اختیار علاقه مندان و دوستداران به خصوص دانشجویان دکتری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این کتب خطی و نسخ قدیمی سرمایه ملی است که امیدواریم با مساعدت و همکاری مسئولان دانشگاه، بتوانیم در نگهداری آن ها موفق شویم.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران با اشاره به این که اکثر این کتب در کشور تک نسخه و منحصر بفرد هستند، گفت: می توان با اتخاذ ساز و کارهایی توسط متخصصان، بخشی از این کتب را از طریق دانشگاه در معرض نمایش عمومی قرار داد و بخش دیگر را در موزه دانشگاه به نمایش گذاشت.
:
:
:
آخرین اخبار